מחיר השעועית היבשה לקמעונאים נסק ביולי ב-40%

זאת בשל מחסור עולמי שנוצר עקב האקלים החם בארגנטינה ■ היקף מכר השעועית היבשה ברשתות השיווק בישראל עמד אשתקד על 22.5 מיליון שקל

מחיר השעועית היבשה לקמעונאים בישראל נסק בתחילת יולי ב-40% וצפוי להמשיך ולעלות על רקע מחסור בשעועית יבשה בעולם. המחיר לקמעונאי עבור ק"ג שעועית עלה מ-8.8 שקלים ל-12.3 שקל, אך לדברי קמעונאים, המחיר לצרכן עלה בשיעורים נמוכים יותר בשל הקושי לגלגל לצרכן עליית מחיר חדה כל-כך.

הסיבה למחסור היא האקלים החם בארגנטינה, יצואנית השעועית המובילה בעולם, שהביא לייבוש רוב היבול. במאי האחרון עצרה ממשלת ארגנטינה את כל יצוא השעועית, על מנת להבטיח שיישארו במדינה מספיק זרעים לגידולים הבאים.

עונת השעועית היא בחודשים אוקטובר-נובמבר, אך בשל השמדת היבולים בארגנטינה, כפי הנראה לא יהיה מלאי ליצוא. לכן מעריכים בשוק כי מחיר השעועית יילך ויעלה.

לדברי מנכ"ל סוגת, ג'יל גמון, "המחיר הכפיל את עצמו. יש עכשיו תקופה שיהיה מחסור. מחיר השעועית יכול לעלות נכון לעכשיו כמעט ב-100%, כי מחיר חומר הגלם הוכפל בגלל המחסור. היבול הבא הגדול הוא לא לפני אוקטובר-נובמבר. בגלל שבסין יש גידולי שעועית גדולים, כשהם יראו שהם לבד בשוק, הם יעלו את המחיר. הסינים ייהנו משוק במחסור וימכרו ביוקר. אני מעריך שהמחיר לא יירד לפני יוני יולי 2014".

חברת סוגת כבר החלה לשווק שעועית יבשה עדינה מאתיופיה, מהלך שהחל לדברי גמון בשל רצון לגוון את היצע השעועית. מוצר דומה משווקת גם חברת מיה. גמון אומר כי חברת סוגת מצאה לעת עתה פתרון לשעועית ארוכה, וכי אין בכוונת החברה לרכוש כל שעועית מסין.

יצוין כי לפי סטורנקסט, היקף מכר השעועית היבשה ברשתות השיווק בישראל עמד אשתקד על 22.5 מיליון שקל. מכר רב נוסף של שעועית יבשה מתבצע לשוק המוסדי כמו לבתי-חולים, בתי-מלון ומסעדות.