דוח: תאונת המטוס בה נהרג רו"ח בריטמן - עקב טעות אנוש שלו

חוקר התאונות האוויריות במשרד התחבורה: בריטמן, שהטיס את הפייפר שהתרסק באילת, כיבה את אחד המנועים בטעות - מה שהוביל לצלילת המטוס אל הקרקע

תאונת המטוס בה נהרג רו"ח יגאל בריטמן קרתה בעקבות טעות אנוש שלו עצמו. בריטמן, שהטיס את מטוס הפייפר שהתרסק באילת, כיבה את אחד המנועים של המטוס בטעות, מה שהוביל לצלילת המטוס אל הקרקע - כך קבע חוקר התאונות האוויריות הראשי של משרד התחבורה, עו"ד יצחק רז (רזצ'יק), בדוח על התאונה המתפרסם היום (ג').

מהדוח עולה כי בריטמן ביצע טעות אקראית של העברת ידית ברז דלק מנוע ימין למצב "OFF", וגרם בכך לכיבויו במהלך הנחיתה, והפייפר הדו-מנועי מסוג נבאחו התרסק בסמוך לכביש הכניסה לאילת.

ההתרסקות, שאירעה ב-1 באוגוסט, התרחשה במהלך גישה שביצע המטוס לנחיתה. שניים מחבריו של בריטמן, שהיו על המטוס, נפצעו באורח קשה. בריטמן, שהטיס את המטוס, נהרג.
מחקירת התקרית עולה כי לקראת הנחיתה התכוון בריטמן להעביר את ידיות ברזי אספקת הדלק מהמכלים החיצוניים למכלים הפנימיים. בעשותו כך, קבע החוקר, הטייס סגר בטעות את ברז דלק מנוע ימין בהעבירו למצב "OFF", וגרם בכך לכיבוי המנוע בתוך זמן קצר.

לדברי החוקר הראשי, מאחר שהפרופלור המשיך להסתובב, כביית המנוע, בנתוני ההנמכה והכוח בהם היה מצוי המטוס, אינה מורגשת וקשה מאוד לזיהוי.

חוקר התאונות פענח את הקלטות קשר הרדיו והמכ"ם לצורך ניתוח נסיבות התאונה. הקלטות אלה שימשו אותו לביצוע סימולציה ממוחשבת של תרחישים אפשריים לצורך קביעת תרחיש התאונה.

התברר כי לקראת הנגיעה במסלול, הטייס החליט "ללכת סביב", ככל הנראה עקב הבנה שגויה של הנחיה שניתנה על-ידי הפקח למטוס שאחריו. הטייס פתח את שתי המצערות לכוח מלא, ומאחר שרק המנוע השמאלי פעל, נוצרה אס-ימטריה חריפה, בעטיה המטוס נכנס לפנייה אלכסונית חדה ובלתי נשלטת,מערבה, התגלגל וצלל אל הקרקע.

במצבו של הנוסע שנפצע קשה חל שיפור, אך הוא עדיין אינו זוכר את התאונה, ולכן החוקר הראשי עדיין לא שוחח עמו.

עו"ד יצחק רז הציג בשבוע שעבר את עיקרי הדוח בפני משפחתו של בריטמן. הדוח המלא צפוי להתפרסם בתוך מספר שבועות.