צפו בתמונות: כלי הרכב שיציפו בקרוב את כבישי ישראל

כבר כיום נמכרים בישראל כ-2,600 דגמי מכוניות שונים. בחודשים הקרובים המספר הזה עומד לגדול משמעותית

סוגיית התחרות בענף הרכב הישראלי עתידה לעלות בקרוב מאוד על שולחן הכנסת, כשבמרכזה חוק חדש של משרד התחבורה, שאמור להקנות לשר אפשרות לעצב מחדש את התמונה העסקית בענף. לטענת משרד התחבורה, היעדר תחרות בענף הוא הגורם המרכזי למחירים הגבוהים, ולראיה - ההנחות הנאות שמקבלות חברות הליסינג ושאינן מגיעות אל הלקוחות.

אלא שהטיעון הזה קצת בעייתי, בלשון המעטה. חברות הליסינג רוכשות פחות מ-15% מכלל הדגמים שנמצאים בארץ. גם אז ההנחות שלהן משתנות, כמקובל, בהתאם להיקף הרכישה. חברת ליסינג או צי, שרוכשים 15 מכוניות, יקבלו הנחה שונה מכאלה שרוכשות 150 או 1,500 מכוניות. שאר מחירי הדגמים, והיכולת התחרותית שלהם, נקבעים על-ידי שלושה גורמים מרכזיים: שערי המטבעות, שמקבלים בישראל "מכפיל כוח" בגלל המיסוי הכבד על רכב; מדיניות התמחור של היצרן; והיעדים השיווקיים ו/או מידת הלחץ של היבואן שנובעת מהתחרות, מהמלאים ומלחץ היצרן.

בכל הנוגע לאפשרות הבחירה, יתקרב השוק הישראלי בקרוב לשיא של כל הזמנים. כבר כיום נמכרים בישראל קרוב ל-2,600 דגמים שונים ברמות גימור שונות, ובחודשים הקרובים יצטרפו לתחרות עוד שלל דגמים חדשים ומחודשים, שמבטיחים לשבור את הגבולות של הקטגוריות המסורתיות ולהסתער על כיסו של הצרכן הישראלי בכל כלי הנשק. קבלו מדגם.

משפחתיות: גדולות יותר, רבות יותר

מי שסבור שפלח המיקרו SUV המקומי ניצב בפני התפוצצות אוכלוסין עדיין לא הבין כנראה מה עומד לקרות בפלח המכוניות המשפחתיות. כאן מדובר במלחמת כול בכול, כאשר הגבולות המוכרים של הסגמנט נשברים ומתגבשים מחדש. התהליך כבר החל עם כניסתן של משפחתיות "זולות", שנוגסות בפלח המשפחתי מלמטה עם ממדים פנימיים וחיצוניים מכובדים ומחיר זול יותר בכ-15%-10% מהמחיר של משפחתיות רגילות. רק במחצית הראשונה של השנה נחתו כאן שלוש כאלה - סקודה ראפיד, פיז'ו 301 וסיטרואן אליזה - ובקרוב תצטרף אליהן גם סיאט טולדו החדשה.

היפנים, מצדם, לוקחים את המשפחתיות ה"קלאסיות" למחוזות גבוהים הרבה יותר. לא פחות משלוש יפניות מיינסטרים חדשות ייכנסו לתחרות בשוק הישראלי ברבעון הקרוב בלבד. המתונה שבהן, שכבר נחתה בארץ, היא הסובארו אימפרזה החדשה, שמציעה יותר מרווח ותחכום מקודמתה ומיישרת קו עם הסטנדרט של האירופיות. אבל טויוטה קורולה החדשה ומאזדה 3 החדשה, שנחשפו החודש, כבר יציעו בקרוב בסיס גלגלים ומרווח פנים מקביל לזה של חלק ממכוניות המנהלים - בסביבות 2.7 מטרים. לשם השוואה, לקורולה החדשה יש מרווח פנים זהה כמעט לזה של האוונסיס, למשל, ואילו מאזדה 3 סדאן החדשה מרווחת כמעט כמו מאזדה 6 היוצאת.

