הממשלה אישרה פה-אחד את הרפורמה בתכנון ובנייה

שר הפנים גדעון סער: "הרפורמה נועדה להקל על אזרחי ישראל ולהפחית את הביורוקרטיה והריכוזיות במערכת התכנון" ■ מהם הצעדים הכלולים ברפורמה, ואיך כל אחד מהם ישפיע עליכם?

הממשלה אישרה היום (א') פה-אחד את הצעת שר הפנים גדעון סער לרפורמה בתכנון ובנייה. במסגרת הרפורמה שהציג שר הפנים לממשלה, יש צעדים משמעותיים שנועדו לתת מענה לאתגרים איתם מתמודדת מערכת התכנון בישראל ויש להם השפעה ישירה על אזרחי ישראל.

תזכיר החוק גובש בחודשים האחרונים בעבודת מטה משותפת של משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה. תזכיר החוק יועלה בהמשך היום לאישור ועדת שרים לחקיקה וצפוי לעלות השבוע לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

עיקרי הרפורמה כוללים ביטול הצורך בהיתר לביצוע שינויי בנייה במקרים שונים דוגמת פרגולה, סוכך מתקפל, גידור ביתי ועוד, שאין בהקמתם הפרעה ממשית לסביבה הקרובה.

עוד קובעת הרפורמה הליך רישוי מקוצר, כאשר לראשונה תיקבע הגבלה בחוק שתהליך הרישוי לא יוכל להימשך יותר מ-45 ימים בכל הנוגע למבנים ועבודות מסוימים - סגירת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים ועוד. ההליך המקוצר ייקבע כך שאם לא יתקבל אישור עד 45 יום, יקבל הפונה אישור אוטומטי.

כמו כן, לראשונה ייקבעו לוחות זמנים מירביים לאישור תכניות. אישור או דחייה של תכנית תתקבל בתוך פרק זמן קבוע על-פי תכנית וועדה: תכנית בסמכות הועדה המקומית - 12 חודשים; תוכנית בסמכות הוועדה המחוזית - 18 חודשים; תכנית מתאר כוללת ליישוב - 24 חודשים. תכנית מתאר ארצית - 24 חודשים.

בנוסף קובעת הרפורמה הקמת מכוני רישוי במטרה להקל על האזרחים בתהליך מתן הרישוי, שיאפשרו לאזרח להנפיק את כל האישורים הממשלתיים הנדרשים - מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה - תחת קורת גג אחת.

צעד משמעותי נוסף במסגרת הרפורמה, הוא הפחתת הריכוזיות במערכת התכנון והעברת הסמכויות מהוועדות המחוזיות לוועדות המקומיות. הוועדות המחוזיות כיום משקיעות זמן יקר בעיסוק בתכניות נקודתיות, שאין להם השפעה ממשית על יצירת מלאי תכנוני משמעותי של יחידות דיור. מטרת המהלך היא לשחרר את צוואר הבקבוק שנוצר בעומס רב בעבודת 6 ועדות מחוזיות, שמעניקות שירות תכנוני לכ-2.5 מיליון משקי בית, ולבזר את הסמכויות ל-123 ועדות מקומיות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו רוצים לפשט תהליכים ולקצץ בביורוקרטיה, לקצר לוחות זמנים. שר הפנים מביא היום את הרפורמה המשופרת והמצומצמת, להחלטת הממשלה. חשוב מאוד להעביר את זה, משום שזו הדרך, אחת מהדרכים המרכזיות, להפחית את מחירי הדיור במדינת ישראל, או לפחות ליצור מגמה הפוכה למגמת ההתייקרות".

השר גדעון סער: "הרפורמה נועדה להקל על אזרחי ישראל ולהפחית את הביורוקרטיה והריכוזיות במערכת התכנון. ברפורמה יש דגש על הסרת חסמים, קיצור לוחות זמנים, צמצום הביורוקרטיה והפחתת הריכוזיות. הורדת העומס מעבודת הוועדות המחוזיות תאפשר להן לעסוק בתכניות משמעותיות שיש להן השפעה גדולה על היכולת לייצר מלאי תכנוני של יחידות דיור. ליצירת מלאי תכנוני משמעותי של יחידות דיור יש השפעה בכיוון של ירידת מחירי דיור".