למחוק ולשכוח

הצורך האובססיבי להתעדכן יכול לסכן את המוח יותר מחוסר מידע

סבתא שלי הייתה אומרת: "אל תתמלא משטויות, יש עוד המון אוכל, שמור מקום". אם יש רק עצה אחת שכדאי לשמור ממה שאמרה, היא חייבת להיות זאת.

לאמירה הזו יש משמעות עמוקה, שהייתה גדולה עליי בזמנו. ממרום גילה היא הבינה שבחיים אנחנו מתמלאים משטויות, ובסוף אין לנו מקום לדברים רציניים ובעלי ערך. תובנה פשוטה שנכונה לקיבה, אבל לא פחות למוח. אנחנו רעבים לקשקושים, וכתוצאה מהרעב הזה לא נשאר מקום בשכל.

התובנה הזאת מאוד חשובה לכל מי ששואל את עצמו למה לעזאזל הוא לא מצליח להיות מעודכן במה שקורה, למרות שלמעשה הוא פתוח לכל ערוץ 18 שעות ביממה.

כולנו יודעים כמה זה קשה ומתסכל. בכל רגע נתון אנחנו נמצאים בחרדת עדכון. שואלים את עצמנו כיצד נוכל להיות מעודכנים יותר, חדים יותר ומבינים יותר את הקצב שבו משתנה העולם. אנחנו לא מבינים שאין לנו שום סיכוי להתעדכן כאשר אנחנו מלאים ללא הפסקה.

כנראה לא הקשבתי לסבתא ואכלתי שטויות. היום המוח שלי מלא, ואין לי מקום למזון איכותי למחשבה. כמו הרבה בני תרבות לשעבר, גם אני מתקשה בדברים שפעם לא הייתה לי שום בעיה לעשות. לקרוא ספר מההתחלה עד הסוף, לראות סרט עד כותרות הסיום, להקשיב להרצאה, להקשיב לאדם אחר, להאזין למוזיקה.

היכולת שלי להכיל מידע מורכב ומסובך הולכת ופוחתת, מכיוון שיש אלפי פיסות מידע טריוויאליות וחסרות ערך העושות את דרכן אליי בכל רגע נתון דרך הסמארטפון, האייפד, או כל המסכים האחרים.

כבר התרגלתי להרצות בפני חדרים המפנים אליי את צדו האחורי של מסך כלשהו במקום זוג עיניים. פעם הייתי מבקש שיכבו, היום כבר לא. אני לא יכול לבקש מאנשים משהו שלא הייתי יכול לדרוש מעצמי.

באופן אבסורדי, הצורך האובססיבי להתעדכן הוא בדיוק זה המונע מאתנו להיות חדים ומעודכנים באמת. עודף מידע מסוכן למוח יותר, אפילו, מחוסר מידע. היכולת שלנו להתעדכן קשורה יותר ליכולת שלנו למחוק את הקיים (או לפחות למנוע את כניסתו).

הסוד הגדול של אלה שמסוגלים להיות מעודכנים וחדים היא היכולת לזרוק את החומרים הלא רצויים אל פח האשפה הגדול שבשולי המסך שלנו.

ההוראות למוח בריא ומעודכן נמצאות בכל הוראות הפעלה של מחשב, ומה שנכון שם - נכון גם לכם. מדהים מה הוראות פשוטות יכולות לעשות לרמת העדכון ולמהירות שבה תוכלו לתפקד.

כבו את עצמכם בכל לילה. מעבר לחיסכון באנרגיה, מוח כבוי הוא מוח המסוגל להתחדש. אין שום תועלת בלהתעורר בארבע לפנות בוקר לבדוק את הפייסבוק. לא קרה שם שום דבר ששווה לאבד את הערנות למענו.

פרמטו את עצמכם. מדי שנה או שנתיים רצוי למחוק את כל מה שמיותר במוח. לשים את כל המידע שצברנו בצד ולהעלות בחזרה רק את המידע שבדקנו שאכן מביא לנו תועלת. כל אחד צריך להיות מוכן למחוק את מה שהוא יודע לטובת מה שהוא יוכל ללמוד.

עדכנו את מערכת ההפעלה. העולם אינו פועל רק על אגירת ידע, הוא פועל גם על ממשקים ותהליכי עבודה. אם מערכת ההפעלה שלכם אינה מהדור החדש, לא תוכלו לעבוד עם הידע באופן יעיל או לתקשר עם האחרים. עדיין תוכלו לקבל קבצים - אבל לא תדעו איך לפתוח אותם.

היזהרו מווירוסים. פיסות מידע חסרות משמעות ורלוונטית המשכפלות את עצמן שוב ושוב ושוב, כמו: מה יהיה עם הכור באיראן? נראה לך שיפציצו? ואם יפציצו מה יהיה? ראית חדשות? מה אמרו? שיפציצו? אתם יודעים איך זה נגמר... זה לא.

אל תורידו אפליקציות. אתם ממילא לא משתמשים במה שהורדתם. אין לכם באמת צורך בעוד יומן, עוד רשת חברתית, עוד כלי לניהול אוסף התמונות האינסופי שאפילו אתם כבר לא זוכרים שצילמתם.

כדי להיות אדם מעודכן, כזה שבאמת יכול להתאים את עצמו לקצב החיים שמשתנה בכל שנייה, צריך להיות מכונה משומנת ומשוכללת, ואין שום סיכוי שתוכלו להיות מכונה כזו כאשר אתם נושאים בתוככם כל-כך הרבה זבל. להיות מעודכן פירושו להיות בעל מקום להכיל מידע איכותי בזמן הנכון, להיות בעל היכולת לעבד אותו באופן יעיל, ולהיות בעל היכולת לזכור מה חשוב וליישם אותה.

כשהבטן מלאה בשטויות, הוורידים מתמלאים בכולסטרול, ואנחנו הופכים להיות איטיים יותר. המידע שהוספנו לא תורם לנו, אלא רק סותם עוד עורקים הנושאים חמצן הכרחי למוח. כדי להיות אדם מעודכן צריך ללכת קל עם ראש נקי ובטן ריקה. ואת זה סבתא כבר ידעה לפני שהיה אינטרנט, ובלי סמארטפון.