אישום: בכיר ברשות המסים גנב כספים, צ'קים ורכוש מנחקרים

פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד מיכאל שושן, מנהל תחום חקירות ביחידת "יהלום" ברשות המסים, בגין עבירות גניבה, זיוף, מרמה ועבירות נוספות

בשנת 2010 חשפו רשות המסים ומשרד האוצר בטקס חגיגי את יחידת "יהלום" של הרשות שהוקמה במטרה להתמקד במאבק הכלכלי במשפחות הפשע (ר' מסגרת). אף אחד ברשות המסים ובאוצר לא פילל שאחד מבעלי התפקיד המרכזיים ביחידה המובחרת הנלחמת בפשיעה, יהפוך בעצמו לפושע מתוחכם. ואולם, זה בדיוק מה שקרה. היום (א') הגישה פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום חמור נגד מנהל תחום חקירות ביחידת "יהלום", מיכאל שושן (44), בגין עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, מירמה והפרת אמונים, זיוף, שימוש לרעה בכוח המשרה, איומים ועבירות נוספות.

החשדות נגד שושן נחשפו לראשונה ב"גלובס".

שושן, שעמד בראש צוות של שבעה חוקרים, שמטרתם להילחם בפשיעה המאורגנת, מואשם כי גנב מאות אלפי שקלים וכן רכוש יקר ערך מאנשים שחקר במסגרת תפקידו. כתב האישום מתאר ארבעה מקרים שבהם גנב שושן רכוש וכספים מאנשים, שהצוות שבראשותו חקר, ושני מקרים נוספים שבהם הוא גנב כספים מעסקים למתן שירותי מטבע (צ'יינג'ים), באמצעות התחזות לעובד מס הכנסה שבא לבצע ביקורת.

איומים במסרונים

לפי כתב האישום, אחת החקירות שבראשן עמד שושן, הייתה בעניינו של ג'ג'. לטענת הפרקליטות, במהלך החקירה ובמסגרת תפקידו, נודע לשושן כי ג'ג' מחזיק בביתו רכוש יקר ערך. לאחר שקיבל את המידע, ב-2 במאי בשעות הבוקר הפיק שושן מתוך מערכת המחשב של מס הכנסה נתונים אודות ג'ג', לרבות כתובתו. בהמשך פרץ שושן לביתו של ג'ג' בראשון לציון וגנב ממנו שני מחשבים ניידים, שני מכשירי טלפון נייד מסוג סמסונג גלקסי, מצלמת וידאו, מצלמה דיגיטלית, שני תיקים וכסף מזומן בסך של כ-60 אלף שקל.

שושן, טוענת עו"ד אופירה פחימה מפרקליטות מחוז מרכז, לא הסתפק בכך. לפי כתב האישום, באופן דומה הוא נהג גם כלפי אדם נוסף, שהצוות בראשותו חקר - ד'ד', בעלים של חברת השקעות מתל אביב. לפי האישום, במאי האחרון נחקר ד'ד' על-ידי הצוות של שושן. כחלק מפעולות החקירה, תפסה הרשות פריטים שונים שנמצאו ברשותו של ד'ד', בהם פנקסי צ'קים, מחשב נייד, מסמכים של החברה, חשבוניות וחותמות, והם אוחסנו בחדר המוצגים של היחידה הכלכלית בלוד. לפי הנטען, גנב שושן מחדר המוצגים פנקס צ'קים של החברה שבבעלות ד'ד' וזייף שני צ'קים בסך 12.8 אלף שקל ו-224 אלף שקל, אותם הפקיד בחשבונו הפרטי. זאת, לאחר שמילא את שמו כמוטב וחתם באמצעות החותמת הגנובה של החברה.

גנב מזומנים מהמגירה

למזלו של ד'ד', הוא גילה את דבר הגניבה והורה לבנקים לבטל את הצ'קים שגנב שושן לכאורה. לאחר שד'ד' ביטל את הצ'קים, נטען כי שושן שלח לו מסרונים (SMS), שבהם איים עליו. לפי כתב האישום, בהודעה הראשונה כתב שושן ל-ד'ד': "שלום, אתה לא מתבייש? גם ניכית לי עמלה מהצ'ק וגם דאגת שהצ'ק יחזור, אני מבקש שתחזור אליי בהקדם, מיכאל".

