מנהטן קידס

בין שאר יתרונותיה, ניו יורק היא גם יעד מצוין לטיול עם ילדים. ההיצע מסחרר, והוא מאפשר להרכיב רשימת פעילויות המשלבת בין הצרכים של כולם. חלק מהבילויים אמנם לא זולים, אבל יש גם שלל פעילויות ואירועים בחינם

קיץ הוא קיץ גם בעיר המסעירה בעולם. הטמפרטורות מטפסות פה לפעמים ל-36 מעלות והאוויר נמלא באדי מים. אבל אז מגיע משב מרענן ממנהרת רוח מגרדת שחקים, העין נתקלת בחבורה צבעונית של אמני רחוב, והרגליים מוליכות אל הרכבת התחתית הממוזגת. פתאום החום נעשה הרבה יותר נוח. כיעד לטיול עם ילדים, יתרונה של העיר הוא בכך שההיצע שלה כה מסחרר, עד שבנקל ניתן להרכיב רשימת פעילויות שתכסה את גילאי תשעה חודשים עד 99, ולשלב בין הצרכים של כולם.

פסטיבל קיץ עירוני

מופעים, אופניים וארגזי חול

במשך שלוש שבתות באוגוסט ייסגרו למעלה מעשרה קילומטרים מרחובות ניו יורק לטובת פסטיבל קיץ עירוני פתוח לקהל ללא תשלום. הפסטיבל יכלול השנה שלל מופעים ופעילויות בשישה מוקדים שונים. בין השאר יתקיימו מופעי מוזיקה ואמנות רחוב, תיאטרון ומחול, השכרת אופניים חינמית, ארגזי חול למשחק, ספרינקלרים (מזרקות מים), שיעורי יוגה, מיני גולף ועוד.

* כתובת: מגשר ברוקלין עד לסנטרל פארק * מתי: יד 17/8, 07:00-13:00 * אתר: www.nyc.gov/html/dot/summerstreets

המוזיאון לטבע

לווייתנים, צפרדעים וחיות אחרות

לממלכה הזו של פלאי הטבע כדאי להקדיש חצי יום. למוזיאון המפעים יש תצוגות קבע של סביבות אקולוגיות, אסטרונומיה, גיאולוגיה, מוצא המינים ועוד. שתי התערוכות המיוחדות הנוכחיות הן "לוויתנים: ענקי המעמקים" ו"צפרדעים: מקהלה של צבע". המסעדה במקום מציעה מגוון עשיר של מנות, כולל מנות ילדים.

American Museum of Natural History * כתובת: Central Park West at 79th St. NY * רכבת: קו C לתחנת 81 St. מגיע היישר אל תוך המוזיאון * שעות פעילות: כל השבוע, 10:00-17:45 * מחירים: על בסיס תרומה, מה שאומר שאפשר לשלם כמה שרוצים, אלא אם רוצים להיכנס לתערוכות המיוחדות. תרומה מומלצת למבוגר - 22 דולרים, לילד (12-2) - 12.50 דולרים, לגמלאי/לסטודנט - 17 דולרים * אתר: www.amnh.org

מוזיאון המטרופוליטן סמוראים ואבירים

גדולתו של המטרופוליטן היא ביכולת שלו לפתוח שערים אל עולמות שונים בזמן ובמרחב. האזור שיכול לעניין ילדים נמצא בקומה הראשונה, שם ניצבת חבורה של סמוראים לצד מסכות וכלי נשק יפניים. בסמוך לשם, חדר אבירים, מלא בשריונות עתיקים, ניצבים או רכובים על סוסים משוריינים. אחד מהם היה שייך להנרי השמיני. באותו אזור נמצאת גלריה שכוללת פסלים, מסכות, שריונות וכלי נשק של איי האוקיינוס הפסיפי.

בעמדת המידע שמול הכניסה הראשית ניתן למצוא גם חוברות פעילות לילדים וגם מפות מאוירות של המוזיאון, שהופכות למשחק.

