לפיד למבקריו: "חיים בלה-לה-לנד; מה הייתם עושים במקומי?"

(עדכון) - החלו הדיונים המכריעים בכנסת על התקציב - ולפיד יורה לכל עבר ■ "מאיפה הייתם סוגרים בור של 35 מיליארד שקל? מהצ'קים של החתונה?"

תקציב המדינה לשנים 2013-2014 עולה היום (ג') להצבעה שנייה ושלישית בכנסת, בשורה של הצבעות שיימשכו כשבוע. זאת, לאחר השינויים שהוכנסו בשבוע שעבר, כגון ביטול מס משפרי הדיור, ביטול מס עקרות הבית והפחתת הקיצוץ בקצבאות הילדים, בתמורה לקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. בדיון הפתיחה היום אמנם נכח ונאם שר האוצר לפיד, אולם רק כמה חברי כנסת בודדים השתתפו ורה"מ נתניהו נעדר.

"זה תקציב שבו מעמד הביניים לראשונה עומד במרכז", אמר שר האוצר יאיר לפיד. "אני שמח שיש אנשים שגילינו להם לראשונה מה זה מעמד הביניים. לפתע אפילו מרצ גילתה את מעמד הביניים, אני מברך אתכם על כך. קודם לקחנו לישיבות, למשתכרי המשכורות הגבוהות, העלינו מסים לחברות הענק לראשונה מזה שנים - ובסוף לא הייתה ברירה ולקחנו ממעמד הביניים. זו הסיבה שלא הטלנו מסים גם על קרנות ההשתלמות, כי זו הקופה הקטנה של מעמד הביניים - הבר מצווה של הילד, החתונה של הילדה...".

לפיד אמר שהבחירות האחרונות היו תוצאה של המחאה החברתית, "אבל המחאה לא הייתה על הקוטג' או על הדיור אלא על הוגנות. אנשים הרגישו שמחלקים את הכסף בצורה לא הוגנת ואנחנו באנו לשנות. הפכנו את כולם לשווים".

שר האוצר פנה למבקריו באופוזיציה ואמר: "מאיפה הייתם מביאים את הכסף? מה הייתם עושים לו הייתם פה במקומי? יותר קל לשבת שם במקום שלכם ולבקר. תנו רמז קטן - מה הייתם עושים? אתם חיים בלה-לה-לנד ובעולם פנטזיונרי שאין לו שום קשר למציאות. מאיפה הייתם מביאים את הכסף חוץ מהפנטזיה שהמצאתם לעצמכם? מהצ'קים של החתונה? מאיפה הייתם סוגרים בור של 35 מיליארד שקל? מה הייתם עושים - מוכרים את חיפה? את ראשון לציון? ממשכנים את ת"א?".

לפיד הבטיח כי התקציב יביא צמיחה, בין היתר בשל "תעסוקת חרדים". הוא דיבר על הצורך ב"משמעת פיסקלית במשק כי זה מה שנכון לעובדים, למעסיקים ולמשקיעים. ודאות היא מנוע צמיחה. אנשים יודעים עכשיו שהעסק מטופל".

שר האוצר תקף את ח"כ זהבה גלאון שביקרה את התקציב (על כך - בהמשך הכתבה) ואמר: "תקציב החינוך עלה ותקציב הבריאות עלה ותקציב הרווחה עלה... דיברת על השכבות החלשות; לא נגענו בקצבאות הזקנה, לא נגענו בקצבאות הנכים, הוספנו 500 מיליון שקל לניצולי השואה, הוספנו הנגשה לנכים. האם אפשר לעשות יותר? בוודאי. נעשה יותר? בוודאי. אבל איננו יכולים לתת כסף שאין לנו. חלשים זקוקים לכלכלה חזקה. הם לא יכולים להרשות לעצמם יוון או ספרד או את הבור התקציבי הזה".

לפיד דיבר על "יצירת תרבות של עבודה במקום תרבות של קצבאות", והוסיף כי "עבודה היא ערך יהודי, ערך סוציאלי". חברי הכנסת צעקו לעברו: "אנשים עובדים עדיין עניים". לפיד התעלם ודיבר על הרפורמות במגזר הציבורי כגון צמצום תאגידי המים והרפורמה בחברת החשמל.

ח"כ גלאון: "סתם תקציב רע"

"תקציב דו-שנתי טוב לימים רגועים, אבל אין כאלה ימים", אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומיאנסקי. "שנתיים זה זמן ארוך מאוד שבו אי אפשר לצפות את מה שקורה. יכול להיות שבגלל שהיה תקציב של שנתיים ובאמצע היה מהפך כלכלי גדול... גילינו שאנחנו נמצאים בגירעון גדול מאוד".

סלומיאנסקי אמר גם שבתקציב הנוכחי יש יותר שוויון בנטל וכי "כולם נכנסו תחת האלונקה, לא רק השכבות החלשות ומעמד הביניים". הוא חלק שבחים ללפיד ואמר: "אני יודע שמתקיפים את שר אוצר ואני רוצה לצאת להגנתו. הוא התמנה לשר - ולא אמר שהוא חתן פרס נובל לכלכלה - ותוך זמן קצר היה צריך להגיש תקציב. זה דבר בלתי אפשרי אבל זו המציאות בישראל. אני רואה כמה שהוא לומד ולומד... יכול להיות שהיום הוא היה מגיש תקציב קצת שונה אבל זה מה שהיה. יש שינויים בתקציב והם התקבלו על דעתו כי הוא ראה בהם שינויים לטובה. אני בטוח שעוד שנתיים, כשנצא קצת מהגירעון, התקציב הבא ישקף יותר את תפיסות העולם שלנו".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את לפיד וכינתה את התקציב: "סתם תקציב רע". היא תקפה את הקיצוצים והגזירות הכלכליות ואמרה כי ניתן היה לעשות יותר כדי למלא את קופת המדינה באמצעות הרווחים הכלואים, מלחמה בתכנוני המס האגרסיביים ומלחמה בהון השחור.