ברק: אשכנזי עמד בראש קצינים שהתנהגו כמו עבריינים

שר הביטחון לשעבר טוען כי הרמטכ"ל לשעבר פעל באופן פסול כדי למנוע תהליך חוקי של מינוי רמטכ"ל וכנגד הדרג המדיני ■ התצהיר של אהוד ברק הוגש במסגרת תביעת הדיבה של דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, בגין מודעת "הפוטש בקריה"

"במוקד פרשת הרפז עומדת קבוצה של קצינים בכירים ומספר אזרחים וקציני מילואים, בראשה הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, אשר פעלה באופן פסול כדי למנוע תהליך חוקי של מינוי רמטכ"ל לצה"ל וכנגד הדרג המדיני, תוך שימוש בכלים והתנהגות עבריינים לכאורה, לרבות זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, איסוף מידע מכפיש על הדרג המדיני ועל קצינים בכירים בצה"ל ושיבוש מהלכי חקירה - והכול בניגוד לקוד הפלילי, לחוק יסוד הצבא, לנורמות הפיקוד ולרוח צה"ל" - כך טוען שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בתצהיר שהוגש אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז.

בתצהירו מפרט ברק את ממצאיו של מבקר המדינה יוסף שפירא בבדיקת פרשת הרפז, ומטיח האשמות חמורות וחסרות תקדים באשכנזי, בעוזרו לשעבר, אל"מ ארז וינר, ובאבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר.

בין היתר מצהיר ברק כי אותה קבוצה - הכוללת את אשכנזי, וינר ובניהו - פעלו מתוך "מטרה לסכל תהליך חוקי של מינוי רמטכ"ל לצה"ל, לאפשר שנת כהונה נוספת לרמטכ"ל דאז ולפגוע בסמכויות הדרג המדיני".

"לבועז הרפז", מוסיף ברק, "היה חלק מרכזי באיסוף חומר מכפיש על שר הביטחון והבאתו של אותו חומר הן במישרין בפני הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי; הן בעקיפין באמצעות אנשים הקרובים ביותר לרמטכ"ל לשעבר: רעייתו רונית אשכנזי ועוזרו אל"מ וינר; והן לעיתונאים השונים".

התצהיר הוגש במסגרת תביעת הדיבה בסך 2.5 מיליון שקל שהגיש דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, נגד העיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" ונגד משרד הפרסום מקאן-אריקסון, בגין מודעות הענק שפורסמו בראשית 2011 תחת הכותרת "הפוטש בקריה הצליח (כנראה)".

המודעה המדוברת התפרסמה בשני העיתונים ב-30 בינואר אותה שנה, על רקע פרשת הקרקעות במושב עמיקם, אשר הביאה בסופו של דבר לאי-מינויו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.

בין היתר נכתב במודעה כי "חבורת גבי אשכנזי, אבי בניהו, בועז הרפז ועיתונאי החצר שלהם עומדים לנצח ולסכל את בחירתו הדמוקרטית של גלנט לרמטכ"ל".

בהמשך המודעות נכתב: "ציד המכשפות באמצעות אמצעי תקשורת, שחברו יחד לחסל את גלנט ממניעים זרים, מזכיר תקופות חשוכות בהיסטוריה. ייתכן שגלנט טעה, ייתכן ששגה בהתנהלותו, אולם כך לא מחסלים לוחם שנתן 30 שנה מחייו למעננו".

בתחתית המודעה "חתמו" אנשים המכונים "אזרחים שאינם מכירים את גלנט אישית ומודאגים מ'הפוטש' בקריה".

על-פי דיווחי התקשורת, את המודעה פרסם משרד הפרסום מקאן-אריקסון בשם לקוחות אנונימיים.

בתביעת הדיבה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי, ערן שמעוני ומור פינגרר ממשרד צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו, נטען כי "מדובר במודעות מרושעות וזדוניות, שפורסמו בידיעה כי הן מהוות לשון הרע ומתוך מטרה ברורה לפגוע בתובע".

באמצעות עורכי הדין רון ברקמן, דוד זילברבוים ודן להט, טוען מקאן כי הסיבה האמיתית להגשת התביעה היא רצונו של בניהו לחשוף את זהות מזמין המודעה, וכי היא מחויבת להגן על זכותו של לקוח לאנונימיות, כפי שנוהגת עם כל לקוחותיה.

בתצהירו של ברק, שהוגש לתמיכה בהגנתו של משרד הפרסום מקאן, טוען השר לשעבר כי כחלק מפעילות "הקבוצה" עליה דיבר, ניצל בניהו את מעמדו התקשורתי כדובר צה"ל "ופעל על מנת ששר הביטחון ישתף בתודעת הציבור ובתקשורת כמי שמתנכל לרמטכ"ל, ועל מנת לפגוע בתדמיתו של שר הביטחון הממונה על הרמטכ"ל. לצורך כך פעל דובר צה"ל דאז בניהו, כך שיועבר לעיתונאים מקורבים מידע שנועד לפגוע בשר הביטחון וסביבתו; תידרך ישירות ובאמצעות חלק מקציניו, עיתונאים כנגד שר הביטחון וסביבתו, ועורר כנגד שר הביטחון וסביבתו מניפולציות תקשורתיות שנועדו לפגוע בשר הביטחון ולערער את מעמדו מבחינה ציבורית".

