האם ישראלים עושים יותר או פחות סקס בקיץ?

החום והלחות מורידים את החשק המיני? ■ כרגיל, כל מקרה לגופו

"כולם עושים את זה. כל הזמן", גילה עלי מוהר הילד לחברו, בטיול בשדרות תל-אביב, ביום קיץ אחד (כפי שסיפר באחד מטורי "מהנעשה בעירנו"). החבר ההמום, בן ה-8 או 10, התקשה לעכל את הבשורה. אולי זה המוסר מהבית, אולי גילו הרך. אבל עם הזמן גם הוא עצמו (יש לקוות), למד על בשרו את האמת האבסולוטית של חיי המין.

כולם עושים, רוצים, חושבים ומפנטזים על סקס. ובקיץ, כשהאווירה מתלהטת, שכבות הבגדים נושרות והגוף נחשף, עולה השאלה: למי ולשם מה אנחנו מראים את כל הטוב הזה?

"אין מחקרים המעידים על כך שאנשים מתעניינים יותר בסקס בקיץ. יש אפילו משהו בחום שמוריד את החשק, ולכן מומלץ להשתמש במזגנים ובמאווררים. אפשר לשלב קוביות קרח במשחק המיני", ממליץ ד"ר צחי בן-ציון, הפסיכיאטר הראשי ומנהל השירות לבריאות מינית בשירותי בריאות כללית, ומי שהתפרסם מחוץ לקליניקה כאחד הדוברים הרהוטים של הסקס בישראל.

"יכול להיות שהלבוש החשוף, החופשות והאווירה הכללית יותר מושכים לסקס ולפעמים זה להיפך. במחנה נודיסטים, גם מי שאינו נודיסט, מרגיש מהר מאוד שזה כבר לא מעורר. קצת כיסוי מספיק כדי ליצור פנטזיה - והפנטזיה היא דרך המלך אל החלק הלא מודע והמשוחרר יותר במוח שלנו, כמו שאמר פרויד על החלום. אנחנו זקוקים לפנטזיות כדי שימיסו אותנו".

"על המשגל"

ברי לבקוביץ', בעלת "ארוס - המרכז להסברת מיניות האדם", ברחוב קינג ג'ורג' בתל-אביב, שמחה לדווח על עלייה בביקוש לשעשועי מין בקיץ: "קונים יותר בקיץ, בבירור. טכנית ניתן לזקוף זאת אולי לזכות כמות האנשים ואווירת החופשה. תל-אביב מושכת תיירות פנים וחוץ, שנמצאת בשיאה בקיץ. אנשים מרגישים שמותר להתפרע קצת יותר, וצעצועי מבוגרים הוא תחום שהפך מפורנוגרפי ללגיטימי בעשורים האחרונים.

"התשוקה גדולה יותר בקיץ כי מבחינה ביולוגית כל החושים שלנו מתעוררים. אנחנו נראים טוב, חושפים את הגוף ומשדרים מיניות ואנשים מתגרים ממראה עיניים. גברים ונשים מתגרים ויזואלית, ומשתחררים הורמונים, אפילו אם אנחנו לא מודעים לכך", אומרת לבקוביץ, שנסמכת, בין השאר, על יידע מהרצאות מומחים בנושאי מין ומיניות, שהיא משווקת.

ד"ר בן-ציון טוען אמנם שלא נעשו מחקרים על הרגלי המין העונתיים של בני אדם - במיוחד לא בישראל. "בחברה הישראלית יש עירוב גדול של קבוצות תרבותיות, והקושי בדיבור פתוח על מיניות מונע עריכת מחקרים רחבי היקף". את המחקר עושים הסקסולוגים בקליניקה - כל מקרה לגופו, במלוא מובן המילה.

מה שכן עולה בקיץ הוא הביקוש לייעוץ מיני. "מתעוררות בעיות, בין השאר בגלל שנמצאים יותר ביחד בחופשה, הילדים בבית וההוצאות גדולות. ברוב המקרים מדובר בבעיות רדומות, שהחיכוך והיציאה מהשגרה מגבירים אותן. קשיים בסקס קשורים בדרך-כלל לקשיים נוספים במערכת היחסים. מיניות טובה הולכת יד ביד עם יחסים טובים. כשיש סקס טוב יש גם תקשורת טובה. הרי הסקס בעצמו הוא עניין של תקשורת".

ומי שמרגיש לא בנוח עם הנושא יכול להיתלות באילנות גבוהים. הרמב"ם, שהיה ראשית לכל רופא ומטפל וניסח עבורנו בחוכמתו לא מעט המלצות לחיים בריאים, התייחס לחשיבות המין ואפילו למשחק המקדים: "יספר וישחק מעט עימה". המלצותיו התייחסו לא רק לצורכי הגוף, אלא גם לתחום הנפשי: השמחה, הצחוק והמנוחה מועילים לאון הגברי, בעוד שחרדה, עצב, עייפות ועבודת יתר מזיקים לו", כתב ב"על המשגל". ואסור לשכוח שפעילות גופנית חשובה גם היא: בחצי שעה של סקס פעיל אנו שורפים כ-200 קלוריות. לוקח בהליכה את ההליכון.