שושן מואשם כי המשיך ושלח מסרונים ל-ד'ד' ובשעות הערב אף יצר עימו קשר טלפוני וקבע להיפגש עמו. ואולם, ד'ד', שחשש מהמפגש עם שושן, לא התייצב לפגישה. בתגובה, שלח לו שושן הודעה נוספת, שבה איים עליו: "אני אמעך אותך ימטומטם" (לשון המקור - ח' מ'). בגין אמירה זו מואשם שושן בביצוע עבירת איומים.

אדם נוסף שנפל קורבן למעשיו של שושן, לפי הפרקליטות, הוא ב'ב', הבעלים של חברת השקעות נוספת שרשות המסים ניהלה חקירה נגדו.

לפי האישום, גם במקרה זה גנב שושן מחדר המוצגים של היחידה הכלכלית פנקס צ'קים של הנחקר.

הפעם, נטען, שושן זייף צ'ק על סך 3,000 והפקיד אותו לחשבונו הפרטי. "במעשיו המתוארים לעיל גנב שושן, שהינו עובד ציבור, דבר שהגיע לידיו מכוח עבודתו, עשה שימוש לרעה בסמכותו וכן נטל דבר הניתן להיגנב, בלי הסכמת הבעלים", נטען בכתב האישום.

ב-29 במאי הוצא שושן לחופשה יזומה על-ידי מנהל יחידת יהלום, בשל אי סדרים בהתנהלותו.

בזמן היותו בחופשה, ב-2 ביוני 2013, מואשם שושן כי נכנס לעסק הנותן שירותי מטבע (צ'יינג'), הציג את עצמו כאיש מס הכנסה, הציג תעודה של עובד רשות המסים ודרש מעובד הצ'יינג' להעביר לידיו מסמכים, בטענה כי הוא הגיע לבצע ביקורת מס.

לפי כתב האישום, לאחר שנטל את המסמכים, התיישב שושן ליד שולחם כתיבה, עשה את עצמו כאילו הוא בודק את המסמכים ותוך כדי כך פתח את מגירת השולחן וגנב ממנה 180 דולר וכמה מאות שקלים.

לפי הנטען, באופן דומה גנב שושן 10 אלף שקל מצ'יינג' נוסף בעיר מודיעין.

"נמגר פגיעה בטוהר המידות"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים רואה בחומרה יתרה מעשים מסוג אלה המיוחסים לעובד הרשות ותפעל ביד קשה נגד כל תופעה דומה. זאת, כחלק ממדיניותה לחשוף ולמגר כל תופעה של פגיעה בטוהר המידות, במידה שקיימת. יש לזכור כי עקב זיהויי של התנהלות בעייתית מצידו של בן-שושן, הורחק העובד מתפקידו והוצא לחופשה עוד בטרם גילוי הפרשה. חשוב להדגיש כי מדובר באירוע חריג ואסור שהחשדות במקרה נקודתי זה יטילו צל על כלל עובדי הרשות המסורים העושים מלאכתם נאמנה".

רשות המסים: אכסניה של פרשות שחיתות

בשנים האחרונות הסתבכו בפלילים כמה מבכירי רשות המסים וביניהם מנהל הרשות לשעבר, ג'קי מצא, שהורשע בעבירות מירמה והפרת אמונים ובסיוע לשוחד בפרשת המינויים ברשות המסים; ושוקי ויטה, פקיד שומה גוש דן לשעבר, שהורשע בפעל בניגוד עניינים כשכרת הסכמי מס עם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי, לקוחותיו של פרקליטו האישי, עו"ד יעקב וינרוט. גם את דוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, שהורשע כי לקח שוחד במאות אלפי שקלים, אפשר להכליל באותם מקרי שחיתות בקרב בכירי הרשות.

