קרנות הנאמנות גייסו 31.5 מיליארד שקל בחצי שנה

רק במהלך חודש יוני גייסו הקרנות הכספיות יותר מ-4 מיליארד שקל ■ השחקן הגדול ביותר מיטב-דש שוב ספג פדיונות בקרנות המסורתיות

על פניו, המחצית הראשונה של 2013 היטיבה עם תעשיית קרנות הנאמנות, שגייסה בה כ-31.5 מיליארד שקל. עם זאת, מסתמן כי התמונה הזו אינה כולה ורודה, שכן עיקר הסכום (16.6 מיליארד שקל) גויס בקרנות הכספיות, שאינן רווחיות למנהלים.

למעשה, רק בחודש החולף גייסו הקרנות הכספיות למעלה מ-4 מיליארד שקל, בעוד המסורתיות רשמו גיוסים של 1.4 מיליארד שקל בלבד. נראה כי בפועל חלק מהגופים - ובייחוד הגדולים שבהם - מתמודדים עם תנועת מספריים קטלנית במיוחד: גיוסים גבוהים בקרנות הכספיות, וגיוסים נמוכים (ובחלק מהמקרים אף פדיונות) בקרנות המסורתיות.

איזה גוף מנהל קרנות כספיות בהיקף של פיקדונות בבנק בינוני, מיהו הכוכב החדש של ענף הקרנות ואילו גופים מפגינים חולשה? לפניכם סיכום המחצית הראשונה של 2013 אצל כמה ממנהלי קרנות הנאמנות.

1.1 מיליארד שקל הם היקף הפדיונות בקרנות המסורתיות של הראל פיא מתחילת השנה, מה שמקנה לו את תואר הפודה הגדול בענף (הפודה השני בגודלו - אי.בי.אי - איבד "רק" 348 מיליון שקל בקרנות אלה). נזכיר כי בינואר האחרון רכשה הראל פיא, שסובלת מדירוגים נמוכים בבנקים, את הקרנות של כלל פיננסים שנהנו עד אז מדירוגים טובים ודמי ניהול גבוהים יחסית.

נתח שוק
 נתח שוק

בית ההשקעות, שמנהל סמי בבקוב, אמנם הצליח לגייס 1.9 מיליארד שקל בקרנות כספיות מתחילת השנה, אך השורה התחתונה ברורה - המיזוג עם קרנות כלל פיננסים, שהושלם לפני כ-4 חודשים ונחשב לפשוט יחסית, לא עובד, והסימנים נמצאים בשטח. רכישת קרנות הנאמנות של כלל פיננסים הפך את הראל פיא לשחקנית השנייה בגודלה בענף. הפדיונות הכבדים הובילו לכך שהאחרונה נדחקה החודש למקום השלישי בענף. לדברי גורמים בשוק, הקשיים במיזוג נובעים מטיפול לקוי בכוח האדם שנקלט מכלל פיננסים, ולכן המיזוג לא מיטיב עימם - לפחות לעת עתה.

22.1 מיליארד שקל זהו היקף הנכסים המנוהלים בקרנות הכספיות של מיטב-דש. בפועל, למעלה מ-60% מנכסי קרנות הנאמנות של בית ההשקעות הממוזג מנוהלים בקרנות אלה, שרווחיותן כאמור נמוכה מאוד. זאת ועוד, שכן מיטב-דש מנהל כיום כ-38% מהנכסים בקרנות הכספיות בכלל הענף - בהיקף דומה לסך הפיקדונות המנוהלים לדוגמה בבנק אגוד.

קרנות הנאמנות של דש-מיטב, שמנוהלות על ידי רפי ניב, גייסו מתחילת השנה כ-7 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, וכ-1 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות. במהלך יוני גייס בית ההשקעות 1.9 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, ורשם פדיונות של 138 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. זהו החודש השני ברציפות שבו בית ההשקעות השני בגודלו בישראל סופג פדיונות באפיק זה.

4.1 מיליארד שקל הם הסכום שגייס אלטשולר-שחם מתחילת השנה, כולו לקרנות המסורתיות. ב-2013 הצליח בית ההשקעות, שבניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם, להגדיל את סך הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות שלו ב-33%, והוא חולש כיום על נתח שוק של 8.5%.

ואולם, לאחר תקופה ממושכת שבה נהנה מתואר המגייס הגדול בענף הודות לביצועים יפים, נראה כי קרנות הנאמנות הללו מתחילות להפגין חולשה. במהלך יוני גייס אלטשולר-שחם 214 מיליון שקל, כאשר לפני כן הוא נהנה מגיוסים של כמיליארד שקל בחודש. קרנות אלה בלטו לשלילה על רקע השקעה באג"ח במח"מ ארוך וחשיפה גבוהה יחסית לאג"ח בחו"ל - בעיקר לשווקים מתעוררים.

60% הם הגידול בהיקף הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות ילין-לפידות, שמתחילת השנה גייס 2.9 מיליארד שקל. על רקע החולשה של אלשטולר-שחם הפך בית ההשקעות, שמנוהל על ידי דב ילין ויאיר לפידות, למגייס הגדול של החודש בקרנות המסורתיות, עם 448 מיליון שקל.

צמיחה מרשימה נרשמה גם בקרנות הנאמנות של מנורה מבטחים, שמנוהלות על ידי זיו שמש. הקרנות של מנורה, שכמעט חוצות את רף ה-10 מיליארד שקל, צמחו בשנה האחרונה בכ-40%. עיקר הסכום שגייס מנורה מתחילת השנה היה בקרנות הנאמנות המסורתיות (כ-1.7 מיליארד שקל) ו-1 מיליארד נוספים גויסו בקרנות הכספיות.

2 זהו מספר החודשים שחלפו מאז הפכה מור לחברת קרנות עצמאית, שמנהלת נכסים בהיקף גבוה מבית ההשקעות הוותיק אנליסט (שהוקם לפני 30 שנה). קרנות הנאמנות של מור, שמנוהלות על ידי אלי לוי, נהנות זה תקופה ארוכה מגיוסים יפים שלא נופלים בהיקפם מאלה של השחקנים הגדולים בענף, הודות לדירוגים הגבוהים במערכות הדירוג הבנקאיות.

מתחילת השנה גייס בית ההשקעות למעלה מ-1.5 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות. מדובר בהיקף גיוסים גבוה מזה של מיטב-דש (990 מיליון שקל), פסגות (1.5 מיליארד שקל) ואקסלנס (1.1 מיליארד שקל). למעשה, בפועל גייס מור יותר מקרנות הנאמנות המסורתיות של מגדל שוקי הון שצמחו ב-1.9 מיליארד שקל מתחילת השנה. הסיבה: כ-1.5 מיליארד שקל מהגיוס של מגדל שוקי הון בקרנות המסורתיות הם בקרנות המחקות, שהן למעשה הפסדיות.

קרנות
 קרנות