מפעילים פחות את המזגן: ירידה של 7% בביקוש לחשמל

חברת החשמל מדווחת שהביקוש לחשמל ירד ב-7% בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר בגלל הפחתה בשימוש במזגנים ■ חודש יולי התאפיין עד כה במזג אוויר נוח, וגם בהמשך החודש לא צפויים גלי חום

אפשר להתפלפל על נתוני הטמפרטורות ועומס החום ובאמצעותם להראות כמה נוח הקיץ הזה ביחס לעונה. אך נתון אחד אומר הכל: צריכת החשמל פחתה ב-7% ביחס ליולי בשנה שעברה.

על אף הטרגדיה החוזרת של הימים האחרונים, שהדגימה כיצד החום יכול להרוג בנסיבות מכמירות לב, כאשר בוחנים את רמות החום במחציתו הראשונה של הקיץ, נראה שלא יכולנו לבקש יותר מזה.

מחציתו הראשונה של יולי השנה התאפיינה במזג אוויר נוח לקיץ הישראלי כאשר בחלק מהימים היו הטמפרטורות נמוכות בכ-2 מעלות מהממוצע לעונה. עד כה לא נמדד עומס חום כבד בחוף ולכן עומסי החום בשעות הערב היו נמוכים משמעותית מהרגיל ב-5 השנים האחרונות. כתוצאה מכך, חלה הפחתה בצריכת החשמל בשיעור של 7% ביחס למחציתו הראשונה של יולי אשתקד. בהתאם לדפוסי הצריכה, מייחסים בחברת החשמל את הירידה בביקוש, לצמצום השימוש באמצעי מיזוג וקירור.

עוד עולה מנתוני מערך הייצור של חברת החשמל, כי שיא הביקוש לחשמל בעונה זו עומד על 10,250 מגה-וואט/שעה בלבד, בעוד ששיא כל הזמנים בצריכת החשמל שנקבע ב-19 ביולי 2012 עומד על 11,900 מגה-וואט/שעה - ירידה של 1,650 מגה וואט ברגע השיא. זו כמות אנרגיה השקולה לכ-10% מיכולת הייצור הזמינה של חברת החשמל, ושווה לפעילותן של 3 יחידות ייצור גדולות בתחנת הכוח בחדרה.

טמפרטורות נוחות יחסית בחודש יולי

על פי נתוני רשות החשמל, מחירי החשמל עלו ב- 12 החודשים האחרונים בכ-7%, מה שמקזז לחלוטין את ההפחתה בצריכה. אם כך, את החיסכון לא נרגיש בכיס, אך לפחות הסביבה שלנו מזוהמת פחות. מי שנרשם להסדר של חברת החשמל עשוי לגלות בסוף הקיץ שהצריכה המופחתת השתלמה.

למרות העלייה בטמפרטורות בימים האחרונים, החום עדיין לא הגיע לרמות הגבוהות המוכרות בחודש יולי, שבו נצפית מגמת התחממות ברורה בשנים האחרונות. יתרה מכך, מודל אמריקאי גלובלי העוסק בתחזיות לטווח ארוך, צופה כי חודש יולי כולו יתאפיין בטמפרטורות נוחות. בהתאם לכך גם בימים הקרובים צפויה הקלה בחום וגלי חום קיציים לא נראים כרגע בטווח התחזית.

השירות המטאורולוגי במשרד התחבורה, קבע כי חודש יוני האחרון הסתכם בערכים ממוצעים, למעט מישור החוף שבו עלו הטמפרטורות על הממוצע במעט. צריכת החשמל ביוני השנה עלתה ב0.7% ביחס ליוני אשתקד. ניתן לייחס את רוב השינוי הזה לעלייה ברמת החיים שמביאה לעלייה מתמידה בביקוש לחשמל.

אמנם, לא ניתן לסכם את הקיץ כולו ובהחלט ייתכנו ימים חמים הרבה יותר בהמשך העונה, אך אם רמות החום הנוכחיות יישמרו גם בהמשך - ייתכן וקיץ 2013 יהיה הנוח ביותר בעשור האחרון.