משנים את המודל: קבוצות רוכשים מתארגנות בחריש

מדובר בשני מכרזים שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לאחרונה ■ ל"גלובס" נודע כי בניגוד למכרזים הקודמים, הפעם החליטו חלק ממארגני קבוצות הרכישה ביישוב לגבש קבוצות רוכשים

בעוד הקבלנים וקבוצות הרכישה בחריש מתארגנים לקראת הוצאת היתרי בנייה ומקדמים את תוכניות השיווק והבנייה במרץ צפויים להיסגר בקרוב עוד ארבעה מכרזים ביישוב. קבוצות הרכישה, והפעם גם קבוצות רוכשים, מתארגנות לקראת הגשת ההצעות.

מדובר בשני מכרזים שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לאחרונה. הראשון, שפורסם בסוף חודש מאי, מתייחס לארבעה מתחמים שונים עליהם יוכלו הזוכים לבנות 319 יחידות דיור סך הכל, והמכרז השני, שעודכן בסוף יוני האחרון, מאפשר בניית 51 יחידות דיור.

כאמור, המכרז הגדול יותר מחולק לארבעה מתחמי משנה המאפשרים בניית 103 יחידות דיור, 107 יחידות דיור, 64 יחידות דיור ו-45 יחידות דיור. הצעות למכרז זה ניתן להגיש עד הרביעי באוגוסט הקרוב. המכרז הנוסף, הכולל מגרש המאפשר בניית 51 יחידות דיור, עתיד להיסגר בסוף חודש ספטמבר.

ל"גלובס" נודע כי בניגוד למכרזים הקודמים, הפעם החליטו חלק ממארגני קבוצות הרכישה ביישוב לגבש קבוצות רוכשים. המשמעות היא שהקבוצה שתגובש לא תיגש בעצמה למכרז אלא באמצעות קבלן שממנו התחייבו חברי הקבוצה לרכוש את הדירות בסופו של דבר.

כך למשל, אסף חוברה וישראל אביטל שארגנו קבוצת רכישה למכרזים הקודמים במסגרת קבוצת 'חריש שלנו' עומלת היום על גיבוש קבוצת רוכשים יחד עם קבלן. "החלטנו לגשת לאחד המכרזים הבאים במסגרת של קבוצת רוכשים יחד עם הקבלן נח רפפורט", מסביר חוברה, "בצורה הזו יש יותר יתרונות כמו ערבות ומחיר סופי לרוכשים, כמו גם התחייבות מהקבלן למועד מסירה".

עוד סיבה שבחרו אנשי חריש שלנו לפעול הפעם בדרך של קבוצת רוכשים היא התייחסות הבנקים למתן ליווי בנקאי לקבוצות רכישה ולקבלנים: "קל יותר לבנקים לעבוד מול קבלן מאשר קבוצת רכישה וכך גם הריביות יותר זולות", כך על פי חוברה. במסגרת גיבוש קבוצת הרוכשים נוקבים חוברה ואביטל במחיר דירה צפוי שיעמוד על 699 אלף שקל לדירת 4 חדרים בשטח 93 מ"ר נטו. זאת כמובן אם אכן הקבלן יזכה במכרז. "הרוכש צריך להעביר דמי רצינות של 20 אלף שקל וצ'ק ביטחון בגובה 140 אלף שקל שתקף למשך 70 יום. אם נפסיד במכרז יקבל הרוכש את כל הכסף חזרה חוץ מדמי הרשמה בגובה 350 שקל שלא יחזרו".

כאמור, גם קבוצות רכישה מתכננות לגשת למכרזים הקרובים. קבוצה אחת שכבר החלה להתגבש היא 'נווה פורת' אותה מגבשת חברת באמונה. כזכור, חברת באמונה מנהלת היום שלוש עמותות בחריש לבניה של כאלף יחידות דיור ומשווקת במקביל 230 דירות נוספות עבור חברת G הנדסה. אנשי באמונה מגבשים קבוצה שתיגש לאחד המכרזים הכוללים כ=100 יחידות דיור. "עמותת "נווה פורת" החלה לשווק דירות ארבעה חדרים לפי מחיר של 685 אלף שקל", נמסר מהחברה, " כ=20 אלף שקל יותר מהמחירים שגובשו במכרזים הקודמים של המינהל".

לדברי סמנכ"ל חברת באמונה, רונן וייל , "כיום חלק מחברות הנדל"ן כבר החלו לשווק דירות לפי מחיר של 790 אלף שקל, והערכות הן שהמחירים שיגבו החברות יעלו עד לקו ה=900 אלף שקל. גם חברת Gהנדסה לה אנו משווקים דירות, תמכור את הדירות במחיר התחלתי של כ=800 אלף שקל".

חשוב לציין שבעוד כל קבוצה טוענת למחירים זולים יותר או פחות מקבלנים, רק הזמן והשלמת הפרויקטים בפועל תאפשר לבחון האם אכן העמותות הצליחו להפחית את עלות הבנייה לחבריהן או שמא הוספת 'עיזים' בדרך לדירה הנכספת תשווה בסופו של דבר את המחירים בין כל המתחרים.