תגובת השוק לדוחות אורקל הייתה אלימה; הזדמנות נוצרה?

המצב החדש שנרקם בין אורקל למיקרוסופט ו-Salsesforce ילמד אותנו האם יריבות מרות מן העבר יכולות להפוך לשותפות נאמנות ■ אחרי הנפילות האחרונות שידעו משקיעי אורקל, האם בסבב ההודעות המסעיר של המנכ"ל והמייסד, לארי אליסון, יש בשורה עבורם

אצל לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל , מערכות היחסים העסקיות אינן נושא פשוט. במשך העשור וחצי האחרונים הפך אליסון - חובב יאכטות, מכוניות מרוץ ובתים מפוארים - לאטרקציה אמיתית בעולם תשתיות המחשוב הארגוניות המשמים. נקודת השיא מגיעה בדרך כלל בכינוסי החברה התקופתיים - אז הנאום של אליסון הוא חוויה, מלא באנקדוטות בידוריות על המתחרים, ובראשם SAP, מיקרוסופט, Salesforce.com וכמובן IBM.

ההתבדחויות התקופתיות על המתחרים, שהפכו לעתים לסכסוכים מרים, מסבירות חלק מתשומת הלב שממנה נהנתה אורקל, כאשר הכריזה בסוף יוני על שיתוף-פעולה מקיף עם מיקרוסופט, Salesforce ו-Netsuite.

בשני הדיווחים הרבעוניים האחרונים, נזכיר, אורקל לא עמדה בציפיות של וול סטריט, והשוק הגיב באלימות - על רקע חששות שמודל העסקים המסורתי של אורקל, שמבוסס על מכירת רישיונות חדשים לבסיסי נתונים ותוכנה ארגונית (כשליש מהמכירות), נפגע עם המעבר המואץ של ארגונים לפתרונות תוכנה שמבוססים על חוות שרתים מרוחקות (מחשוב ענן) - עם התרסקות מיידית של יותר מ-10% בכל פעם בשווי החברה.

זהו אינו המצב הטבעי של אורקל, שביצעה עשרות רכישות בעשור האחרון והכפילה יותר מפי 3 את שוויה מאז אמצע העשור הקודם. מאז מארס, אז אכזבה אורקל בפעם הראשונה בדיווח הרבעוני, רשמה מניית החברה ירידה של כ-10%, לשווי של 153 מיליארד דולר כעת, בעוד מדד נאסד"ק טיפס בכ-10%. האנליסטים חזרו ברובם בשבועות האחרונים על דירוג "קנייה" למניה (24 עם "קנייה", 14 עם "החזק" ו-2 עם "מכירה"), והמחיר הממוצע למניה לתקופה הקרובה מוערך ב-36.5 דולר, לעומת 32.5 דולר בתחילת המסחר היום.

כך, שיתופי-פעולה אסטרטגיים, בעיקר כאלה עם מתחרים מושמצים, עשויים להיות גשר למרחבים שבהם אורקל פחות מוכרת, לחזק אותה מבחינה תדמיתית ותפעולית, ואולי אף להרגיע את המשקיעים שחוששים כי משהו "השתבש" במנגנון הביצועי הכמעט מושלם שהפגינה החברה בשנים האחרונות. עבור משקיעים שחשים כך, ובהסתמך על המלצות האנליסטים, נראית מניית אורקל כהזדמנות.

"אנחנו לא מתעסקים בכיף"

אסטרטגית, שיתוף-הפעולה עם מיקרוסופט הוא מוזר במיוחד. במסגרת ההסכם תציע מיקרוסופט ללקוחות הארגוניים את בסיס הנתונים המתחרה של אורקל, סביבת פיתוח היישומים ושפת ה-Java, כולל תמיכה של אורקל בלקוחות. לכאורה, שיתוף-הפעולה יאפשר הנגשה של פתרונות שתי החברות למאות אלפי לקוחות פוטנציאליים. אלא שההיסטוריה המשותפת הופכת את שיתוף-הפעולה הזה למעורר תהיות. התחרות בין שתי ענקיות המחשוב סווגה תמיד על-ידי אורקל כניסיון של חברה לא מנוסה בשוק הארגוני (מיקרוסופט) לגנוב ממנה נתח שוק.

"שלא כמו החברים ברדמונד אנחנו לא עושים מכונות משחקים, פתרונות להרצת מדיה, או משחקים. אנחנו לא מתעסקים בכיף. העסקים שלנו משעממים ואין מה להראות לילדים", כך התייחסה בעבר צפרה כץ, נשיאת אורקל, למיקרוסופט. והנה, האחרונה הופכת לשותפה ראויה בפנייה לאותו שוק עתיר דרישות.

