יעלון על הקיצוץ: "לא נשעבד את העתיד על חשבון ההווה"

"נוכח השתנות האיומים סביבנו ובעקבות יכולות שצה"ל פיתח, הגענו למסקנה שעלינו להוביל רפורמה משמעותית ולא לשעבד את העתיד על חשבון ההווה"

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגדיר היום (ה') את התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל כמהפכנית. התר"ש (תוכנית רב שנתית) שנקרא "תעוזה" והוצג השבוע לפורום המטה הכללי, גובש על רקע הדרישה לקצץ כ-26 מיליארד שקל מתקציב הביטחון במהלך חמש השנים הקרובות. הוא עדיין טעון את אישור הדרג המדיני.

"אנו ניצבים לפני תוכנית רב-שנתית מהפכנית שבסיומה, בעוד שנים מעטות, נראה צה"ל אחר. נוכח השתנות האיומים סביבנו ובעקבות יכולות שצה"ל פיתח, הגענו למסקנה שעלינו להוביל רפורמה משמעותית ולא לשעבד את העתיד על חשבון ההווה", אמר יעלון.

לדברי שר הביטחון, תוכנית העבודה החדשה גובשה תוך חשיבה, באחריות ובשיקול דעת שמביאים בחשבון את הצורך לשימור הפער הטכנולוגי והאיכותי של צה"ל אל מול צבאות של מדינות ואל מול ארגוני טרור שפועלים במרחב.

אחד הקיצוצים הבולטים בתוכנית החדשה של צה"ל, הוא במערך השריון: מאות טנקים יושבתו ועוצבות ייסגרו. לדברי יעלון, "העתיד הנראה לעין עלול להוביל אותנו לעימותים שיוכרעו באמצעות עליונות טכנולוגית באוויר, בים וביבשה עם פחות כלים כבדים ושימוש הולך וגובר בכלים מתוחכמים ובלתי מאוישים שמעניקים לנו יתרון משמעותי על פני כל אויב".

שר הביטחון הדגיש כי "אנחנו לא משתעבדים לטכנולוגיה - אלא משתמשים בה ומתאימים אותה למציאות החדשה שבה הקרבות של צבא מול צבא במתכונת שפגשנו בפעם האחרונה לפני 40 שנה, במלחמת יום הכיפורים, הופכים להיות פחות ופחות רלוונטיים".

הוא הוסיף ואמר כי השינויים שצפוי לעבור צה"ל החל מהתקופה הקרובה "יסייעו ללוחמים לפעול ביעילות רבה יותר, תוך ניצול היתרונות האנושיים והטכנולוגיים שיאפשרו הכרעת הרב באופן מוחץ ומהיר. לכן, לא נפגע בהתעצמות ונוסיף להשקיע בה שכן היא זו שתשמור על היתרון האיכותי של ישראל". עם זאת, יעלון מודה כי בטווח הקצר - בשנים 2013 ו-2014 האילוצים התקציביים יפגעו באימונים ובתעסוקה המבצעית של חיילי מערך המילואים וזאת, בעקבות ביטול תרגילים וזימונים לחיילי מילואים עוד מהחודש שעבר למשרתים בכ-70 גדודים. יעלון אמר כי מדובר בלקיחת סיכונים לטווח קצר - אך במקביך ההתעצמות לטווח הארוך תישמר.

גורמים צבאיים יצאו ביממה האחרונה בניסיון להבהיר כי תוכנית צה"ל לשנים הקרובות לא מהווה ניסיון הפחדה או ניסיון להלך אימים על הדרג המדיני - בתקווה שיקל על הקיצוץ בתקציב הביטחון. שם דיברו על תוכנית רצינית, מושקעת ומחושבת- שיישומה לא ישפיע על איתנות הצבא אל מול אויביו בזירת הלחימה העתידית שמממשת את עצמה 15 שנה לפני הזמן. לטענת הצבא התר"ש תעוזה מייצג את התפיסה של צבא שפועל בתיאום בין-זרועי מהודק יותר, עם יכולות אש מדויקות ויכולות להכריע מערכות במהירות.