מבקר הפנים בהסתדרות - מכר של עיני, ללא ניסיון

רו"ח רמי בוהנא, מכר של יו"ר ההסתדרות עוד מהימים שהשניים עבדו במס הכנסה בבאר שבע, אינו עומד לכאורה בקריטריונים שקבעה חוקת ההסתדרות לתפקיד מבקר הפנים ■ ההסתדרות: כישוריו של רו"ח בוהנא עונים על התנאים

בית נבחרי ההסתדרות, המוסד העליון של ארגון העובדים הוותיק, אישר ביום חמישי האחרון ברוב קולות את מינויו של רו"ח רמי בוהנא לתפקיד מבקר הפנים החדש של הארגון. "גלובס" חושף היום (א') כי בוהנא, מכר ותיק של יו"ר ההסתדרות עופר עיני עוד מהימים שהשניים עבדו במס הכנסה בבאר שבע, אינו עומד לכאורה בקריטריונים שקבעה חוקת ההסתדרות לתפקיד מבקר הפנים.

על פי חוקת הארגון, מבקר הפנים חייב ניסיון של שנתיים לפחות בעבודת ביקורת פנימית או ציבורית, וזאת אחרי שעבר השתלמות מקצועית רלוונטית על פי הקבוע בחוק הביקורת הפנימית משנת 1992. מסלולי לימוד בעניין קיימים בין היתר בטכניון ובאוניברסיטאות חיפה ובר אילן. לרו"ח בוהנא, לעומת זאת, יש ניסיון כחוקר מס וכמי שערך ביקורת חשבונאית לחברות שנסחרות בשוק ההון, אך אין ניסיון כמבקר פנים או הכשרה בתחום. לפני שנתיים הוא מונה לנהל את בית הספר לוועדי עובדים של ההסתדרות בבית ברל, כאשר יו"ר ביה"ס הוא רו"ח זאב חושינסקי - מקורב נוסף של עיני שהגיע גם הוא מרשות המסים ומכהן במקביל כראש אגף הפנסיה ושוק ההון בהסתדרות.

יו"ר בית נבחרי ההסתדרות, שלמה אביטן, אמר היום ל"גלובס": "לא חייב להיות לו ניסיון של מבקר פנים ועניין ההשתלמות המקצועית הוא לא בעיה. המינוי שלו עבר את כל ההליכים, מראשי סיעות דרך נשיאות בית נבחרי ההסתדרות ועד אישור סופי ברוב קולות. יש אחד שהיה בעבר נשיא לשכת המבקרים הפנימיים שבאופן טבעי הייתה לו הערה, ולאחר שהעיר את ההערה קיימנו הצבעה והמינוי אושר".

ההערה שעליה מדבר אביטן הגיעה משלמה קלדרון, חבר סיעת 'עוז' בהסתדרות שדווקא שייכת לקואליציה של עיני בארגון. קלדרון שימש במשך 15 שנה כנשיא לשכת מבקרי הפנים, והוא ביקש לדחות את ההצבעה כדי לבדוק האם המינוי עומד בדרישות החוקה. קלדרון טוען כי ביקורת חשבונאית או ביקורת מס אינה יכולה להיחשב כביקורת פנימית, ומה שמוגדר בחוקת ההסתדרות כ"עבודה בביקורת ציבורית" מתייחס לעבודה במשרד מבקר המדינה בלבד. חלק מחברי בית נבחרי ההסתדרות הפריעו לקלדרון במהלך דבריו, ובכל מקרה דרישתו לדחות את ההצבעה לא התקבלה.

מי צריך מכרז?

ככלל, ההסתדרות כגוף עות'ומאני אינה כפופה לחוק חובת מכרזים, אבל בארגון יש מי שטוען היום כי היה מצופה שמינוי של מבקר פנים ייעשה על ידי ועדת איתור ובהליך של מכרז. גם מבקר הפנים היוצא, עדי קנדל, נבחר לתפקיד במהלך שנות ה-80 בהליך מכרזי ולאחר שנבחנו שני מועמדים נוספים. יו"ר ההסתדרות דאז, אגב, היה ישראל קיסר. "לא יעלה על הדעת שמביאים לתפקיד כל כך רגיש מועמד יחיד, מה גם שלמועמד הזה היכרות מימים ימימה עם יו"ר ההסתדרות שבעצמו אמור להיות נתון לעבודת הביקורת", אמר ל"גלובס" גורם שהעדיף להישאר בעילום שם.

עוד מסתבר, כי לפי חוק הביקורת הפנימית גופים שמבקשים מסיבה כזו או אחרת למנות מבקרים שאינם עומדים בחלק מהקריטריונים הקבועים בחוק, רשאים להביא את המינוי בפני ועדת חריגים מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד המשפטים, בה חברים גם נשיא לשכת מבקרי הפנים, נשיא לשכת עוה"ד ונשיא לשכת רו"ח. הוועדה הזו אמורה לראיין את המועמד לתפקיד, ובמקרים רבים היא מאשרת את המינוי לפנים משורת הדין. "אם בהסתדרות משוכנעים שמדובר במינוי ראוי, אפשר היה להביא את בוהנא בפני ועדת החריגים ואז לפחות לא היה ספק בעניין כשרות ההליך", טוען אחד הגורמים שעימם שוחחנו.

גורם אחר שמזוהה עם ההסתדרות טוען כי אופן מינויו של בוהנא מבטא שחיקה נוספת במעמד ביקורת הפנים בהסתדרות, לאחר שבמהלך כהונתו של עמיר פרץ כיו"ר ההסתדרות הופסקה עבודתו של משרד חיצוני שערך ביקורת לארגון, במקביל לביקורת הפנימית.

מההסתדרות נמסר בתגובה כי "רמי בוהנא הינו רו"ח במקצועו, עסק בתחום הביקורת מתוקף תפקידיו במס הכנסה ובאגף שוק ההון, וכישוריו עונים על התנאים הקבועים בחוקת ההסתדרות, לרבות היותו חבר ההסתדרות. בחירת המבקר נתונה על פי החוקה לנשיאות בינ"ה (בית נבחרי ההסתדרות), באישור בית נבחרי ההסתדרות. בחירתו של רו"ח בוהנא אושרה על פי כללים אלו, הן בנשיאות בינ"ה והן על ידי מליאת בינ"ה".