אובמה, די כבר עם הדמוקרטיה

כמו פורנוגרפיה, גם זה עניין של גיאוגרפיה - לא תמיד זה מתאים

"אל תטיף לנו כיצד להתמודד עם טרור האחים המוסלמים" - קריאת מחמוד באדר (28), ממייסדי תנועת "תמרוד", אל ברק אובמה, בשיחה היום (א') עם סוכנות הידיעות "רויטרס". לא קשה להזדהות עם דברים אלה ועם התחושות הקשות שעומדות מאחוריהן.

מה שבאדר בעצם אומר לנשיא זה "מה אתה מתערב בעניינים שאין לך מושג בהם? מה אתה יודע על האחים המוסלמים? אתה הרי לא מתחיל להבין איזה שלטון הם היו מפילים עלינו, המצרים. ומה אתה יודע על שאיפותיו, ויכולותיו של העם המצרי?

כמו פורנוגרפיה

אני הייתי מוסיף עוד שאלה לאובמה: על מה ולמה אתה מנסה לתחוב אל תוך ההמולה המצרית את הרעיונות הדמוקרטיים-ליברליים שלך? איזו רלוונטיות יש להם במצרים? מה עוד צריך לקרות בעולם כדי שתבין שלא כל מה שטוב בשביל מדינות המערב, הוא גם אפשרי ורצוי במדינות אחרות? כמו, למשל, מדינות ערב? וכמו, למשל, מדינות בדרום אמריקה ובמרכזה, שהדמוקרטיה אצלם, גם כשהיא קיימת, לעולם לא יכולה להיות כמו זו של המערב? וכמו, עוד משל, רוסיה, שדמוקרטיה מערבית זרה לרוחה ולאופייה, והיא מבקשת לעצמה שליט חזק. גם כאשר הם הולכים לקלפי, בפועל רוסיה מתנהלת, וכנראה תמשיך להתנהל, כמו דיקטטורה.

זה לא אומר לך שום דבר, אובמה? לא למדת מכל זה לפחות את העובדה הפשוטה, המאוד לא מסובכת, שדמוקרטיה, כמו פורנוגרפיה, היא עניין של גיאוגרפיה? שמה שאסור במקום אחד, מתקבל בברכה במקום אחר? זה לא ברור לך? אף אחד לא הוביל אותך לחדר צדדי ושקט כדי להסביר לך זאת?

מורה דרך לגיהינום

חוסר ההבנה שלך גורם בינתיים נזקים קשים, בעיקר לאנשים שאתה מבקש "להיטיב אתם". אם כוונות טובות יכולות להוביל לגיהינום, אז אתה בהחלט ראוי להיות מורה הדרך. השפעת בצורה מכריעה על סילוקו המהיר מהנשיאות של חוסני מובארק; מיהרת לברך את האחים המוסלמים על ניצחונם בבחירות; מיהרת עוד יותר לגנות את חבורת הגנרל סיסי שהכריזה מלחמה על האחים המוסלמים. למה? הכל בשם הדמוקרטיה.

'העם לא רוצה את מובארק וצריך לשמוע בקול העם', אמרת; 'העם הצביע בעד האחים, וצריך לאפשר להם לשלוט', דרשת. זו הדוקטרינה שלך. דוקטרינה נפלאה, קדושה, לעמים המסוגלים לחיות על פיה. דוקטרינה שהיא רעל לעמים שאולי רוצים, אבל לא מסוגלים. האם אתה חושב, אובמה, שזה מקרה שבמשך מאות שנים הדמוקרטיה נדחתה על ידי רוב הערבים כאילו היו מחוסנים מפניה? האם בדקת זאת לפני שאתה מטיף להם מה טוב בשבילם?

אני בהחלט מצטרף לקריאת מוחמד באדר שתניח להם. תן להם להסתדר על פי דרכם, שאינה יכולה להיות דרכך. תן להם עזרה הומנית, רפואית, אם אתה מתעקש להיות מעורב. לא יותר.