אז מה השתנה? "עידן ענני המחשוב קורא לחשיבה חדשה ואמיצה", מנסה להסביר Satya Nadella, נשיא חטיבת השרתים וכלי התוכנה הארגוניים של מיקרוסופט, בבלוג הרשמי של החברה.

הכותרת של בנק ההשקעות קרדיט סוויס מסבירה מעט יותר. "האויב של האויב שלי, הוא החבר שלי בענן", כותבים האנליסטים, שמעריכים כי השת"פ יאפשר למיקרוסופט להרחיק מהלקוחות הפוטנציאליים שתי חברות מתחרות באספקת פתרונות לשיפור הניצולת של השרתים הארגוניים - VMware ורד האט. בסיטיבנק, מוסיפים בהקשר זה, כי "איחוד הכוחות יספק מסה קריטית בהתמודדות כנגד שירות אחסון הקבצים מרחוק, ה-AWS, של אמזון".

למרות הפוטנציאל, בסיטי משוכנעים שהשת"פ לא יתרום הרבה לשורה העליונה בשתי החברות, לפחות בזמן הקרוב. במריל לינץ' רואים את היתרון עבור אורקל - גם כאן בהקשר של אמזון - אבל מכיוון אחר. "שותפויות חדשות, עם ספקיות תוכנה ותשתיות מחשוב מרוחקות, כגון מיקרוסופט, Salesforce, וגם אמזון (אשר עמה יש לאורקל שת"פ מזה כמה שנים, ש' ש'), יכולות להאיץ גידול במכירת בסיסי הנתונים, ולמצב את אורקל כספקית בסיסי הנתונים המובילה ליישומים בענני המחשוב בעוד כמה שנים".

"לא יזיז את המחט"

אם השינוי ביחסים מול מיקרוסופט הוא בסופו של דבר טכני בעיקרו, הרי עם Salesforce מדובר בדרמה אמתית, גם במונחים הוליוודיים. מרק בניוף, מנכ"ל ומייסד Salesforce, התבגר עסקית לצלו של אליסון, כעוזר שלו באורקל. כאשר פרש מענקית המחשוב להקמת Salesforce, הוא קיבל את ברכת הדרך מהבוס שכללה גם צ'ק נדיב כמשקיע בחברה. לא לחינם התייחסו בסיטיבנק לשת"פ בין החברות תחת הכותרת "הסנדק ובן החסות".

במשך השנים זיהו באורקל את Salesforce, שמספקת אפליקציית מחשוב ארגוני בענן המחשוב (בתחום ניהול קשרי הלקוחות, CRM), כמתחרה, והיחס היה בהתאם. לפני שנתיים, בכנס השנתי של אורקל, היה בניוף הכוכב. לא בגלל שהופיע על הבמה, אלא מפני ש"נזרק" ממנה, כמעט באופן פיזי. ברגע האחרון אורקל ביטלה את הופעתו בכנס כנואם אורח, והוא נכנס ל"כוונת" של אליסון. אלמלא פטירתו של סטיב ג'ובס הייתה גונבת את ההצגה באותו היום, היו כותרות העיתונות הכלכלית מלאות בהכפשות של אליסון על הטכנולוגיה של Salesforce.

והנה חזרו אליסון ובניוף לקשר "חברתי" - מדובר בהסכם שהוערך על-ידי בית ההשקעות JMP Securities ב-300 מיליון דולר על פני 12 שנים. ההסכם כולל אינטגרציה יותר קרובה בין התוכנות של שתי החברות, שימוש בתשתיות החומרה והתוכנה של אורקל על-ידי Salesforce, ושימוש בתוכנת Salesforce באורקל עצמה. השת"פ המפתיע, טוענים בקרדיט סוויס, "יהיה חיובי לשתי החברות", ויספק לכל אחת התמודדות תחרותית יותר טובה, וגישה לבסיס לקוחות יותר נרחב.

עם זאת, טוענים בסיטי, לא נראה שבסופו של דבר השת"פ הזה "יזיז את המחט" באחת החברות, והוא פשוט יקל על ההתמודדות של הלקוחות עם הקשיים ביישום התוכנה, מה ש"טוב לשתי החברות".

כך, בתוך בליל האירועים בעולם המחשוב הארגוני, נתפסים הסכמי השת"פ האחרונים של אורקל כהתפתחות מעניינת, אך למי שרואה אותם כטריגר לאפסייד במחירי המניות, כדאי אולי לחכות קצת. לפחות עד לנאום הבא של אליסון, שבו יסומן האויב החדש.

אורקל
 אורקל