מצרים: הנשיא המודח חוסני מובארק ישוחרר ממעצר

בית המשפט במצרים הורה לשחרר את מובארק בנימוק שאין עוד עילה להחזיקו במעצר ■ מובארק יוכל לעזוב את מתחם כלא "טורה" שבקהיר כבר מחר

בית המשפט המצרי הורה היום (ד') על שחרור נשיא מצרים לשעבר חוסני מובראק, לאחר יותר משנתיים בהן שהה בכלא - תקופת המאסר המקסימלית בה ניתן להחזיק אזרח מצרי בכלא ללא משפט.

סוכנות הידיעות רויטרס מצטטת גורם במערכת המשפט המצרית הטוען כי הנשיא לשעבר יוכל לעזוב את הכלא עוד היום מפני שאין עוד מניע משפטי להמשיך ולהחזיקו במעצר. פאריד אל דיב, עורך דינו של מובארק, אמר מחוץ לאולם הדיונים: "בית המשפט החליט לשחרר אותו, ייתכן וזה יקרה כבר מחר".

מובראק בן ה- 85 זוכה מאישומי השחיתות שהיו נגדו, אך הוא צפוי לעמוד בקרוב לדין על חלקו בהרג המפגינים במהלך ההפיכה בשנת 2011 שהובילה לנפילת משטרו. בית המשפט המצרי כבר הרשיע את הנשיא שלעבר במעשה, ואף שלח אותו למאסר עולם, אך לאחר שעורכי דינו הגישו ערעור הורו השופטים על עריכת משפט מחודש.

משפט מתוקשר בשל הידרדרות במצבו הבריאותי

ההוראה על שחרורו של מובארק היום איננה מפתיעה: כבר שלשום טען פרקליטו של הנשיא לשעבר כי הוא צפוי להשתחרר ממעצר במה שהגדיר "48 השעות הקרובות". לדברי עורך הדין, פרקליטות המדינה במצרים ניקתה אותו מאשמה באחד התיקים המרכזיים שהביאו להעמדתו לדין, והסיבה היחידה שמובראק עדיין במעצר היא דיון על תיק שחיתות נוסף בו הוא מואשם. במצרים דווח כי מדובר בניצול תקציב האחזקה השוטפת של הארמון לצרכיו האישיים שלו ושל משפחתו. לדבריו עורך הדין, גם מהתיק הזה מובארק יזוכה.

"כל מה שנותר לנו הוא הליך מנהלי פשוט שצריך להימשך לא יותר מ-48 שעות", טען אל-דיב. "הוא צריך להשתחרר עד סוף השבוע". ברשת אל ג'זירה הזכירו כי עורך הדין כבר יצא בעבר בהצהרות דומות שגם בסופן מובארק נותר בכלאו.

מצבו הבריאותי של מובארק הידרדר בשנתיים שחלפו מאז הופל שלטונו. לדיונים בבית המשפט הוא הגיע פעמים רבות כשהוא קשור למיטה ולצידו צוות רפואי שמשגיח על מצבו. בריאיונות המעטים שהעניק לכלי התקשורת במדינה הביע מובארק דאגה ממצבה של מצרים - זאת לאור חוסר היציבות השלטונית השוררת במדינה.

מאז נפל שלטונו של מובארק בראשית שנת 2011, מצרים עומדת בפני תהפוכות רבות. תחילה עלה לשלטון מוחמד מורסי, נציג האחים המוסלמים, אך גם הוא בתוך חודשים ספורים הוסר מתפקידו. בעקבות המהלך - החלו בשבוע האחרון מהומות דמים בין כוחות הצבא לפעילי הארגון האסלאמי הקיצוני, מהומות שגבו את חייהם של מאות אנשים.