ההתאחדות לכדורגל אישרה: הקבוצות יפרסמו מאזני רווח-הפסד

הנהלה ההתאחדות אישרה שינויי תקנון מרחיקי לכת המסתמכים על דוח שטרוזמן; בין ההחלטות: קבוצות יוכלו לפעול כחברה פרטית למטרת רווח

הנהלת ההתאחדות לכדורגל אישרה שורה ארוכה של שינויי תקנון, חלקם שינויים מהותיים ומרחיקי לכת שעשוים להשפיע על הקבוצות והכדורגל הישראלי בכלל. השינויים המהותיים מסמכים על דוח ועדת שטרוזמן, שהגישה לפני כשנה המלצות בנוגע לבחינת כשרות והתאמה של יחידים ותאגידים לרכישת זכויות בקבוצות כדורגל בישראל.

במסגרת ההמלצות להגברת השקיפות בכדורגל הישראלי, אישרה הנהלת ההתאחדות לכדורגל שינוי תקנון שיחייבו כל קבוצה מקצוענית (ליגת העל וליגה לאומית) "לפרסם דוח רווח והפסד ותזרים מזומנים, כדי להביאם לידיעת הציבור. דוח זה יכלול את כל האירועים החשובים בפעילות שהתרחשו בשנה שקדמה לפרסום הדוח, לרבות תיאור החלטות שהשפיעו על פעילות התאגיד וקבוצת הכדורגל, דרך קבלתן ואישורן". עד היום היו מחויבות הקבוצות להגיש דוחות כספיים לבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל. סעיף זה, שעדיין דרוש את אישור האסיפה הכללית של ההתאחדות, ייכנס לתוקף החל מעונת המשחקים 2014/15.

שינוי תקנון נוסף קשור לאופן בו יפעלו קבוצות הכדורגל: בשונה מהנהוג היום, כשקבוצות פועלות כמלכ"ר, לקבוצות תינתן האפשרות לבחור להתנהל כארגון פרטי למטרות רווח. קבוצות שיהיו מעוניינות לפעול באופן זה, יוותרו למעשה על האפשרות ליהנות מכספים ציבוריים, אבל תוסר מהן המגבלה הקיימת היום של משיכת כספים "החוצה" על-ידי בעלי הקבוצות. עם זאת, סעיף זה שמכשיר את הפיכתן של הקבוצות לפרטיות, עדיין לא פותר את הבעיה מול רשם התאגידים ורשויות המס, שעדיין לא אישרו את המהלך הזה.

כונסו לך נכסים? אתה לא יכול להיות בעלים

גם התנאים להעברת הבעלות לקבוצות כדורגל עומדים בפני מספר שינויים. כך למשל נקבע כי אדם יוכל לשמש כבעלים של קבוצת כדורגל גם אם עבר עבירה פלילית בתוך תקופת זמן של שבע שנים, זאת בכפוף להחלטת בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל שיקבע אם מבחינת מהות העבירה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לרכוש קבוצת כדורגל.

עוד נקבע כי הוועדה לא תאשר רכישת קבוצה בידי מי שמונה לו כונס נכסים או מפרק, וטרם חלפו חמש שנים ממועד פקיעת המינוי.

בהקשר של תקופת הצינון במעבר בין שתי קבוצות ("סוגיית אלי טביב") נקבע כי תקופת הצינון תעמוד על 12 חודשים, אבל לא תידרש תקופת צינון במידה והבעלים המיועד יבקש לרכוש קבוצה שאינה נמנית על אותה ליגה. כלומר, במידה קבוצה יורדת לליגה הלאומית, לפי הוועדה לא תהיה מניעה לבעלים לרכוש, ללא תקופת צינון, קבוצה שנמצאת בליגת העל.

עוד נקבע כי במהלך שנת הצינון אסור יהיה להעביר יותר משני שחקנים מהקבוצה הקודמת לקבוצה החדשה של מגיש הבקשה. גם כאן נראה כי מדובר על ניסיון לפתור את סוגיית המחלוקת מלפני שלוש עונות, אז עברו שלושה שחקנים מהפועל כפ"ס להפועל ת"א (דאגלס דה סילבה, סמואל יבואה ואביחי ידין) במסגרת המעבר של אלי טביב לבעלות על הפועל ת"א.

סעיף מעניין נוסף שאמור להגביל את הכוח של בעלים על קבוצה, הוא זה שמונע מבעלים לשנות את "הציביון של הקבוצה" - שינוי שמה של הקבוצה, צבעיה המסורתיים וסמליה לא יהיה תחת החלטת בעלים, אלא יידרשו את אישור ההתאחדות לכדורגל. עוד נקבע כי קבוצה מקצוענית תהיה מחויבת למנות אדם שישמש איש קשר בין האוהדים להנהלה, שיפעל לטיפוח הקשר בין אוהדי הקבוצה לבין הנהלתה.