הרבנים הראשיים החדשים: הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו

בתום מרוץ מתיש ומלא בתהפוכות הגיעו הערב המועמדים לרבנות הראשית לישראל לקו הסיום: הרב יצחק יוסף הוא הרב הראשי הספרדי והרב דוד לאו הוא הרב הראשי האשכנזי

המרוץ לרבנות הראשית הסתיים הערב (ד') עם בחירתם של שני רבנים ראשיים חדשים לישראל: הרב יצחק יוסף נבחר לרב הספרדי הראשי והרב דוד לאו נבחר לרב האשכנזי הראשי.

הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, הוא בן 61, אב לחמישה לילדים וראש ישיבת "חזון עובדיה". בחייו חיבר ארבעים ספרי הלכה. הרב דוד לאו הוא בנו של הרב ישראל מאיר לאו, מי שהיה בעצמו הרב הראשי לישראל. לאו, בן 47, היה צעיר המתמודדים, רב העיר מודיעין ואב לשבעה ילדים.

יום הבחירות הגיע בתום חודשים של מירוץ מרתק ופתלתל, עמוס בספינים, האשמות נגדיות וניסיונות סיכול פוליטיים ומשפטיים של חלק מהמועמדים. כשעה לפני פתיחת הקלפיות, הודיע אחד המועמדים - הרב הד"ר רצון ערוסי - על פרישתו מהמרוץ. ד"ר ערוסי, שהתמודד לתפקיד הרב הראשי הספרדי, היה המועמד היחיד מבין השבעה שמחזיק בהשכלה אקדמית מתקדמת.

הרב ערוסי החליט לפרוש ככל הנראה משום שהוא נחשב לבעל הסיכויים הנמוכים ביותר לזכות בתפקיד. בהודעת הפרישה שלו, הכריז הרב ד"ר רצון ערוסי כי הוא מעביר את תמיכתו לרב ציון בוארון.

שלושת המועמדים שהגיעו לישורת האחרונה במרוץ לתפקיד הרב הראשי הספרדי הם ראש ישיבת חזון עובדיה, יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף; רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, שמתמודד בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה שקבע כי מינויו יהיה בלתי ראוי; וחבר בית הדין הרבני הגדול, הרב ציון בוארון, שהוסמך לדיינות על ידי הרב עובדיה יוסף והרב שלמה גורן כבר בגיל 28, גיל הנחשב לצעיר במיוחד.

שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד הרב הראשי האשכנזי הם רב היישוב שוהם ויו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, שנחשב למועמד הרצוי בקרב מרבית מפלגות הקואליציה; רב העיר מודיעין, הרב דוד לאו, בנו של הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו; וראש ישיבת מרכז הרב וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב יעקב שפירא, שזוכה לתמיכתם של חרדים רבים בגוף הבוחר, על אף היותו נציג מובהק של ציבור חובשי הכיפות הסרוגות.