Metropolitan Museum of Art * כתובת: 1000 5th Ave. at 82nd St. NY * רכבת: קו 6 לתחנת 86th St. והליכה של כעשר דקות לכיוון הפארק * שעות פעילות: א'-ה' 10:00-17:30; ו', שבת 10:00-21:00 * מחירים: על בסיס תרומה מומלצת (אפשר לשלם כמה שרוצים). תרומה מומלצת למבוגר - 25 דולרים, לגמלאי - 17 דולרים, לסטודנט - 12 דולרים; ילדים עד גיל 12 - חינם * אתר: www.metmuseum.org

מוזיאון המתמטיקה

מפגן חווייתי של צבע ושל צורה

מתמטיקה היא כיף! זה המסר שמייסדי המוזיאון רוצים להעביר. בשתי קומות דחוסות הוא מגיש עשרות תצוגות אינטראקטיביות; למשל: נסיעה על אופני ארבעה גלגלים, בניית קונסטרוקציות עליזות, מכוניות מירוץ ובניית צורות תלת-ממדיות. לא צריך להבין במתמטיקה כדי ליהנות ממושגים כמו פרקטלים, גיאומטריה, זמן, חלל, תנועה וסימטריה, שהופכים למפגן חווייתי של צבע ושל צורה.

National Museum of Mathematics * כתובת: 11 East 26th St. NY * רכבת: F/M לתחנת 23 St. * שעות פעילות: א'-שבת 10:00-17:00 (ביום רביעי הראשון בכל חודש נסגר מוקדם, ב-14:30) * מחירים: מבוגר - 15 דולרים, ילד (12-2) - 9 דולרים, גימלאי/סטודנט - 9 דולרים * אתר: http://momath.org

היכל המדע של ניו יורק

וידיאו, מיצגים ומולקולות

מוזיאון המדע הוא כיף גדול לילדים. הוא מלא בפעילויות המשלבות וידיאו, מיצגים והרבה פעילויות אינטראקטיביות. מולקולות, אור, חלל, מתמטיקה, מכניקה ועוד עולמות תוכן מוצגים באופן חווייתי ומהנה. התוכנית מכוונת לילדים, אבל גם מבוגרים יכולים ליהנות מההתנסות. אם כבר נמצאים בפלשינג, כדאי לבקר בצ'יינה טאון הסמוכה, שבה מסעדות וחנויות אותנטיות.

New York Hall of Science * כתובת: 47 111th St. Queens, NY g רכבת: קו 7 לתחנת 111 St. * שעות פעילות: ב'-ו' 09:30-17:00; שבת, א' 10:00-18:00 * מחירים: מבוגר - 11 דולרים, ילד (2-18) - 8 דולרים, גמלאי/סטודנט: 8 דולרים * אתר: www.nysci.org

מוזיאון התחבורה של ניו יורק

נהיגה בקטרים ונוסטלגיית תעבורה

מוזיאון התחבורה הוא בילוי שמתאים לשכבות גיל שונות. קטנטנים יכולים לנהוג בקטרים נייחים, ילדים גדולים יותר יכולים ללמוד על האופן שבו עובדות רכבות. מבוגרים יכולים ליהנות מסיור נוסטלגי בין קרונות רכבת לאורך ההיסטוריה, כולל פרסומות מתקופות שונות, וגם להיחשף לטכנולוגיה שמאחורי אחד מעמודי התווך של העיר.

New York Transit Museum * כתובת: 14-38 Boerum PL. Brooklyn, NY g רכבת: קווים 5/4/3/2 לתחנת Borough Hall או קווים A/C/G לתחנת Schermerhorn Hoyt או קו F לתחנת Jay St./MetroTech g שעות פעילות: ג'-ו' 16:00-10:00; שבת, א' 17:00-11:00, סגור בימי שני * מחירים: מבוגר - 7 דולרים, ילד (2-17) - 5 דולרים, גמלאי - 5 דולרים (חינם לגמלאים בימי רביעי) * אתר: www.mta.info/mta/museum

מוזיאון הילדים לאמנויות

יצירה חינמית ברמה גבוהה

יותר משזה מוזיאון, זהו מרכז לפעילויות יצירה ברמה גבוהה. ניתן למצוא שם סדנאות בתחומים שונים: ציור, רישום, פיסול, טקסטיל, צילום, הפקה מוזיקלית, אנימציה, מולטימדיה ועוד. יש גם מרחב למשחק חופשי, מותאם לגילאים השונים. עד סוף אוגוסט יקיים צוות המורים סדנאות יצירה חינמיות בימי שלישי וחמישי בשעות 16:00-13:00 בפיר 25 (Pier 25 at Near Moore St.).

