הממשלה אישרה שחרור של אסירים עם "דם על הידיים"

(עדכון) - נתניהו: "הרגע הזה איננו קל בשבילי, אבל יש רגעים שבהם צריך לקבל החלטות קשות לטובת המדינה" ■ מוקדם יותר נתניהו דחה הכרעה על שחרור אסירים מחבלים ערבים-ישראלים לאחר שנראה היה כי לא יצליח להשיג רוב בקרב שריו

הממשלה אישרה היום (א') את פתיחת המו"מ המדיני בין ישראל לפלסטינים בהתאם להודעת רה"מ בנימין נתניהו בעניין המו"מ, והסמיכה צוות שרים לשחרור 104 אסירים פלסטינים במהלכו של המו"מ, אסירים "עם דם על הידיים".

בראש הצוות יעמוד נתניהו וישתתפו בו שר הביטחון, שרת המשפטים, השר לביטחון פנים ושר המדע. נתניהו אמר, כי "הרגע הזה איננו קל בשבילי, איננו קל לשרי הממשלה, ובייחוד הוא איננו קל למשפחות השכולות שאני מבין לליבן. אבל יש רגעים שבהם צריך לקבל החלטות קשות לטובת המדינה וזהו אחד מהרגעים הללו".

ההחלטה עברה ברוב של 10 שרים, אולם בקרב חברי הליכוד ביתנו נותרו לא מעט מאוכזבים. שר החקלאות יאיר שמיר שהצביע נגד ההחלטה לשחרר את האסירים נימק החלטתו : ״עמדתי העקרונית היא שהמו״מ עם פלסטינים חייב להתחיל ללא תנאים מוקדמים ואפשר היה לשפר את תנאי פתיחת המו״מ. ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן רק כדי להתחיל תהליך שסופו לא ידוע. זו הפעם הראשונה שמשחררים מחבלים שלא כנגד פדיון שבויים או החזרת הגופות ומדובר בחציית קו אדום״.

יו״ר הקואליציה, ח״כ יריב לוין אמר כי ״הממשלה קיבלה היום החלטה לא צודקת ולא מוסרית המהווה שיא נוסף בתיאטרון האבסורד בו ישראל מפקירה את ביטחונה ללא שום תמורה. שוב הוכח ששיחות השלום הן רק אמצעי בידי הפלשתינים לסחוט ויתורים מישראל, ולצערי, הממשלה נפלה פעם נוספת למלכודת שקופה".

ואילו שר הכלכלה נפתלי בנט אמר כי "אנחנו גולשים במדרון חלקלק: פעם שחררנו מחבל תמורת חייל חי, אח"כ מאות מחבלים תמורת חייל חי אח"כ מחבלים תמורת חייל מת, ועכשיו מאה מחבלים תמורת 'תהליך'. אנו מלמדים את העולם שאצלנו הכל סחיר. לצערי, ההחלטה היום תביא לכך שיגיע היום בו ישוחררו רוצחי משפחת פוגל. דובר על כך שתהליך יביא שקט. המציאות היא הפוכה: אוסלו הביא פיגועי התאבדות בשנת 94-95, קמפ דייויד הביא מעל אלף נרצחים. דווקא עכשיו שקט. אם הממשלה תגיד היום 'לא', זו תהיה בשורה של עמידה לאומית וגאווה גדולה. אנחנו בתוך 'קורלס' של שתי מדינות. זו לב הבעיה. זו קונספציה שגויה מיסודה. את זה צריך לשנות. אני גם קורא לכולם להפסיק לומר: 'אם לא תקום מדינה פלסטינית זה סופה של ישראל'. השתגענו?! ישראל תשגשג גם ללא מדינה פלסטינית. ובטח ככה לא מנהלים מו"מ".

חוק יסוד: משאל עם

ומוקדם יותר, על רקע הסערה סביב סוגיית שחרור האסירים אישרה הממשלה את טיוטת חוק משאל עם. על פי החוק, כל הסדר מדיני שיכלול העברת שטחים שבריבונות ישראל יחייב קיום משאל עם. השרים יובל שטייניץ ועמיר פרץ התנגדו לחוק. ביום רביעי אמורה לעלות הצעת חוק היסוד לקריאה ראשונה בכנסת על רקע חילוקי דעות קשים בין הימין התומך בהצעה ובין השמאל המתנגד לה. בתום ההצבעה היון אמר נתניהו כי "כל הסדר, אם יושג במו"מ, יובא למשאל עם. חשוב שבהחלטות גורליות כאלה כל אזרח ואזרחית יצביעו באופן ישיר בעניין שקובע את עתיד המדינה".

יו״ר הקואליציה, ח״כ יריב לוין, החתום על הצעת החוק המקורית יחד עם סגן השר אופיר אקוניס, אמר כי ״החלטת הממשלה לתמוך בעיגון חוק משאל עם אותו יזמתי כחוק יסוד היא החלטה היסטורית שתשמור על אחדות העם ותמנע קניית קולות במיצובישי לשם העברת הסכמים שנויים במחלוקת. אני משוכנע כי העם לא יתן ידו למסירת חלקי מולדת. כיו״ר הקואליציה, אפעל לקידומו המהיר של החוק בכנסת ואקדם במקביל את הרחבתו כך שיחול גם על כל שטחי יהודה ושומרון״.

