"לא יתכן שהאוצר פשוט מצפצף על החלטות ועדת הכספים"

את הדברים אמר ח"כ יעקב ליצמן בוויכוח נוקב בוועדת הכספים על תנאי מענק ירושלים

ויכוח נוקב בוועדת הכספים על תנאי מענק ירושלים. בהמשך לדיון על תקציב משרד השיכון, שהתקיים היום (ד') בכנסת דרשו חברי ועדת הכספים מאנשי האוצר לא להתנות את קבלת המענק בתקופה של 10 שנים במסגרתה לא יוכלו הרוכשים למכור את הדירות.

חברי הועדה טענו כלפי אנשי האוצר כי "סילפו את כוונת הוועדה", בכך שבחוזרים שפרסמו לגבי המענקים, הוסיפו התנייה, שלא סוכם עליה מראש. חברי הועדה דרשו שמשך התקופה בו נאסר על הרוכשים למכור את הדירה יקוצר לשלוש שנים בלבד. בסופו של הדיון הסכימו אנשי האוצר לבחון את הנושא מחדש.

יו"ר הועדה ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בירך על כוונת אנשי האוצר לשקול את העניין ואמר: "ועדת הכספים אמרה את דברה באופן ברור; צריך למשוך זוגות צעירים לירושלים ועל-כן יש לתת את המענקים עליהם הוחלט ועל התנאים לקבלתם להיות אטרקטיביים ולא כובלים. אחרת, יצא שכרנו בהפסדנו. לא יתכן, שמצד אחד המדינה מודיעה על-כך שהיא נותנת את המענקים, אך מצד שני מערימה קשיים והסתייגויות שייקשו על המימוש. דווקא עכשיו, כשמצוקת הדיור בשיאה, במיוחד בירושלים, יש לעשות מעשה ולנקוט בצעדים שיבטאו כוונה אמיתית לסייע לרוכשים חדשים בבירה". סלומינסקי המליץ לאנשי האוצר "ללכת לקראת הוועדה, אחרת ימשוך בחזרה את החוק ויישנה את התאריכים בהתאם לשיקולי ועדת הכספים".

במסגרת הדיון בועדה אמר ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) כי ההתנייה החדשה של האוצר תשפיע גם על רוכשים שכבר ביצעו את העסקה מבלי לדעת על קיומה: "מדובר בהחלטה רטרואקטיבית. זוגות רבים הזדרזו כדי לעמוד בלוחות הזמנים המאפשרים את קבלת המענק, ביודעם שאין כל התנייה כזאת. לא ניתנה להם אפילו האפשרות לקבל החלטה מושכלת מתוך ידיעת כל הפרטים. מי שרוכש היום דירה קטנה, יתכן שלא תענה על הצרכים שלו בעוד 4-3 שנים עקב התרחבות המשפחה אז יבואו אליו בדרישה לשלם קנס על זה שהוא רוצה לעבור לדירה מעט יותר גדולה?! זה דבר שלא ייעשה".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) התנגד גם הוא למהלך האוצר ואמר : "לא יתכן שמשרד האוצר פשוט מצפצף על דיוני והחלטות ועדת הכספים ועושה בהן כרצונו לאחר זמן. האוצר זייף את החלטת הוועדה בעניין המענקים והכניס התנייה שאנחנו לא דיברנו עליה ולא רצינו דוגמתה. זה לא חוקי ויש לבטל את ההתנייה לאלתר".

כאמור, בעקבות דרישת סלומינסקי ולחצם של חברי הוועדה, הודיע, רכז שיכון באגף התקציבים באוצר, אריאל יוצר, כי נושא ההתנייה ייבחן מחדש. יוצר ציין, ש"לא היתה סטייה מנוסח החוק המקורי" וכי "כוונת המחוקק היתה מראש, שהמענקים יגדילו את מספר רוכשי הדירות בעיר ויגדילו את האוכלוסייה הצעירה בה. מטרת ההתנייה היא למנוע מצב שבו מישהו יקנה דירה, יקבל מענק ולמחרת ימכור אותה במחיר מלא כאשר הוא הכניס לכיסו עוד 100 אלף שקל. מטרת החוק היתה לסייע לזכאים, חסרי דיור, לרכוש דירה בירושלים. יש פה דאגה לאינטרס הציבורי, במיוחד בתקופה של צמצומים".

כזכור מענק ירושלים מאפשר לרוכשי דירה חדשה מקבלן לקבל מענק מהמדינה בגובה 100 אלף שקל בתנאי שזוהי דירתם הראשונה. החוק אמור להיכנס לתוקף החל מה-15.7.2013 עד ל-31.10.2013 ועל-כן, אמור להיות מאושר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא. החוק המקורי הוקפא בשנים האחרונות אולם לאחר העיכוב באישור התקציב על ידי הממשלה הנוכחית, הוא נכנס לתוקף. לחץ ציבורי שהופעל בתמיכת חברת מועצת העיר ירושלים מירב כהן וחברי כנסת גרם לגיבוש הוראות מעבר כך שהרוכשים יוכלו לנצלו עד סוף אוקטובר אז יבוטל הסעיף המאפשר את קבלת המענק.

יש לציין שבעוד ועדת הכספים נרתמת למען מענק ירושלים, מענקי הפריפרייה אותם ביטלה הממשלה לפני כחודשיים לא זוכים להתייחסות דומה. המענקים, שהבטיחו מענק בגובה כ-100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה בערים נבחרות בפריפרייה בבנייה רוויה, בוטלו בשל עמדת האוצר כי התוכנית נכשלה. במקביל, הוראות המעבר שנוסחו לניצול ההטבה לאחר הביטול היו קצרות ודרקוניות. רוכשי דירות בפריפרייה כמו גם חברי קבוצות רכישה שהסתמכו על המענק המדובר נאבקים כעת להאריך את תוקף הוראות המעבר.