משרדי הכלכלה והאוצר מסרבים לתת מענק לנגב טקסטיל

כתוצאה מכך, המפעל צפוי להיסגר, וכ-50 עובדים המועסקים בו אמורים להיות מפוטרים ■ האוצר: הלוואה היא ההצעה היחידה שעומדת על הפרק

משרדי האוצר והכלכלה נחושים בהתנגדותם למתן מענק כספי למפעל נגב טקסטיל בשדרות, וממשיכים להתעקש כי הם מוכנים לתת לבעלי המפעל הלוואה בלבד. כתוצאה מכך, המפעל צפוי להיסגר, וכ-50 העובדים המועסקים בו אמורים להיות מפוטרים.

המפעל עמד על סף סגירה בחודש שעבר, ולפי מנכ"ל המפעל, אורי הררי, הושג אז הסכם עם המדינה על מענק של כ-3 מיליון שקל.

העובדים קיבלו את הבשורה הנוכחית, ערב השנה החדשה, באופן קשה מאוד. זאת, בעיקר משום שלפני שבועיים בלבד הוקל להם כשפורסם כי הושג הסכם, והמפעל ימשיך לפעול. במשרד הכלכלה מסבירים כי מעולם לא דובר על מענק, גם לא בוועדת הרווחה, אלא על הלוואה. כמו כן מסבירים שם שמעולם לא ננקב הסכום 3 מיליון שקל, אלא דובר על 1.3 מיליון שקל. כמו כן, אין כלל סיכום עם ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), יו"ר ועדת העבודה והרווחה.

"אנו מחויבים לעובדים, וכבר התחלנו לבדוק אפשרות של השמה באותו אזור ובתעשיות דומות. נקצה משאבים להסבות במידת הצורך", נמסר ממשרד הכלכלה.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, שוחח הבוקר עם הבעלים והמנכ"ל של רב-בריח, שמואל דונרשטיין, והשניים סיכמו שהאחרון יקלוט חלק מעובדי נגב טקסטיל ואף יארגן הסעות בעבורם.

מהאוצר נמסר כי המשרד תומך בהצעת משרד הכלכלה למתן הלוואה בערבות מדינה, בכפוף לעמידה בתוכנית עסקית שתבטיח את הבראת המפעל. "נבהיר כי זו ההצעה היחידה שעומדת על הפרק. כל התפתחות בנושא תבחן במשותף על ידי הצוותים המקצועיים של שני המשרדים, ותובא לאישור שר האוצר ושר הכלכלה", לשון ההודעה. באוצר ובמשרד הכלכלה גם מפנים את המפעל לקרן לעסקים קטנים ובינוניים, לקבל הלוואה שאמורה לסייע לו. עוד טוענים כי ישנן כל מיני פרוצדורות טבעיות כגון הסדר נושים, כאשר עסק נכנס למצוקה. כמו כן, בעל המפעל יכול לנסות להכניס שותף או למכור חלק ממנו. "לכולם נוח יותר ללכת למדינה: כי בעל המפעל מרוויח ולא מוותר על כלום, הבנקים לא מפסידים גרוש, והלחץ והסיכון על המדינה. כל זה, כאשר מבחינת הגידול באבטלה, העלייה מזערית", אמר אחד הגורמים הממשלתיים המעורבים בתהליך. "עובדה שיש מקרים כמו אל על ופניציה שנקלעו לקשיים, אבל היה שם פוטנציאל ואז הגיעו קרנות הון סיכון וקנו את הביזנס".

נזכיר כי באופן מסורתי, האוצר מתנגד נחרצות לכל מתן מענק פרטני למפעל או עסק כזה או אחר, בטענה כי אוצר המדינה אינו מסוגל להציל כל עסק במדינה שנקלע לקשיים כלכליים. ההיגיון שעומד מאחורי העמדה הזו היא כי מפעל שאינו יעיל ואינו תחרותי לא יכול להיות ממומן מכספי ציבור, גם אם סגירתו גורמת לפיטורים ולגידול באבטלה.

בשיחה עם "גלובס" אמר כץ: "לפני כחודש ישבתי עם שר האוצר ובקשתי מענק של 3 מיליון שקל עד שהמפעל יתחבר לגז. השר אמר שהוא מוכן, אך צריך להתייעץ עם שר הכלכלה. בנט שהה באותה עת בחו"ל, והיום נודע לי דרך התקשורת שבנט לא מסכים למענק. מעולם לא שוחחתי עם בנט על הדבר והוא מעולם לא הבטיח לי דבר. אני מבקש פגישה ביני ללפיד ובנט כדי למצוא פתרון. מדברים כל הזמן על תעסוקת חרדים, ומבין עובדי המפעל שולחים מכתב פיטורים לחרדי עם 11 ילדים שעובד במפעל זה 20 שנה".