"המסמך דלף ממחשב השייך להרפז"

במסגרת תצהירו חושף ברק גם פרטים שונים מעברו של סא"ל (בדימוס) בועז הרפז ו"עבירות בטחוניות שביצע לכאורה במהלך שירותי הצבאי", אשר לטענתו הובאו לידיעתו בעקבות חשיפת חלקו של הרפז בפרשת זיוף המסמך - "עבירות אשר כעולה מתוכנן, סיכנו את ביטחון המדינה ואת הפועלים בשמה".

הרפז, כידוע, הוא החשוד בזיוף המסמך, שבו הוצגה תוכנית אסטרטגית שמטרתה כביכול להביא לבחירתו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל - המסמך העומד בלב "פרשת הרפז". ‏‎‎לאחר חקירת המשטרה מ-2010, שהתמקדה בזיוף המסמך, הוחלט להעמיד לדין את הרפז בכפוף לשימוע, וטרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

בין היתר מציין ברק בתצהירו כי במסגרת תפקידו כקצין אג"מ במערך המבצעים המיוחדים באמ"ן, בסוף שנת 2003, הדליף הרפז לכאורה מסמך שכלל מידע מסווג ורגיש בנוגע למערך המבצעים המיוחדים.

"המסמך דלף ממחשב השייך להרפז; במחשבו האישי נמצא מידע מסווג ביותר בניגוד לנוהלי ביטחון מידע; וכי הרפז ניסה לטשטש את הממצאים במחשבו", נכתב בתצהיר.

בעקבות זאת, כותב ברק, הרחיק האלוף אהרון זאבי-פרקש, ראש אמ"ן דאז, את הרפז מתפקידו וסיווגו הביטחוני נשלל.

עוד מצהיר ברק כי בשנת 2004 נפתחה חקירה נוספת נגד הרפז לבדיקת שימוש שעשה בציוד ייעוד של מערך המ"מ לצרכיו הפרטיים ולצרכי אחרים.

"מבדיקות שנערכו", כותב ברק, "עולה בנוסף כי גם לאחר שהורחק מפעילות מערך המ"מ ושוחרר מצה"ל, המשיך הרפז להיות מעורב בעניינים רגישים העומדים בליבת הסוד של מדינת ישראל והתערב באופן פסול בהליכים פנימיים באמ"ן ובמערך המ"מ, כולל במינויים של גורמים בכירים בצה"ל, והכול באופן בלתי מורשה וללא הכשר ביטחוני מתאים".

עוד צוין בתצהיר כי מבדיקות שנערכו במערכת הביטחון, לאחר שהורחק מפעילות המ"מ ושחורר מצה"ל, "יצר הרפז באופן חמור ומסוכן קשר בין פעילות מ"מ רגישה לבין עסקיו הפרטיים".

"חזרה אובססיבית על טענות שנדחו"

פרקליטיו של רא"ל (מיל') גבי אשכנזי, עורכי הדין שרון קלינמן ומיכאל נאור, מסרו בתגובה: "אתמול ברק הגיש תצהיר שבו חזר בדיוק על הטענות שנדחו על-ידי שני מבקרי מדינה, מתוך תקווה כי בדיקה נוספת על-ידי גורם אחר תשנה את המסקנות. אנו בטוחים שלא כך יהיה.

"מבקר המדינה קבע מפורשות כי לא היה 'פוטש', כי אשכנזי לא היה מעורב בטרפוד המינוי של גלנט ולא היה מעורב בהכנת המסמך, בזיופו או בהדלפתו, וזאת אחרי שנבדקו בין היתר מאות שעות הקלטות של לשכת אשכנזי.

"החזרה האובססיבית של ברק על טענות נגד אשכנזי שנבדקו ונדחו משקפת גם את אופן התנהלותו כשר ביטחון מול הרמטכ"ל. ואמנם, מבקר המדינה קבע ממצאים חמורים אודות אופן התנהגותו של שר הביטחון כלפי הרמטכ"ל, לרבות שורה של מהלכים פסולים שנקט ואשר פגעו בצבא, כגון עיכוב מינויים של קצונה בכירה במשך כשנה.

"מן הראוי היה כי שר הביטחון יספק בתצהירו הסבר להתנהגות פסולה זו, במקום למחזר טענות שנדחו. אנו מצפים כי במהלך החקירה ייחקרו גם כל אותם מהלכים פסולים של שר הביטחון לשעבר, אשר הביאו בפועל לפגיעה בתפקוד הצבא".