התקיפה שנלעסה יותר מדי

האופציה של תקיפה צבאית בסוריה כבר לא קיימת. אובמה יירד מהעץ

לנשיא אובמה יש את הזכות והסמכות לתקוף בסוריה - גם אם הקונגרס לא יאשר את המהלך. זו מנטרה שמרבים לחזור עליה לאחר נאום הקונגרס של אובמה. זו אינה פרשנות, אלא עובדה. הזכות והסמכות הזאת מוקנית לנשיא על-ידי החוקה האמריקאית. בענן התקיפה בסוריה הוא בחר לוותר על הזכות ולא להשתמש בסמכות. אבל, מזכירים לנו השכם והערב, הוא עדיין יכול לעשות זאת.

אובמה לא יכול

להלכה אולי זה כך, אבל למעשה? אחרי כל הבלגן עם הצהרות התקיפה, ולאחר מכן העברת הכדור לידי הקונגרס, לאחר מה שעוד צפוי לנו בדיונים בוושינגטון, האם הנשיא יוכל לפעול בניגוד להחלטה של הקונגרס? שוב, להלכה הוא יוכל. למעשה, זה לא עולה ולא מתקבל על הדעת.

אחרי הכול, אם אתה מתעלם מהקונגרס, בשביל מה בכלל פנית? כאן לא מדובר בעימות עם מדינות זרות, אלא עם הקונגרס שהוא לבה ונשמתה של הדמוקרטיה הגדולה בעולם. לסרב לקונגרס לאחר שהוא התבקש להחליט - זה להמרות את רצונו של העם האמריקאי, גם משום שהקונגרס מייצג את העם, וגם משום שהציבור האמריקאי מתנגד לתקיפה (כך על-פי הסקרים, שחייבים לקבלם בהיעדר אמצעים אחרים למדידה במקרה זה).

האופציה שאינה קיימת

אני סבור כי האופציה של תקיפה בסוריה כבר לא קיימת. יעברו לפחות כמה שבועות עד שהקונגרס יצביע. בתקופה הזאת כולם ידברו עם כולם. הגיוני שמשהו ייצא מהמגעים הללו, משהו שלרוסיה תהיה בו יד. אחרי הכול, גם היא מחפשת דרך לצאת מהעניין בלי משבר עם ארה"ב ואירופה. אסד וסוריה חשובים לה, אבל פוטין ישמח לאכול את העוגה הסורית וגם להשאיר את העוגה האמריקאית-אירופית שלמה. פתרון שגם לא יפגע בבן בריתו וגם יוריד אותו, את פוטין, מהעץ הלא סימפטי שעליו הוא עדיין נמצא.

נוסחה פושרת

אם תימצא הנוסחה, היא בוודאי תהיה פושרת. אי אפשר אחרת כאשר מדובר בפשרה בין צדדים שדעותיהם שונות בצורה קיצונית. אולי הרוסים יצליחו לשכנע את אסד שילך למקום שבו יוכל לבלות בנעימים עם אשתו הנאווה. אולי יהיה בידם לגרום לו לוותר על הגזים שהצטברו אצלו. ואולי יש אפשרויות אחרות שכרגע לא נראות לעין. מה שחשוב הוא שכאשר מתחילים בחיפוש אחר נוסחה - בדרך כלל מוצאים אותה.

בעוד כמה שבועות, אולי ימים, הנושא הסורי יהיה כמו מסטיק שככל שלועסים אותו הוא מאבד את טעמו, עד שיורקים אותו מהפה. סוריה והנשק הכימי כבר עכשיו נמצאים במצב של לעוסים עד זרא. כמה זמן עוד העולם ימשיך ללעוס את הגומי המר לפני שישליכו מעליו?

האפיפיור צם ומייתר

כולם מנסים היום לשער, לנחש, להעריך למה אובמה חזר בו בעניין תקיפה בסוריה. עכשיו זה ברור: האפיפיור הכריז על יום צום למען הפסקת המלחמה בסוריה, וזה כמובן מייתר שימוש בכוח.