Children's Museum of the Arts * כתובת: 103 Charlton St. NY g רכבת: קו 1 לתחנת Houston St. או קווים E/C לתחנת Spring St. * שעות פעילות: ב', ד' 17:00-12:00; ג' סגור; ה', ו' 18:00-12:00; שבת, א' 17:00-10:00 * מחירים: גילים 1-65 - 11 דולרים, מתחת לגיל שנה ומעל גיל 65 - חינם, בימי חמישי 16:00-18:00 שלם כפי רצונך * אתר: www.cmany.org

ספארי דינוזאורים בגן החיות של הברונקס

חזרה בזמן לחיות שנכחדו

גן החיות העצום הוא בילוי מהנה של יום שלם. תערוכה חדשה המוצגת בימים אלה מציגה בעלי חיים שכבר נכחדו. המבקרים מוזמנים לטפס על משאית ולחזור בזמן כדי לבקר את הענקים שחיו כאן לפנינו. מלבד התערוכה המיוחדת, גן החיות מציע שלל מפגשים עם בעלי חיים בני ימינו ומגוון פעילויות חינוכיות.

Bronx Zoo * כתובת: NY 183rd St. and Southern Blvd. Bronx * רכבת: קו 2 לתחנת Pelham Parkway * שעות פעילות: ב'-ו' 10:00-17:00; שבת, א' 10:00-17:30 * מחירים: מבוגר - 33.95 דולרים, ילד (3-12) - 23.95 דולרים, גמלאי - 28.95 דולרים * אתר: http://bronxzoo.com

פארק גשר ברוקלין

קרוסלה בקוביית זכוכית

הפארק הארוך, שקצהו האחד משתרע למרגלות גשר ברוקלין, נחשב לאחת מפינות החמד של ניו יורק. מומלץ להגיע אליו ברגל ממנהטן, בצעידה על הגשר (עשרים עד שלושים דקות). כשהילדים מתרוצצים על הגדה של האיסט ריבר, המבוגרים יכולים ליהנות מתצפית אל קו הרקיע העירוני של מנהטן. עגלות מזון, גלידריות ופיצריות נמצאות בקרבת מקום, וכן ברזיות ושירותים ציבוריים.

אטרקציה מרכזית היא הקרוסלה בקוביית זכוכית, שמסתובבת משנת 1922. בימי חמישי ניתן לשוט בקיאקים ללא תשלום, ליד פיר 2. בפארק ממוקמות כמה גינות משחקים ציבוריות, שבהן מזרקות מרעננות. מתחם המשחקים הכי שווה נמצא בפיר 6, במרחק של כעשרים דקות הליכה לאורך הפארק מגשר ברוקלין לכיוון דרום. מדובר במספר מתחמי פעילות מעוצבים, שגם מבוגרים נהנים להשתובב בהם.

Brooklyn Bridge Park * רכבת: קווים A/C לתחנת High St. או קו F לתחנת York St. * אתר: www.brooklynbridgepark.org

Jane's Carousel * מחיר: 2 דולרים לסיבוב g שעות פעילות: 19:00-11:00 g אתר: http://janescarousel.com

ברייאנט פארק והספרייה המרכזית

ריאה ירוקה ופינות קריאה

ברייאנט פארק הוא אחת מהריאות הירוקות החמודות של מנהטן, הנמצאת בצמוד לספרייה המרכזית של ניו יורק ("ספריית האריות"). הוא מצוין כאתנחתה, או יחד עם ביקור בספרייה העתיקה. הפארק מספק מתחמי משחק ציבוריים בחינם, כגון פינג-פונג, שחמט ומגרש פטאנק (משחק צרפתי של הטלת כדורי ברזל בחול). פינות קריאה ציבוריות מציעות מדפי ספרים, שולחנות וכיסאות לילדים.

במקום יש קרוסלה, שירותים ציבוריים, WiFi, תחנות לממכר מזון ובית קפה. בקיץ מתקיימות בו הופעות קצרות לילדים, פתוחות לקהל הרחב. בחלל התערוכות המרכזי של הספרייה תוצג עד חודש מארס תערוכה המוקדשת להתפתחותה של ספרות הילדים האמריקאית. בין השאר ניתן לראות בתערוכה את בובות פו הדוב, איה ונמרמר המקוריות, שבדרך כלל נמצאות באגף הילדים. באותו אגף, אגב, יש גם כמה מדפים עם ספרי ילדים בעברית.

