ממשלה חדשה, דרכים ישנות

הדבר האחרון שהצרכן צריך זה עוד ועדה שתמרח אותו בסיסמאות

3 יצרניות מוצרי החלב בישראל - תנובה, שטראוס וטרה - מספרות לנו זה זמן רב שהן הפיקו את הלקחים מחרם הקוטג', שהן הורידו מחירים, שהן באות לקראת הצרכן, ושאם משהו נמכר כאן במחיר גבוה - הן בכלל לא הסיבה לכך. והנה מגיע דוח רואי חשבון שהזמינה ועדת המחירים וטופח לנו שוב על הפנים.

הרווחים של תנובה בגבינה הלבנה 5% - מוצר בסיסי במיוחד שניתן למצוא בכל בית - חריגים ולא סבירים. גורמים בוועדה אף מכנים אותם "רווחים חזיריים". הדבר נכון גם לשמנת המתוקה 38% שנבדקה.

ובל נטעה - כשמדובר בשטראוס או בטרה, המצב אינו שונה. הוועדה הסתפקה בבדיקת המוצרים של תנובה. את אותן המסקנות לגבי שטראוס וטרה אפשר להסיק בקלות מביקור במקרר הסופרמרקט.

ההחלטה להכניס את המוצרים לפיקוח מחירים היא צעד חשוב ומסר ברור ליצרניות. שנתיים אחרי פרוץ חרם הקוטג', רכבת המחירים לא מפסיקה לדהור, ולממשלה יש אחריות מלאה לעצור אותה. אחרי שנתיים שבהן משרדי הממשלה טענו שהם נגד התערבות ושצריך לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם, המצב הקיצוני כל-כך לא מותיר ברירה גם בפני הממשלה.

אבל ההחלטה הזאת - החושפת שוב את מצבו העגום של הצרכן הישראלי - אינה מספיקה. מלכתחילה, ועדת המחירים בודקת רק מוצרים שהיו בעבר בפיקוח מחירים. באופן הזה, קטגוריות שלמות נותרות מחוץ לעינו הפקוחה של הרגולטור.

לא קשה להסיק מכאן שלו הוועדה הייתה בודקת גם את השמנת המתוקה 10%, את הגבינות המלוחות ואת היוגורטים - היא הייתה מגיעה כנראה לאותן מסקנות.

שוק החלב הוא רק חלק מהבעיה. לא צריך להיות גאון כדי להבין היכן אנחנו משלמים מחירים מופקעים, ורק לשם הדוגמה נציין את קטגוריית התה, שבה הקשר בין המוצר למחיר נובע משליטה בלתי מעורערת של יצרן אחד במכירות. הרגולטור, כמעט מיותר לציין, לא עושה דבר.

לעם ישראל יש ממשלה חדשה, אבל דרכי פעולתה ישנות. היום (ב') התבשרנו על הקמתה של ועדה נוספת שתעסוק במחירים, וגם היא תגיש את המלצותיה רק בעוד חצי שנה. כאילו לא היה די בוועדות המריחה שהקימה הממשלה הקודמת ושבשורה התחתונה לא ממש תרמו להורדת יוקר המחיה. הדבר האחרון שהצרכן הישראלי צריך עכשיו הוא עוד ועדה שתמרח אותו בסיסמאות.