צפו בתמונות: בתי-מלון בישראל במקומות שאתם לא מכירים

האומץ להקים מלון לא קטן נובעת בזיהוי צורך במגורים זמניים לטווח קצר ובינוני בנישות חדשות בעלות פוטנציאל: אנשי עסקים, חולים ובני משפחותיהם, משלחות ותיירי פנים, וגם פתרון לשומרי מסורת ולדתיים

חדרה

"בעוד 20 שנה יהיה שלום, וחדרה תהיה מרכז לטיולים"

"חדרה לא נחשבת עיר תיירות", מזכיר אבישי קימלדורף, מהנדס העיר. "אחת הסיבות לכך היא שבמשך הרבה מאוד שנים, לא פותחה כאן רצועת החוף, שאורכה שבעה קילומטרים".

מבחינת שטח, חדרה היא אחת הערים הגדולות בארץ. היא מתפרשת על פני כ-50 אלף דונם, בדומה לתל אביב. "האזור המערבי בעיר סבל לאורך תקופה ארוכה מחוסר תכנון, והחלטנו לשנות זאת. אנו מקווים שתהיה לכך השלכה דרמטית על ההשקעות בעיר וגם על המגורים". לפני כמה חודשים אושרה תוכנית המתאר החדשה של העיר, ואחת התוכניות המאושרות בה נוגעת למתחם כפר הים שנבנה לפני יותר מ-20 שנה, ויש בו כ-500 דירות נופש בבעלות פרטית. לצדו ניצב שלד של בית מלון שבנייתו החלה לפני כ-18 שנים אך הופסקה עקב קשיים שבהם נתקל היזם.

"לפני כמה חודשים החלטנו להמשיך את הבנייה", אומר קימלדורף. את המלון תשלים חברת אספן גרופ יחד עם חברת אמירי זכרון, והוא צפוי להתחיל לפעול בעוד כשנה. על פי התוכניות יהיו בו 176 חדרים, חדר כנסים, ספא וחדר כושר. "במקביל למלון, תיסלל טיילת לאורך חוף הים. זה שיתוף פעולה של עיריית חדרה והחברה הממשלתית לתיירות, בהשקעה של 8 מיליון שקל. הטיילת החדשה תחבר בין גבעת אולגה לחוף כפר הים, ומבחינתנו זה רק שלב א' לטיילת ארוכה יותר, ושיפור החיבור של חלקה המערבי של העיר לכביש החוף, בהשקעה של 12 מיליון שקל".

- לאיזה קהל יפנה המלון?

"קודם כל לנופשים, כי יש חוף ים, אבל בהחלט נפנה גם לתיירות עסקית. אולם הכנסים במלון נועד לכך, והמיקום שלנו מעולה, באמצע הדרך בין תל אביב לחיפה, מה גם שתחנת הרכבת קרובה יחסית".

- איך מגיבים תושבי האזור לחידוש בניית המלון?

"הם אמורים להרוויח מזה. בית מלון יעשיר את היצע מקומות הבילוי, ימשוך אליו אטרקציות, וכתוצאה מכך ישפר את דימוי העיר".

חיים אביטן, ראש עיריית חדרה (ששוחרר לאחרונה ממעצר), מצהיר כי המלון הוא הצעד הראשון בלבד. "זה חזון ל-30-40 שנה", אומר אביטן. "אחד הדברים החשובים ביותר בעיר, הוא פיתוח התיירות ובניית בתי מלון. אני מאמין שבעוד 20-30 שנה יהיה שלום גם במזרח התיכון, וחדרה תהיה מרכז לטיולים ברחבי הארץ. בדיוק לשם כך קידמתי, יחד עם משרד התיירות, תב"ע להוספה של עוד 10 בתי מלון לצד טיילת שתשתרע על 7 ק"מ חוף".

- אתם בטוחים במהלך? בכל זאת, בית מלון ראשון בעיר.

"זה סיכון", מודה קימלדורף. "הראשון שבונה מלון צריך קצת יותר אומץ. למלון השני כבר יהיה הרבה יותר קל".

מתחם כפר הים בחדרה / צילום: איל יצהר
 מתחם כפר הים בחדרה / צילום: איל יצהר

רחובות

"גם בנס ציונה רצו מלון"

בית המלון לאונרדו ממוקם בלב פארק המדע הרחובותי. יש בו 116 חדרים, אך רשת פתאל מגדירה אותו כמלון בוטיק.

