שחיתות בהתאחדות לכדורגל? אבי לוזון לא הגיע לדיון בכנסת

דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה סביב מצב הכדורגל ישראלי ■ מנכ"ל ההתאחדות אורי שילה: "אף אחד לא הצליח לתת בשר למילה ריקבון"

הדיון הציבורי סביב מצבו של הכדורגל הישראלי מסרב להירגע. הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (ד') בכנסת לדון במצב הכדורגל הישראלי, בדיון בו השתתפו בין היתר שרת התרבות והספורט לימור לבנת, מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל אורי שילה, יו"ר הטוטו צחי פישביין, נציגים מטעם משרד מבקר המדינה, משרד המשפטים, משרד ראש הממשלה, התנועה לאיכות השלטון ותנועת אומ"ץ. פרופ' ירון זליכה והמפכ"ל לשעבר דודי כהן, הגיעו אף הם, כראשי הוועדות הציבוריות שהוקמו בשנה האחרונה לבדיקת הכדורגל בישראל.

שרת התרבות והספורט התייחסה במהלך הדיון גם לעניין המשך דרכו של אבי לוזון, וציינה שוב כי לאור חוות דעת שהיא מחזיקה, יו"ר ההתאחדות נמצא בניגוד עניינים - ולפי ההמלצות של שתי הוועדות הציבוריות הוא לא יוכל להמשיך ולכהן בתפקידו. "גם אם מתעלמים מוועדת זליכה, אז מכיוון שההתאחדות הקימה את ועדת דודי כהן - אני מצפה שלפחות היא תיישם את ההמלצות בנושא הזה", אמרה לבנת. "מונחת על שולחננו חוות דעת של המשרד, ‏‎ ‎שקובעת באופן נחרץ שהיושב ראש אבי לוזון נמצא בניגוד עניינים חמור בגלל זיקתו למכבי פ"ת". השרה לבנת ציינה כי בהקשר הזה, לא תאפשר גם לשמעון מזרחי להמשיך ולשמש כממלא מקום זמני של יו"ר איגוד הכרדורסל: "שמעון מזרחי היה יו"ר זמני ואנחנו מתנגדים ולא נאפשר המשך כהונתו, כי יש כאן זיקה למכבי ת"א".

מנכ"ל ההתאחדות היוצא, אורי שילה, אמר: "לפני שנתיים כל מה שיכול היה להיות רע בכדורגל, קרה. זאת הייתה עונה לא טובה. בגלל זה הוקמו ועדות זליכה וכהן‎. לגבי מסקנות כהן, ההתאחדות החלה ליישם, אבל לא במאה אחוז. החל הליך בחירת תובע ומערכות משפטיות, מינהלת הליגה ומינוי נשיא בית הדין העליון. האלימות בכדורגל ירדה‎, זה לא מה שהיה לפני שנה וחצי. בשבועיים האחרונים יש שוב אווירה לא טובה בגלל גורמים שלא קשורים למגרש, אלא למסביב, והם מעכירים את הענף. צריך להפסיק להתכתש ולהילחם. ‎לא משנה מי יהיה היו"ר, הדיון יתייתר ברגע שתהיה מינהלת ליגה".

שילה טען כי "בכל העולם, איגודי השופטים הם תחת ההתאחדות, יו"ר ההתאחדות הוא אחראי על כל המוסדות, והם בלתי תלויים. בתי הדין מתנהלים באוטוריטה עצמאית. יו"ר ההתאחדות לא מתערב מקצועית, יש הפרדה בין כל מקום שיכולה להיות זיקה לקבוצות, הפרדת סמכויות ורשויות. לא הוכח במקום אחר שהיתה התערבות. ניישם את המלצת הוועדות, בלי כפייה... אנחנו עמותה וכפופים לרשם העמותות. כל הבחירות שלנו נעשות בצורה הכי שקופה. הדו"ח לגבי ניגוד העניינים של לוזון הוגש לפני יומיים".

‏לבנת ציינה בפניו של מנכ"ל ההתאחדות כי "לוזון היה אצלי בפגישה לפני חודש, ביקשתי שיתקשר ליועצת המשפטית שלנו, שבועיים הוא לא עשה את זה, ואז זה הלך לרשם העמותות. חודש ימים הוא יכל לקבל אותו, אבל העדפתם שלא‎. זבשכ"ם".