אם מוסיפים לכך אבזור תקני עשיר מאוד ואיכות גימור בליגה "ניהולית", אין ספק שגם הקוריאניות הדומיננטיות כיום בשוק (יונדאי I35, למשל) וגם נציגות קלאסיות מפלח מכוניות המנהלים עתידות לעמוד בפני מתקפה רצינית. בשורה התחתונה מדובר ב"שיפט" של הקטגוריה המשפחתית כולה כלפי מעלה. האם זה יעזור להן בקרב מול גדודי רכבי הפנאי החדשים (ע"ע)? נחכה ונראה.

מיקרו-ג'יפים: צוואר בקבוק

הניסן ג'וק אמנם לא המציא את נישת המיקרו-ג'יפים האופנתיים והעממיים - דייהטסו הייתה שם כבר מזמן עם הטריוס - אבל הוא הוכיח שרכב קטן וגבוה עם עיצוב קרבי-אופנתי ועם מפרט חסכוני יכול להגיע רחוק מאוד, בתנאי שמחירו דומה לזה של מכונית משפחתית מאובזרת. המתחרים אצו-רצו למחלקות המחקר והפיתוח כדי ליישר קו, ובמחצית השנייה של השנה עתיד לשטוף אותנו צונאמי של מתחרים בפלח המתפתח הזה.

אחד המתחרים המיידיים לג'וק יהיה אחיו מבית רנו - Capture, שחולק עם הג'וק (ועם הקליאו) את הפלטפורמה וחלק גדול מאוד מהרכיבים. הבידול בין השניים יהיה במנועים: במקום ה-1.6 של הג'וק, המנוע העיקרי של ה-Capture יהיה ה-1.2 ליטרים טורבו (120 כוחות סוס), ושל הקליאו עם תיבה אוטומטית ואולי אפילו עם מנוע 0.9 ליטר קטן וחסכוני.

בערך באותו זמן צפוי להגיע אלינו גם הפיז'ו 2008 - רכב הפנאי הקומפקטי החדש של פיז'ו שמציע מרכב מוגבה, שימושיות משפחתית וכנראה מנוע 1.6 ליטרים אוטומטי נמרץ. גם האחיות-המתחרות שברולט Trax ואופל מוקה יגיעו עם הרבה סטייל אופנתי, עם מנוע 1.4 ליטרים טורבו-בנזין ועם תיבה אוטומטית מדור חדש (יש גם דיזל אוטומטי 1.7) ובממדים גדולים יותר משל רוב המתחרים. עם קצת סיוע משערי המטבע הם יציגו מחיר בסיס משוער של 140 אלף שקלים פלוס-מינוס. סוזוקי תציג בתערוכת פרנקפורט את הדור החדש של ה-SX4 עם מראה אופנתי כראוי ומנוע 1.6 ליטרים, ובאופק נמצא גם פורד אקו-ספורט הקטן והנמרץ, שיגיע כנראה בסוף השנה.

לא מספיק? קחו נשימה עמוקה. מעבר לפי נה נמצא גם מיני-SUV של הונדה על בסיס הג'אז הקטנה, וגם מתחרה מבית יונדאי על בסיס ה-i20 ונגזרת מבית קיה. ואם שכחנו מישהו, אנחנו מתנצלים מראש.

יוקרה לא יקרה: ממציאים נישות

עד לפני כשנתיים, רק שיעור קטן מאוד מכלי הרכב של מותגי היוקרה הגרמניים נמכרו בטריטוריה של 200 אלף שקלים פלוס-מינוס. אבל בשנתיים האחרונות המכירות של "רכבי יוקרה במחיר נגיש" חוו בום רציני בישראל, ונראה שזו רק ההתחלה. התחרות שלהם היא לא רק מול מותגים אחרים אלא גם נגד האחיות היקרות יותר של אותו מותג.