"לפני חמש שנים, כשהקמנו את לאונרדו בוטיק ברמת החייל בתל אביב, אנשים הרימו גבה", מספר יעקב סודרי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשת פתאל. לדבריו, היום מסתבר כי ההחלטה הייתה מוצלחת. את הרעיון הם הביאו עמם גם לרחובות. "היוזמה הייתה שלנו, עם רוח גבית של העירייה ושל משרד התיירות", מסביר סודרי. "כולם רצו מלון ברחובות. אגב, המלון ממוקם בקרבת נס ציונה השכנה וגם שם רצו אותו. פעם, כשהיו מגיעים אורחים מחו"ל לחברות ההיי-טק, היו שולחים אותם ללון בתל אביב או בירושלים, והיה מקום לחלופה ברמה גבוהה".

באזור השפלה, נציין, נמצא גם מלון הבוטיק "שדות" של קבוצת משולם לוינשטיין, שהושק לפני כחמש שנים וממוקם סמוך לבית החולים אסף הרופא.

- המלון ברחובות משפיע על עסקים נוספים בסביבה?

סודרי: "כן. מלון עסקים בטבורו של הפארק הוא מנוף לעסקים נוספים, ובכלל לשיפור תשתיות".

- באיזו השקעה מדובר?

"קרוב ל-30 מיליון שקל. אנחנו לא בעלי הנכס. שכרנו את המבנה ל-25 שנה. המבנה היה מיועד למשרדים, וקיבלנו אותו כשלד. שינינו בתמיכת העירייה את הייעוד שלו ממשרדים למלון, עוד בימיו של ראש העירייה הקודם".

- קהל היעד מסתמך על תיירות עסקית בעיקרה, ואקסקלוסיבית?

"80% מהאורחים הם אנשי עסקים, אבל גם יש לא מעט תושבים בעיר שנעזרים בשירותים שהוא מציע. הייתה משפחה ישראלית שהתארחה בו כפתרון זמני עד לרילוקיישן, ויש גם לא מעט משפחות דתיות שהמלון מציע לאורחיהן פתרון לינה בסופי השבוע. ביל קלינטון ביקר כאן לפני כשבועיים, כשהגיע לאירועי הנשיא".

כפר סבא

"הרבה משלחות באות לאזור, העיר גדלה וחייבת מלון"

ותיקי השרון זוכרים שבאמצע המאה הקודמת התגאתה כפר סבא במלון שהלין את האורחים שהגיעו לסייע בקטיף התפוזים. רעננה השכנה התהדרה במלון "פיתוח", שבו התקיימו אירועים ובו לנו אורחים שהגיעו למושבה הקטנה.

בעוד כשנה צפויה כפר סבא לחדש ימיה כקדם בזכות מלון שימוקם בכניסה הצפונית לעיר, סמוך לכביש 4. על פי העירייה, את המלון יקים היזם רמי שבירו ותפעיל רשת פתאל. הוא יציע 175 חדרים ומושקעים בו כ-50 מיליון שקל. יעקב סודרי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשת פתאל, מסויג מעט: "אנחנו בודקים היתכנות של מלונות באזורי תעשייה ובאזורי היי-טק בכמה מקומות בארץ. בנוגע למלון בכפר סבא, כרגע אנחנו בשלב בדיקת ההיתכנות ומו"מ".

יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא, סבור שמלון בעיר הוא עניין מתבקש: "העיר גדלה, והאזור כולו מושך יותר ויותר חברות היי-טק העובדות מול חו"ל, כך שעשרות חדרים יכולים להיות בתפוסה מלאה". בנוסף, אומר בן חמו, "מבקרי בית חולים מאיר, יולדות היוצאות להתאוששות ואורחים דתיים שלא יכולים לנסוע בסופי שבוע הביתה, יוכלו למצוא פתרון לינה קרוב ונוח. ובכלל, יש משלחות רבות שמגיעות לאזור הוד השרון, כפר סבא ויישובי הפריפריה - משלחות בתחומי הספורט, החינוך והחברה. כל אלה נותנים הצדקה מלאה להקמתו של מלון בסדר גודל שכזה, ולא ירחק היום שיהיה צורך במלון נוסף.

"כבר יותר מארבע שנים שאני מציע ליזמים לעשות את זה. לשמחתי, רמי שבירו פנה אלי עם ההצעה, והוא גם בונה את המרכז המסחרי הסמוך בשכונה הירוקה".

- יש גם תיירות נופש בעיר?

"אנחנו מצפים גם לתיירות חוץ. העיר נמצאת על הדרך, ואפשר לעצור בה כחלק מטיול לדרום או לצפון".

- איך ישפיע המלון על העסקים בסביבה?

