הקבלנים: הרגולציה על הענף מונעת את תיעוש הבניה בישראל

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל: "משרד התמ"ת מזה שנים אינו מאפשר להפעיל באתרי הבניה עגורנים קטנים ובכך למעשה הבניה הנמוכה בישראל מתבצעת כמו לפני עשרות שנים בבניה מסורתית עם שימוש בקרשים וללא יכולת שימוש בתבניות"

"הרגולציה על ענף הבניה מונעת את תיעוש הבניה בישראל", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ נסים בובליל בפורום מנכ"לים של ענף הבנייה הכולל עשרות ממנכ"לי ומהנדסי חברות הבניה הגדולות במשק ובראשו עומד רונן גינצבורג מנכ"ל חברת דניה סיבוס.

"40% מהבניה בישראל היא בניה נמוכה של צמודי קרקע ובניינים נמוכים" המשיך ואמר בובליל, "משרד התמ"ת מזה שנים אינו מאפשר להפעיל באתרי הבניה עגורנים קטנים ובכך למעשה הבניה הנמוכה בישראל מתבצעת כמו לפני עשרות שנים בבניה מסורתית עם שימוש בקרשים וללא יכולת שימוש בתבניות. התאחדות בוני הארץ ניסתה לתקן את המעוות במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי אולם נתקלה בהתנגדות מצד המפקח על הבטיחות במשרד התמ"ת ובכך נמענת האפשרות לתעש את הבניה הנמוכה".

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות התייחס לנושא אחר שעלה על הפרק בשבוע שעבר, הפיכת תקן בנייה ירוקה למחייב בערים הגדולות, ואמר: "פורום ה-15 החליט ליישם את תקן הבניה הירוקה בכל בנייני המגורים בישראל ופנה לבקש התייחסות מקצועית של איגוד המהנדסים. אנחנו בעד בניה ירוקה אבל ההטמעה והבחינה המקצועית של הנושא צריכה להיות מעמיקה יותר. איגוד המהנדסים הקים צוות שיבחן את הנושא ויפרסם את המלצותיו בנושא".

אינג' ישראל דוד מ"מ איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות סקר בפני המשתתפים את הבניה המתועשת בעולם וציין כי למרות שמבחינה טכנולוגית יש בישראל שימוש בטכנלוגיות מתועשות מתקדמות הרי שמדובר בעיקר בפתרונות מקומיים ולא בהטמעה של תרבות בניה מתועשת כמו שקיימת היום בעולם, המאפשרת הקמה של מגדל בן 30 קומות תוך 15 יום, לדבריו. "הסוד הוא בתכנון ההנדסי היסודי לפני הבניה שיכול להמשך גם שנה", הסביר דוד, "בישראל יש מקרים שקבלנים מתבקשים לתת הצעת מחיר לביצוע פרויקט תוך 24 שעות והשינויים בתוכניות מתרחשים גם אחרי שכבר עולים על הקרקע".

עוד ציין דוד כי גם שיטת ברנוביץ' (בניה בתבניות) שבה נעשה היום שימוש בישראל נמצאת בסכנה וזאת בגלל שהיא אינה תואמת את התקן התרמי החדש.