ניקח למשל את אאודי A3 סדאן החדשה, שתגיע לשוק לקראת סוף השנה. עם אורך של 4.46 מטרים ובסיס גלגלים באורך 2.64 מטרים יש לה ממדים של משפחתית עממית קלאסית, אבל עיצוב טיפוסי-למותג, תא נוסעים איכותי ומכללי הנעה מהשורה הראשונה הופכים אותה למתחרה רצינית ל-A4, שגרסת הבסיס שלה זוכה להצלחה לא מבוטלת. גם התמחור אגרסיבי: באירופה עולה המכונית החל בכ-27 אלף אירו, לא הרבה יותר מג'טה מאובזרת. בישראל, עם מנוע רלבנטי (כמו TSI בנפח 1.4 ליטרים עם 125 כוחות סוס) היא עשויה לקבל תג מחיר נמוך בכ-20% מזה של גרסת ה-A4 ההתחלתית.

במרצדס התמונה דומה: ה-CLA החדשה, שתצא בקרוב לשוק המקומי, אמנם מבוססת על ה-A קלאס, אבל יש מראה של מכונית ספורט-סדאן אופנתית, מרווח פנים מכובד, מכללים עדכניים וסמל גדול של מרצדס בחרטום. באירופה מתומחרת CLA200 בפער של פחות מ-7% ממרצדס C200, שנראית הרבה יותר שמרנית.

ואילו ב.מ.וו מבשלת כיום גרסת סדאן חדשה של סדרה 1, שתהיה ספורטיבית אלגנטית אם כי כנראה לא קיצונית בעיצובה כמו ה-CLA. היא עשויה להיות מוצגת כבר בתערוכת פרנקפורט אך תצא לשוק רק בשנה הבאה.

אז מה היה לנו שם? שלוש משפחתיות חדשות עם שם מותג יוקרתי ומחיר נגיש, שיתחרו לא רק זו בזו (ובכל שאר מכוניות המנהלים) אלא גם באחיותיהן. יהיה שמח בשוק היוקרה.

סופר-מיני או "מיני-סופר"?

גם בשוק המיני והסופר-מיני נשברים כיום הגבולות המסורתיים, הן בתחום הממדים והן בתחום המחיר. ניקח, למשל, מכונית כמו רנו קליאו סימן 4 החדשה, שנחתה כאן החודש. עם בסיס גלגלים באורך 2.59 מטרים ומנועי טורבו של 120 כוחות סוס היא מרווחת כמעט כמו המגאן האצ'בק דור קודם, זריזה יותר, ומציעה מפרט עשיר שאין גם בחלק מהמשפחתיות.

מנגד, לא מעט דגמים, ששייכים רשמית לפלח הסופר-מיני, מתוכננים כיום - ומתומחרים - כדי לקחת לקוחות מפלח מכוניות המיני העירוניות.

אנחנו לא מדברים רק על גרסאות בסיס ידניות וזולות של דגמים כמו ניסן מיקרה, פורד פיאסטה ושות', אלא על דגמי סופר-מיני חדשים כמו מיצובישי ספייס סטאר החדש, שנחת כאן החודש וגרסתו האוטומטית מתומחרת קרוב מאוד למחיר המקובל בפלח מכוניות המיני. או ניסן מיקרה המשודרגת, שתציע דגם בסיס אוטומטי במחיר מעניין מאוד.

מצד שני, יצרני מכוניות המיני נערכים לקראת שדרוג הקטגוריה; כלפי מעלה, כמובן. יונדאי I10 החדש, למשל, שעורכת כיום בחינות שטח מתקדמות לקראת ההשקה בתערוכת פרנקפורט, עתידה להיות רכב מיני-סופר, עם ממדים חיצוניים ועם מפרטים שאינם נופלים מאלה של יונדאי גטס זצ"ל, שהייתה מכונית הסופר-מיני הנמכרת בישראל במשך שנים. גם סוזוקי נערכת להשקת אלטו חדשה ומשודרגת. השברולט פלאש תקבל תיבה אוטומטית, ולא מן הנמנע שניתקל בקרוב בעוד דגמי מיני מוגדלים ומשודרגים.