ארה"ב מגנה דברי ארדואן כי ישראל אחראית להדחת מורסי

דובר הבית הלבן: הצהרת ראש ממשלת טורקיה – פוגענית ■ "הדברים מסיטים תשומת הלב מהצורך שכל המדינות באזור יפעלו יחדיו באופן קונסטרוקטיבי"

ממשל אובמה גינה הערב (ג') בחריפות את הצהרת ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שלפיה ישראל עומדת מאחורי הדחתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי. בתדרוך היומי לכתבים, אמר דובר בבית הלבן, ג'ון ארנסט, כי דברי ארדואן הם "פוגעניים, בלתי מבוססים ולא נכונים".

"אנו מגנים בתקיפות את דברי ארדואן", אמר הדובר. "הצהרות כאלה רק מסיטות את תשומת הלב מהצורך שכל המדינות באזור יפעלו יחדיו אופן קונסטרוקטיבי".

כמה שעות קודם לכן אמר ארדואן, בפגישה עם פעילים במפלגתו: "מה אומרים במצרים? הדמוקרטיה אינה נמצאת בקלפי. מה נמצא ביסוד המצב? ישראל. יש בידינו תיעוד (להוכיח זאת)".

לפי דיווח באתר החדשות מדיה ליין, ציטט ארדואן אינטלקטואל צרפתי, יהודי, שבשמו לא נקב, שאמר ב-2011, כי האחים המוסלמים לא יעלו לשלטון במצרים גם אם יזכו בבחירות "מפני שהדמוקרטיה אינה נמצאת בקלפי".

עבדאללה באזקורט, ראש המשרד של העיתון הטורקי "זמאן" באנקרה, אמר למדיה ליין, כי ארדואן התייחס, קרוב לוודאי, לסרטון וידיאו מ-2011, שהפיק הפילוסוף הצרפתי ברנאר אנרי לוי, ושבו הובאו דברים שאמרה ציפי לבני, שהיתה אז ראש האופוזיציה בישראל.

"אם זו ההוכחה היחידה שיש בידי ארדואן, אז הטיעון שלו חלש", אמר העיתונאי הטורקי. "אך אם יש בידיו מסמכים אחרים, זה יכול להיות סיפור אחר לגמרי. הוא מנסה לגייס את נאמניו בטורקיה. ממשלת טורקיה הציבה את עצמה בצד האחים המוסלמים ומוחמד מורסי. ארדואן רואה עצמו בודד לגמרי בזירה האזורית, שבה סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות ומדינות אחרות במפרץ הפרסי מעניקות תמיכה חזקה לממשלה הזמנית במצרים".