Bryant Park * כתובת: בין הרחובות 42-40 ובין השדרה החמישית לשישית * רכבת: קווים B/D/F/M לתחנת 42nd St./Bryant Park או קו 7 לתחנת 5th Avenue * שעות פעילות: א'-ה' 07:00-22:00; ו', שבת 07:00-24:00

* אתר: www.bryantpark.org

New York Public Library

* אתר: www.nypl.org

עצות לקיץ בניו יורק

גשם: אל תתפלאו כשתראו מקומיים מסתובבים עם מטריות גם בבוקר לוהט. זה יכול להשתנות בכל רגע, כשענן נושא סופה טרופית יעמוד לכם מעל לראש. לרוב זה מסתכם במטר קצרצר, אבל שווה לבדוק את התחזית לפני שיוצאים לרחוב. ממטרות: ברבים מגני המשחקים והפארקים יש מתקנים שפולטים זרמי מים ללא הפסקה, לכן כדאי להצטייד בבגדי ים או בבגדים להחלפה. צפיפות: כשמתכננים להגיע למוזיאונים או למרכזי תרבות אחרים, כדאי להתייצב בכניסה בשעת הפתיחה. שעה וחצי אחר כך יהיה צפוף מדי ולא נעים.

למוזיאונים הגדולים עדיף לא להגיע בסופי שבוע. בידור ציבורי: ברבים מן הפארקים והכיכרות מתקיימת פעילות קיץ לילדים; סדנאות יצירה, קונצרטים, הצגות ומופעים - חלקם בחינם. שווה לבדוק באתרי האינטרנט שלהם. מוזיאונים: חלק מהמוזיאונים הגדולים מציעים חדרי משפחה ופעילויות לילדים; בדקו באתר המוזיאון. בנוסף, ילדים חובבי שרבוט יעמיקו את חוויית הביקור בתערוכה אם תכינו להם מראש לוחות ציור, דפים וצבעים, ותניחו להם לשבת מול יצירה שבחרו לצייר בהשראתה. מוזיאוני הילדים: משחקיות גדולות ומושקעות עם תכנים חינוכיים; הידועים שבהם: מוזיאון הילדים של מנהטן, מוזיאון הילדים של ברוקלין ומוזיאון הילד ים היהודי.

בשבוע הבא: קיץ בניו יורק, גם למבוגרים

עוד מקומות שכדאי לבקר בהם

* אקונומי קנדי (Economy Candy): החנות הוותיקה הזו היא חוויה צבעונית וריחנית של ממתקים נוסטלגיים וחדשים. החלל הצפוף עמוס במדפים גדושים בכל טוב - בתפזורת ובקופסאות פח, במעטפה מרשרשת ובשקית אטומה, יש גם ממתקים כשרים, ממתקים ללא סוכר וחבילות מתנה. אטרקציה מרכזית היא קיר שלם עם ג'לי בינס (סוכריות ג'לי קטנות) בצבעים ובטעמים שונים (www.economycandy.com).

* כוס התה של אליס (Alice's Tea Cup): רשת בתי הקפה, שעוצבה בהשראת ספריו של לואיס קרול, מפזרת אבקת פיות על הסועדים הקטנים. צורת ההגשה של המנות המעוצבות ועיצוב הפנים מספקים חוויה קסומה ונינוחה, שכיף להימלט אליה מהמולת העיר (www.alicesteacup.com).

* בר הממתקים של דילן (Dylan's Candy Bar): הסניף הניו יורקי של רשת הממתקים של דילן הוא מקום צבעוני ורעשני למראה, שמשווק אלפי ממתקים לצד אקססוריז מותאמים. בעלת הרשת, שמכנה את עצמה מלכת הממתקים וטוענת לכתר חנות הממתקים הגדולה בעולם, היא דילן לורן, בתו של מעצב העל רלף לורן (www.dylanscandybar.com).

* המעבדה הטכנולוגית של סוני (Sony Wonder Technology Lab): המתחם הטכנולוגי של סוני הוא הנאה לחובבי רובוטים ולמשחקי מחשב. לדעתנו, הוא מתאים יותר לילדים בני 9 ומעלה , אבל זה עניין אישי. המוצגים מזמינים את המבקרים להתנסות בפעילויות טכנולוגיות שונות: רובוט מנתח, ריקוד הולוגרמה, יצירת אנימציה, מוזיקה, משחקים ועוד (www.sonywondertechlab.com).