"מלון כזה ייתן תנופה. חלק מהעניין הוא שיבואו אחריו עסקים נוספים תומכי מלונאות".

השכונות הצפוניות בכפר סבא / צילום: איל יצהר
 השכונות הצפוניות בכפר סבא / צילום: איל יצהר

רעננה

"מלון היה יעד אסטרטגי"

כשראש עיריית כפר סבא מנה את יישובי האזור הסמוכים, בהם הוד השרון ויתר "יישובי הפריפריה", הוא שכח, או שאולי נמנע מלהזכיר את השכנה הוותיקה רעננה, שאף היא נמצאת בתהליך מתקדם למדי להקמתו של בית מלון. גם כאן מדובר במבנה גדול, 9 קומות ו-140 חדרים, שאמור להיפתח כבר ב-2014, בחלקה הצפוני של העיר, לא רחוק מהמלון הכפר סבאי המיועד, מעבר לכביש 4. גם המלון ברעננה פונה בדיוק לאותו קהל - אנשי עסקים ואורחי חברות ההיי-טק שבעיר.

את הפרויקט ברעננה מובילה חברת מליסרון, בהשקעה בסך 100 מיליון שקל, ועל ניהול המלון תהיה אחראית חברת פרימה.

"בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול אינטנסיבי בשטחי המסחר", מסביר נחום חופרי, ראש עיריית רעננה. "יש בעיר הרבה משרדי היי-טק. נייס הולכת וגדלה בפארק המסחרי הצפוני, קומברס בונה וצפויה להיכנס ב-2014. ויש גם את וויז. החברות שמתמקמות בעיר יודעות שיש תוכניות פיתוח, כמו למשל למערך התחבורה. הכניסה לאזור תהיה דרך כביש 4, ולא רחוק היום שגם יהיה חיבור דרך כביש 531, המחבר בין רעננה והרצליה, ואת כביש 6 עם כבישים 4 ו-2. בסוף 2016 ייפתחו בקרבת העיר גם תחנות רכבת".

- אתם מצפים להשפעה של המלון על העיר?

"כמובן שבקרבת מלון כזה יקומו עוד מסעדות ומקומות בילוי. זה דבר שמזין את עצמו. אני מאוד מרוצה מזה שהגענו לזה שכבר יש מלון. מבחינתי זה היה יעד אסטרטגי".

- אתה יודע שממש לא רחוק מכאן, בכפר סבא, נבנה מלון נוסף?

"אני מתעסק בעיקר בלעשות".

אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, הבונה את המלון, מדגיש: "אנו מתמקדים באנשי עסקים, אורחי חברות ההיי-טק, ובאורחים של תושבי העיר. יש ברעננה אוכלוסייה שומרת מסורת אנגלו סכסית, ומלון שכזה ייתן פתרון נוח בשבתות".

- אתה יודע שגם בכפר סבא השכנה מתכננים מלון?

"הם בשלב פחות מתקדם מאיתנו, עוד אין להם תב"ע וייקח להם יותר זמן. אבל זה גם לא מטריד אותנו. אני בטוח שכולם ייהנו ויפרחו".

פארק התעשייה ברעננה / צילום: איל יצהר
 פארק התעשייה ברעננה / צילום: איל יצהר

אריאל

אפילו דמי מור ואשטון קוצ'ר התארחו כאן"

"אריאל היא נקודת מוצא מדהימה לאתרי התיירות בשומרון", מתגאה אלי שבירו, ראש עיריית אריאל. בעיר פועל כבר יותר משני עשורים בית המלון "אשל השומרון" המציע 98 חדרי אירוח, אולם כנסים, חדר אוכל וגן תנ"כי, וגם אטרקציה ייחודית - מטווח.

"מגיעים אלינו תיירים מחו"ל שיוצאים ל'טיולי כוכב', כמו גם כאלה המבקשים לבקר באתרים החשובים לנצרות, ותיירות פנים של ישראלים המבקרים באזור ומחפשים מקום נעים לעשות בו את השבת", אומר שבירו.

- למה שתיירים מחו"ל יגיעו דווקא לאריאל ולא לאילת, לתל אביב, לירושלים?

"בגלל האטרקציות התיירותיות שיש לשומרון להציע. בנוסף, באריאל יש גם אזור תעשייה וגם אוניברסיטה. זה לכשעצמו מושך לכאן מבקרים. מגיעים לכאן גם משקיעים ותורמים. אפילו דמי מור ואשטון קוצ'ר התארחו כאן".