ואילו בשמאל תקפו. ח"כ איתן כבל (עבודה) אמר כי "ראש הממשלה בורח ממנהיגות. בגין, רבין ושרון קיבלו גם הם החלטות גורליות אך לקחו עליהן אחריות והבינו שתפקידם מחייב אותם לעשות מה שהעם צריך ולא מה שהעם רוצה. אם בן גוריון היה עורך משאל עם לפני שהחליט להכריז על הקמת מדינת ישראל יתכן ולא הייתה קמה המדינה".

ישיבת הממשלה נפתחה באיחור של חצי שעה, עקב הלחץ שהופעל על שרי הליכוד במטרה שלא יצביעו בעד שחרור האסירים. לאחר שנראה היה כי לא יצליח להשיג רוב לשחרור מחבלים בקרב שריו, הודיע הבוקר ראש הממשלה בישיבת שרי הליכוד כי כל החלטה על שחרור ערביי ישראל תובא לאישור מחודש של הממשלה כולה.

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "אני מאמין שחידוש התהליך המדיני בעת הזאת הוא דבר חשוב למדינת ישראל, גם כדי לנסות להביא לסיום הסכסוך וגם אל מול המציאות המורכבת באזורנו, ובראש ובראשונה מול האתגרים הביטחוניים מסוריה ומאיראן". ראש הממשלה הבהיר כי "כל הסדר, אם יושג במו"מ, יובא למשאל עם. חשוב שבהחלטות גורליות כאלה כל אזרח ואזרחית יצביעו באופן ישיר בעניין שקובע את עתיד המדינה. אנחנו נסמיך היום צוות שרים שיקבע את זהות האסירים שישוחררו לאחר פתיחת התהליך ובהתאם להתקדמותו", אמר נתניהו.

הצוות, שבראשו יעמוד ראש הממשלה יכלול את שר הביטחון, את שרת המשפטים, את השר לביטחון פנים ואת ראש השב"כ לשעבר, שר המדע, יעקב פרי. "הרגע הזה איננו קל בשבילי, איננו קל לשרי הממשלה, ובייחוד הוא איננו קל למשפחות השכולות שאני מבין לליבן. אבל יש רגעים שבהם צריך לקבל החלטות קשות לטובת המדינה וזהו אחד מהרגעים הללו", הוסיף נתניהו.

שחרור האסירים עורר מחלוקות קשות סביב שולחן הממשלה ובעיקר בקרב שרי הליכוד. שר הביטחון משה יעלון אמר כי הוא מצביע "בלב כבד" בעד ההחלטה לשחרור אסירים. עם זאת ציין כי יתנגד לשחרור מחבלים ערבים ישראלים. "אבו מאזן לא מייצג אותם", אמר יעלון והוסיף כי "יש מחיר כבד בהחלטה על שחרור מחבלים, הן מבחינת הצדק, הן מבחינת החוק והן מבחינת ההרתעה. הלוואי שלא היינו מגיעים לדילמה הזו".

גם השר לנושאים אסטרטגיים יובל שטייניץ אמר בפתח ישיבת הממשלה כי יתמוך בהצעה לשחרור האסירים. לדבריו, "אתמוך בהצעת ראש הממשלה לא משום שאני חושב שזו הצעה כל כך פנטסטית בלשון המעטה, אלא כי אני חושב שבהסתכלות בינלאומית, ממשלת ישראל לא יכולה להצטייר כמי שדוחה הצעה להיכנס למו"מ". שטייניץ הוסיף כי הוא מתנגד לשחרור ערביי ישראל. "כשאזרח מבצע טרור נגד בני ארצו זה דבר שונה לחלוטין", אמר.

מנגד, שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "אני מתכוון להצביע נגד ההחלטה לשחרר מחבלים רוצחים. ההחלטה על שחרור האסירים נועדה לאפשר את השיחות עם אבו מאזן ואני חושב שהתקדים הזה לא טוב למדינת ישראל". מתנגד נוסף הוא השר להגנת העורף והתקשורת, גלעד ארדן. "שחרור מחבלים רוצחים ללא תמורה ברורה וודאית למדינת ישראל, אינו יכול להוות תנאי מוקדם או להינתן כ'מחווה' לפלסטינים", אמר.

מחוץ לישיבת הממשלה הפגינו עשרות בני משפחות שכולות, נגד שחרור אסירים. שר הכלכלה נפתלי בנט הגיע להפגנה ואמר כי "מי שדורש שחרור רוצחי ילדים ונשים, לא ראוי להיקרא פרטנר. אין לנו מה לשאת ולתת עם מי שמשבח ומהלל רוצחי ילדים ונשים. אנחנו נצביע נגד בממשלה, ונקרא לאחרים להצביע נגד שחרור רוצחים. זה אות קלון".

לעומת זאת בן בריתו, שר האוצר יאיר לפיד אמר כי "זה לא יום שמח, זה יום רע שמרגיש רע. הרעיון לשחרר חבורה של אסירים שהם חבורה מתועבת של אנשים שמן הראוי היה שיינמקו בכלא כל ימי חייהם. אבל התפקיד שלנו הוא לא לעשות מה שאנחנו מרגישים, אלא מה שנכון למדינת ישראל ולהנעה מחדש של תהליך השלום".