‏שילה: "אני הרבה שנים בהתאחדות, אף אחד לא הצליח לתת בשר למילים 'ריקבון', 'שחיתות', מילים שמשתמשים בהן ביום יום. גם בפרשת 'הכדור המרכזי' יצאנו ללא רבב. כל כך הרבה ביקורות, ואף אחד לא הצביע על שחיתות. תדמית הענף צריכה להשתפר, אבל ההתאחדות מתנהלת בשקיפות ובניקיון עד שיוכח אחרת. אני בטוח שלא יוכל אחרת".

"להתאחדות יש 17 מיליון ש' שלא קשורים להסכם השיווק עם הטוטו"

‏חבר הכנסת מיקי רוזנטל ביקש הבהרות משילה מדוע הליגות צריכות להיות מושבתות, ואמר: "כל הליגות, לא רק נוער, בסימן שאלה של פתיחה. יש לזה הסבר, לא ברמה של איום. כסף שאמור להגיע להתאחדות מיועד לליגות נמוכות ולילדים, הן לא מממנות הוצאות שיפוט. ההתאחדות מממנת את זה, וחלק מהכסף מגיע מהטוטו. אני לא מאיים ולא קובע. אני אומר שזה בסימן שאלה". יו"ר הטוטו צחי פישביין אמר: "אני מרגיש נבוך ובושה. לשמוע שנית את ראשי ההתאחדות, את המנכ"ל, שאומר שאולי ישביתו את הנוער כאשר אנחנו נותנים להתאחדות מכספי התמיכה הציבורית... להתאחדות מגיע 17 מיליון שקל שלא קשורים להסכם השיווקי, חלק מזה מיועד לליגות ילדים. זו בושה גדולה כלפי עם ישראל שרואה אותם. הם אומרים - 'אם לא תתנו כסף שיווקי לא נפתח ליגות ילדים', זו בושה וחרפה...‏ זה פשוט לקחת את הילדים ולהשתמש בהם כמגן אנושי. הכסף לניהול הנוער כבר עובר.

"לפני שפורסמה ועדת זליכה הגיעו לטוטו יושב ראש ההתאחדות וראשי הקבוצות", המשיך פישביין, "ואמרו: 'אם לא תיתן לנו כסף שיווקי להתאחדות, על גופתנו תקום המנהלת', וכך הסתיימה הישיבה. אשמש כנביא ואומר שלא תקום מינהלת".

"הריקבון הוא שמנכ"ל ההתאחדות לא מבין את הבעיה"

‎גם ירון זליכה תקף את מנכ"ל ההתאחדות ואמר: "מופע כזה של הטעיה לא ראיתי. אורי שילה, אף מילה שאמרת אינה נכונה. לגבי ניגוד העניינים, אתה טוען שלא מצאו רבב? עבירה של ניגוד עניינים היא לא עבירה של פעולה, עצם ההימצאות היא העבירה. לא צריך להוכיח פעולה. לא בדקנו לגופו של אדם. אם אתה לא מבין שעצם ההימצאות של אדם שמגלגל מיליוני שקלים, עצם זה שאתה מנכ"ל ההתאחדות לא מבין את הבעיה, ואני כן אגיד ריקבון, זאת בעיה עוד יותר גדולה. זה מעיד על ריקבון".

‏אגב, במהלך הדיון שאל ראש הוועדה מדוע יו"ר ההתאחדות אבי לוזון לא התייצב, ונענה על ידי אורי שילה כי יו"ר ההתאחדות לא יכול היה להגיע בשל התחייבות מוקדמת יותר לפגישה בבנק מרכנתיל.‏

לסיכומו של עניין, הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, קראה היום לאבי לוזון לפרוש מתפקידו, ולהתאחדות עצמה לאמץ לאלתר את דוחות כהן וזליכה בעניינה. "עדיף שלוזון יפרוש בכבוד, אם לא - נקדם חוק", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן, כיוון "שמדובר בניגוד עניינים מובהק, ציבורי וערכי". כהן הנחה את מבקר המדינה לחבר דו"ח על ניגודי העניינים, מבנה ודרכי בחירת ראשי האיגודים בכל ענפי הספורט בישראל.