המקרה של מיכאל שושן, מנהל תחום חקירות ביחידת "יהלום" (יחידת הדגל של רשות המסים במלחמתה בפשיעה הכלכלית - ר' מסגרת נוספת) - שהיום הוגש נגדו כתב אישום חמור בגין עבירות גניבה, פריצה, זיוף מירמה ועוד - הוא שונה במהות משתי סיבות מרכזיות. הסיבה הראשונה היא ששושן, אמנם היה ממונה על צוות חקירות ביחידת הדגל של הרשות במלחמתה בהון השחור - אבל לא ניתן לכנותו "בכיר ברשות", אלא לכל היותר עובד חשוב בדרג ביניים.

הסיבה השנייה היא שבשונה מהמקרים של מצא ו-ויטה, שושן אינו מואשם רק בשחיתות ציבורית מסוג הצווארון הלבן, אלא בעבירות מהסוג הפלילי ה"פשוט" יותר, כגון גניבה, פריצה ואיומים.

שושן, לכן, לא צריך להימנות בנשימה אחת עם אותם מקרי שחיתות של בכירי רשות המסים שהורשעו בפלילים והמקרה שלו לא מהווה מקרה מייצג לשחיתות ברשות. עם זאת, הרשות חייבת לבדוק היטב כיצד אדם המואשם במעשים פליליים כה חמורים, הצליח לעבור בהצלחה את מערכת המיונים הקפדנית של הרשות ולהגיע לתפקיד כה רגיש ורב חשיבות. זאת, כדי שתפוחים רקובים, כמו מיכאל שושן, לא יצליחו להשתחל יותר ליחידות העלית של רשות המסים, שמייצגות את האינטרס של כולנו.

"יהלום": יחידת הדגל של רשות המסים

בדצמבר 2010 השיק שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, בטקס חגיגי את יחידת "יהלום" ברשות המסים - היחידה הארצית לחקירות ומאבק בפשיעה - וחנך את משרדיה בלוד. בטקס נכחו גם מנהל רשות המסים דאז, מפכ"ל המשטרה ומכובדים רבים נוספים.

"זהו יום חג ורגע מכונן במאבק בפשיעה בישראל", אמר שטייניץ. "משרד האוצר מצטרף היום לחוד החנית של המאבק בפשע המאורגן. אנו חייבים לדרוך במגף גדול על צינור החמצן של הפשיעה המאורגנת על מנת להבטיח את חירות אזרחי המדינה ולמגר את הפשע".

"יהלום" הוקמה כיחידה ייחודית בחטיבת החקירות ברשות המסים, במטרה להתמקד בפעילות מודיעינית וחקירתית בתחום עבירות המס המבוצעות בזיקה לפעילות של פשיעה חמורה ובמסגרת פעילותם של ארגוני הפשיעה.

היחידה מתמחה במיפוי תופעות פשיעה בעלי אוריינטציה פיסקלית, מיפוי ארגוני פשיעה על התשתית הכלכלית שלהם, תוך הרחבת מעגל משלמי המסים בקרב אוכלוסיות שיש להן הכנסות בלתי-חוקיות, לרבות מתן סיוע לזיהוי ואיתור רכוש שבשליטת אותם גורמים עבריינים לשם חילוטו מאז הקמתה, פועלת היחידה תוך שיתוף פעולה מלא עם גורמי האכיפה האחרים, בכלל זה משטרת ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון וגופי אכיפה נוספים.

היחידה שהוקמה באופן מזורז ותוך השקעה תקציבית גדולה מונה כ-40 חוקרים שנבחרו מבין אלפי מועמדים. לצורך הקמת היחידה, ערכה רשות המסים תהליך מיון קפדני וארוך שבו נבחנו עשרות עובדים בעלי אוריינטציה כלכלית-משפטית, שהוכשרו בקורס מיוחד כמפקחים-חוקרים.

אחד מהאנשים שעברו בהצלחה את המיון הקפדני ליחידת יהלו"ם הוא מיכאל שושן, שהועמד היום לדין בגין גניבת כספים ורכוש רב מנחקרים. שושן, היה עד לאחרונה אחד מארבעה ראשי הצוותים ביהלום וניהל את כמה מהחקירות הרגישות ביותר של הרשות בעת האחרונה, בהן חקירות נגד מנהלי השקעות באזור המרכז, החשודים בהונאה והלבנת הון.