המשבר בנגב טקסטיל: ההנהלה נוטה לדחות הצעת הממשלה

הממשלה והתעשיינים הציעו הלוואות של 3 מיליון שקל, אך ההנהלה טוענת: לא נעמוד בהחזר

תקופת חגים מתוחה בקרב עשרות עובדי המפעל נגב טקסטיל בשדרות: אף שבערב ראש השנה פרסמו משרדי הכלכלה והאוצר הודעה חגיגית על מתווה חדש שגובש בסיוע התאחדות התעשיינים להבטחת המשך פעילות המפעל, ניכר כי הפתרון למשבר עדיין רחוק.

מנכ"ל נגב טקסטיל, אורי אדר, אמר היום (א') ל"גלובס" כי הנהלת המפעל טרם החליטה אם לאמץ את המתווה שגיבשו שר האוצר, יאיר לפיד, ושר הכלכלה, נפתלי בנט. מדובר במתווה שלפיו המדינה תעמיד למפעל הלוואה של 1.5 מיליון שקל והלוואה נוספת בהיקף זהה תועמד לה בידי התאחדות התעשיינים. בנוסף להלוואות אלה, המדינה תהיה מוכנה להעמיד לנגב טקסטיל מענק של כ-250 אלף שקל כדי לסייע לחברה להסב את מערכות הייצור שלה לגז טבעי.

לדברי המנכ"ל אדר, בימים הקרובים ישוב לארץ הבעלים של החברה, יצחק טזרטס, ויבחן את פרטי התוכנית. "המתווה שמוצע כרגע לא יאפשר לנו לפתוח את המפעל מחדש", אמר אדר, "המפעל סגור כבר שלושה שבועות ותחושת הבטן שלי היא שהבעלים לא יקבל את ההצעה החדשה כי היא לא מהווה פתרון אמיתי לבעיה".

הנהלת נגב טקסטיל דורשת מהמדינה מענק של כ-3 מיליון שקל - סכום שאמור לאפשר את קיום המפעל עד שיוכל לקיים את הייצור שלו על בסיס גז טבעי. תקופה זו עתידה להימשך כ-15 חודשים, ועל פי התוכנית העסקית של נגב טקסטיל, עם המעבר לייצור בגז טבעי, החברה תוכל לייצב באופן משמעותי את מצבה הכספי ואף להרוויח. בשבועות האחרונים דחתה הנהלת המפעל הצעות להלוואות שיאפשרו לו להתקיים עד שהמפעל יחובר לרשת הגז הטבעי בנימוק שלא תעמוד בהחזרים בשל הלוואות אחרות שנלקחו בעבר. במשרדי הממשלה ובהתאחדות התעשיינים מתנגדים למתן מענק.

ראש עיריית שדרות: "הממשלה לא מציגה פתרון אמיתי למפעל"

"נגב טקסטיל יכול היה לקבלת הלוואות גם מהבנק ובשביל זה הוא לא צריך את המדינה. המתווה הזה מצטרף לשורה של החלטות אוויליות שמקבלת ממשלת ישראל כלפי שדרות", כך אמר היום (א') ל"גלובס" ראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה, על מתווה משרדי האוצר והכלכלה להצלת המפעל. "ציפינו שממשלת ישראל תעמיד למפעל סיוע ממשי, שיאפשר לו באמת להתקיים וזאת לצד השקעה של מיליון שקל מצד הבעלים. לצערי, הממשלה לא מציגה פתרון ובמצב הדברים סופו של נגב טקסטיל להיסגר".

בוסקילה, השובת מאז יום רביעי מול בית ראש הממשלה בירושלים במחאה על קיצוץ בתקציבים לעירייה הביע חשש לעתידם של העובדים שיפוטרו. "אני שומע את בנט מדבר על כך שהעובדים המפוטרים מנגב טקסטיל יוכלו להיקלט במקומות עבודה חלופיים בדרום וייהנו מתמיכה נרחבת, אך אמירות אלה עצובות ומצחיקות גם יחד: אם נגב טקסטיל ייסגר, ייפגע ענף שלם בישראל, שכן מדובר במפעל עוגן. באופן עקיף, יפוטרו בכל רחבי הארץ, בעיקר בפריפריה, עוד מאות רבות של עובדים".

על מחאתו אמר בוסקילה, כי "העברתי את החג באוהל מול משרד ראש הממשלה ויש בכוונתי להישאר כאן עד שראש הממשלה ואנשי לשכתו ייפגשו איתי וייחשפו למצוקות של שדרות, שנגרמות בעקבות קיצוצים נמשכים. העיר גדלה, תקציבי המדינה לא גדלו, ונראה לי שהממשלה מעדיפה לראות את שדרות מתבוססת במצוקותיה".