נקודת מבחן קריטית לדולר

פישר הכין את השוק לתקופת התפר, אך לא צפה את האבסורד

השקל המשיך גם השבוע במסע ההתחזקות שלו תוך שהוא מגדיל את סיכויו לזכות בתואר המטבע החזק בעולם. האם זה תואר נכסף? תלוי את מי שואלים.

אם שואלים את הספקולנטים - בנקים זרים, קרנות גידור ושחקנים מקומיים רבים שהצטרפו אליהם, זה תואר נכסף. הרי לא מזמן החליטו כלכלני גולדמאן זאקס, שחקן מפתח בשוק שלנו, שהשקל יתחזק לרמה של 3.45. הערכות כלכליות? בולשיט! קביעת מטרה אסטרטגית והשגתה. כמו לפני שנתיים וחמש שנים, בקרוב יגיע אנליסט מטעם אחד הבנקים הפעילים ויסביר שהשווי ההוגן של השקל הוא 3.20 ואחריו יגיע אנליסט אחר שיספר שהשקל שווה 2.80 ותוך כדי כך הם יגיעו למשרד האוצר ויספרו בהתפעלות עד כמה כלכלת ישראל מרשימה את כל העולם.

אם שואלים את התעשיינים המקומיים והיצואנים זה תואר מפוקפק למדי שיוביל רק למקום אחד - אסון כלכלי.

אפשר לומר כי לקראת תום כהונתו הבין פישר היטב את הסכנה ואת מקורה. הוא ניסה להכשיר את הקרקע לתקופת התפר שבין פרישתו מהתפקיד לבין כניסת הנגיד החדש אולם אפילו הוא לא חלם מחזה אבסורד כמו זה שמוצג לעינינו בשבועות האחרונים. עכשיו יש לנו שחקן חיזור זר בשביל ביבי, אקס בכיר בבנק ישראל עבור ידידי האקדמיה, מועמדת אישה ומועמד מזרחי, אז לאף אחד לא יכולות להיות טענות.

בינתיים מנצלים השחקנים את תקופת התפר בבנק ישראל ואת חוסר המעש במשרד האוצר על מנת להביא את השקל לעוצמות שיא. בבנק ישראל מתעקשים לשדר עסקים כרגיל ואני מאמין שקרנית פלוג אכן דואגת שהעבודה תיעשה אולם גם אם הכול שם נעשה כפי שצריך לצפות מנגיד אחראי, השוק לא רואה זאת כך וכל עוד בנק ישראל לא נוטל יוזמה, ישלוט השוק וזו אחת מטעויותיו של בנק ישראל לאורך כל הדרך.

קיימת בשוק תחושה שבנק ישראל הרים ידיים ותפקידו לשכנע ובמהירות שהתחושה אינה נכונה. ניתן לעשות זאת אך ורק על ידי נקיטת פעולות מפתיעות ולא על ידי נקיטת אותן פעולות שבעצם לא תרמו הרבה. בשבוע שעבר התערב בנק ישראל שוב ורכש דולרים. השוק אפילו לא מצמץ. בפעם האחרונה שהדולר נסחר מתחת ל-3.55 פעל פישר בנחישות ובאגרסיביות ונקט בפעולות יוצאות דופן.

לי אין ספק שהיה נוהג כך גם היום ועל כן זו הדרך שבה חייבת לפעול ממשיכת דרכו - פלוג. הדרך לעשות זאת היא לרכוש בשעות לא מקובלות שבהן המסחר דליל ולמחזורים יש השפעה משמעותית. במקום לרכוש בבוקר ולהשאיר את השוק בערב בידי הספקולנטים, על בנק ישראל לרכוש בערב ושהשחקנים יתחילו לשבור את הראש במכירות בוקר. שינוי הכללים המשחק אינו אהוד על שחקני מקשה על שחקנים.

בחודשים האחרונים נהנה המשק ממספר רכישות גדולות שבוצעו על ידי זרים.מנגד צומצמו רכישות המט"ח ששימש לדלקים. את כל העודף בחשבון השוטף ואפילו למעלה מזה רכש בנק ישראל.

התחזקות השקל נובעת אך ורק מפעילות ספקולטיבית ופעילות זו עלולה לדרדר את המשק למדרון ממנו יהיה קשה מאוד לטפס. הצמיחה תמשיך לרדת, המדד המשולב יתאפס, האבטלה תמשיך לעלות והכנסות המדינה ממיסים יקטנו.

יש מפעלים רבים שזכות הקיום שלהם בדולר נמוך מ 3.5 לאורך זמן מוטלת בספק. עם כל הכבוד לטבע, אינטל וכי"ל יש מאות מפעלים ועסקים שגם מספקים מקומות עבודה וגם משלמים מיסים למדינה. אם המדינה רוצה להישאר עם מפעלים גדולים ורווחים כלואים שתמשיך לשבת בחיבוק ידיים לנוכח מה שקורה.

מכיוון שאיני מאמין שזה המצב אזי מה שבטוח הוא שזו תהיה המשימה החשובה ביותר של כל נגיד חדש שייבחר אולם עד שייבחר ובהתחשב בעובדה שהאוצר איננו משתף פעולה וסיבותיו עימו (שערורייה בפני עצמה) חייב בנק ישראל לעמוד על המשמר ולמנוע בכל מחיר את התדרדרות המצב.