טוביה גלברד, מנהל המלון, מעיד כי בתקופות השיא, ויש כאלו, תורם המלון משמעותית לתעסוקה בעיר.

בית המלון הוקם ביוזמתם של תושבי אריאל, בני הזוג מנחם וטובה גלבוע. "ראינו שמגיעים לכאן מבקרים שרוצים לראות התנחלויות ואת האתרים השורשיים של ישראל כמו שילה ואלון מורה. אז אמרנו שזו הזדמנות להקים מלון שישווק את האזור המיוחד הזה". בני הזוג גלבוע גרים בעיר כ-32 שנה. "שיהיה ברור שאנחנו חילונים", מדגיש מנחם גלבוע. "לפני שהגענו לכאן גרנו בנאות אפקה שבצפון תל אביב. טובה הייתה כתבת תיירות, כך שהיא ידעה לזהות את הצורך והפוטנציאל".

"אשל השומרון" משתרע על פני 15 דונם, לא כולל את הגן הסמוך והחדש יחסית, ובו פסלים המציגים את סיפורי התנ"ך.

- השקעתם מכספכם?

גלבוע: "כן, ונעזרנו במשקיעים מחו"ל ובהלוואות, אבל כבר החזרנו הכול. מדובר היה בכמה מיליוני דולרים. אנחנו משלמים מסים וארנונה, ועדיין זה עסק משתלם כלכלית. אחד היתרונות שלו זה שהוא פרטי ומנוהל משפחתית".

- וגם בגלל שאתם מציעים לתיירים משהו שאין במקום אחר?

"יש מיליארד קתולים ופרוטסטנטים בעולם. ישראל לא צריכה קזינו, היא צריכה לשווק את התנ"ך. גן סיפורי התנ"ך למשל, הוא 'היי לייט'. אנשים מגיעים מכל העולם לראות אותו. המלון שלנו לא עוסק בפוליטיקה, אלא אך ורק בתנ"ך. חוץ מזה, אנחנו המלון היחיד בשומרון אחרי שיהושע חצה את הירדן".

פתח תקווה

"זה לא יהיה הילטון, אבל יהיה נעים ונוח"

גם בעיריית פתח תקווה הבינו כי בעיר קיים פוטנציאל. אולי אין לעיר חוף ים, היא לא ידועה בחיי הלילה שבה ובאטרקציות תיירותיות, אבל היא כן מארחת מדי יום מבקרים שאינם נמנים על תושבי העיר. כך, נמצאת חברת מליסרון בשלבים מתקדמים להקמתו של מבנה משרדי בן 10 קומות על הקניון הגדול (אבנת), הסמוך לבית חולים בלינסון, שארבע קומות ממנו יוקצו למלונאות - בעיקר לתיירות רפואית.

"זיהינו ביקוש", מספר אבי לוי מנכ"ל מליסרון. המלון המתוכנן ייבנה בצמוד לקניון אבנת (הקניון הגדול). ויהיו בו 140 חדרים, על פני 6 קומות בשטח כולל של 7,000 מ"ר. למעשה, הוא יהיה חלק ממבנה גדול יותר, בן 10 קומות, אשר יפעל כבית רופאים, שבו יוכלו רופאים, בעיקר מבילינסון הסמוך, לשכור משרדים ומרפאות. ההשקעה בפרויקט כולו מסתכמת ב- 100 מיליון שקל, הוא נמצא בשלב המכרזים ואמור להתחיל ולפעול בעוד כשנה וחצי.

"ראינו מה קורה במקומות אחרים, באיכילוב בתל אביב למשל, שמציע שירותי אירוח והחלמה ליולדות, והבנו שיש כאן פוטנציאל", מספר לוי. "המלון המיועד ימוקם במרחק הליכה מבית חולים, והוא גם בעל גישה נוחה הודות לגשר הולכי הרגל המחבר ביניהם. הוא יכול לשרת לא רק חולים, אלא גם את בני משפחותיהם, ובכלל מבקרים שומרי מסורת".

- המחירים יתאימו לאוכלוסיות אלה?

"כן. זה לא יהיה מלון יוקרה, אבל הוא בהחלט יציע שירותים ברמה גבוהה. גם אם זה לא יהיה הילטון, הוא יהיה נעים ונוח. והמחירים יהיו נמוכים יותר מאשר בתל אביב הודות להבדלים במחירי הקרקע".

- איך הגיבה העירייה כשבאתם אליהם עם ההצעה?

"מחאו לנו כפיים. מיד הצמידו לנו פרויקטור כדי שנקבל את כל האישורים בזריזות".