מענקי אופ"א לישראליות: 4.1 מיליון אירו לק"ש, 1.7 מיליון להפועל ת"א

אלו הבונוסים שחילק הארגון עבור הקמפיינים האירופים בעונת 2012/13 ■ יובנטוס קיבלה את הנתח השמן ביותר מליגת האלופות - 65.3 מיליון אירו

עד כמה משמעותית מבחינה כלכלית ההופעה באירופה, אפילו במפעל המשני של הליגה האירופית, אפשר להבין מנתוני חלוקת הכספים של אופ"א עבור עונת המשחקים החולפת (2012/13), אותם פרסם אמש (ג') ארגון הכדורגל האירופי. שתי קבוצות ישראליות, עירוני קרית שמונה והפועל ת"א, הצליחו בעונה זו להעפיל לשלב הבתים של הליגה האירופית.

קרית שמונה זכתה לבונוס הגדול ביותר מאופ"א מבין הישראליות: כ-4.11 מיליון אירו, על-פי המפתח הבא: בונוס של כ-200 אלף אירו בגין האליפות המקומית בה זכתה ב-2012; מעבר שני שלבי מוקדמות בליגת האלופות: כ-260 אלף אירו; הגעה לשלב הפלייאוף של האלופות - 2.1 מיליון אירו; בונוס עבור הישגיה וזכויות שידור בשלב הבתים של הליגה האירופית, אליו נשארה ישירות מהפלייאוף של מוקדמות האלופות - 1.55 מיליון אירו.

הפועל ת"א קיבלה בעונה החולפת מאופ"א בונוס כולל של 1.67 מיליון אירו עבור הופעתה בשלב הבתים של הליגה האירופית.

נתון אחד מעניין בהקשר של הקבוצות הישראליות הוא המענקים שקיבלו מאופ"א עבור כספי טלוויזיה (Market Pool). כל קבוצה זוכה לכספים מסעיף זה על-פי הגודל היחסי של שוק הטלוויזיה ממנו היא באה, או במלים אחרות - לפי התשלומים של זכייני השידור המקומיים לאופ"א. שתי הנציגות הישראליות נמצאות במקומות האחרונים מבין 48 הקבוצות שהשתתפו בשלב הבתים מסעיף הטלוויזיה: קרית שמונה נהנתה מ-50,131 אירו, בעוד הפועל ת"א קיבלה 77,131 אירו בלבד מסעיף זה. כהשוואה, לימאסול הקפריסאית, שהודחה גם היא בתום שלב הבתים של הליגה האירופית, נהנתה מסכום של 253,524 אירו מ-Market Pool, בזכות הכסף הגדול יותר שמשלמים ערוצי הטלוויזיה בקפריסין עבור שידורי הכדורגל של הקבוצות באירופה.

בסך הכל חילקה אופ"א 209 מיליון אירו ל-56 הקבוצות שהשתתפו בשלב הבתים של הליגה האירופית (48 שהעפילו לשלב הבתים, ועוד שמונה קבוצות שהצטרפו לשלב הנוקאאוט אחרי שהודחו מהצ'מפיונס ליג). את הסכום הגבוה ביותר קיבלה פנרבחצ'ה הטורקית שהגיעה עד חצי הגמר ונהנתה בסך הכל ממענקים של 11.81 מיליון אירו. האלופה צ'לסי זכתה ל-10.7 מיליון אירו, אבל נהנתה בנוסף גם מכספים עבור ההופעה שלה בשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג.

ליגת האלופות: הבוננזה הגדולה של יובנטוס

מדוח חלוקת הכספים לעונת 2012/13 של ליגת האלופות, מפעל הקבוצות הבכיר של אופ"א, עולה מסקנה אחת: לא בהכרח צריך להגיע עד לשלבים הסופיים של המירוץ כדי לגזור את הקופון השמן ביותר. דווקא יובנטוס האיטלקית, שהודחה ברבע הגמר, זכתה במענק הגבוה ביותר מאופ"א עבור ההשתתפות בעונה החולפת בליגת האלופות - 65.31 מיליון אירו בסך הכל (שיא כל הזמנים). הסיבה העיקרית לכך היא שרק שתי איטלקיות (מילאן ויבנטוס) התחלקו בזכויות הטלוויזיה (Market Pool) של השוק האיטלקי. מילאן, שהודחה כבר בשמינית הגמר, קיבלה סכום פנטסטי של 51 מיליון אירו.

אלופת אירופה באיירן מינכן סיימה את העונה במקום השני מבחינת בונוסים של אופ"א, עם 55.04 מיליון אירו, בעוד שהפיינליסטית בורוסיה דורטמונד קיבלה 54.16 מיליון אירו. בקרב בין הספרדיות מובילה ריאל מדריד עם 48 מיליון אירו, לפני ברצלונה שהסתפקה ב-45.5 מיליון אירו.

בסך הכל חילקה אופ"א ל-32 המשתתפות בשלב הבתים 904.6 מיליון אירו, לעומת 754.1 מיליון שחילקה בעונה שלפני כן (עלייה של 20%).

יש לציין כי גם בליגת האלופות וגם בליגה האירופית, הקבוצות נהנות בנוסף למענקים מאופ"א מהכנסות ישירות שהן מלקטות ממכירת כרטיסים ומנויים למשחקי שני המפעלים, או מהסכמי חסות כאלו ואחרים שהן משיגות עבור משחקיהן באירופה. מכירת שילוט ושטחי פרסום לא מתאפשרת במשחקי הצ'מפיונס ליג, שם נשמרים השטחים לספונסרים של אופ"א. בליגה האירופית, ניתן למכור שטחי שילוט באופן חלקי.