איזה בגדים גברים חייבים להחזיק במלתחה? המעצב של H&M עם התשובה

קולקציית הסתיו לגברים של H&M, "הארכיון של מוריץ", היא הזדמנות מצוינת להכיר את המקורות של הרשת ■ פיטר קלוסל, המעצב של מחלקת הגברים ב-H&M בראיון בלעדי ל"גלובס"

אלגנטיות אירופית, קוליות אורבנית וחספוס כפרי - מקורות ההשראה לקולקציית הגברים בשם "הארכיון של מוריץ" של H&M, שתפתח את עונת הסתיו, נלקחו הפעם מהארכיון של חנות בגדי השטח של פעם, מוריץ וידפורס, טרום הפיכתה לענקית האופנה השוודית. אף שמקורה בעבר הרחוק, הפרשנות המודרנית מוכיחה שזה לביש, שזה טרנדי ושזה עובד.

"לפני 11 שנים, כשהתחלתי לעבוד פה קראתי על ההיסטוריה של החברה בספר של עיתונאי שוודי. הוזכר שם כי מקור האות M בשם החברה הוא ב'מוריץ', שהייתה חברה שפעלה עד שנות ה-60, ונרכשה על-ידי התאגיד", מספר פיטר קלוסל, המעצב של מחלקת הגברים ב-H&M בראיון בלעדי ל-G. "לפני כשנתיים, בזמן שהייתי בחופשה, כחובב היסטוריה ודברים ישנים, נכנסתי לחנות של ספרים עתיקים ומצאתי ספר שהוא למעשה אוגדן מגזינים על דיג ועל ציד שוודיים ישנים. באחד מהם, משנת 1914, הייתה פרסומת של חברה בשם Mauritz Widforss. עשיתי עוד קצת מחקר, וגיליתי שאכן זו אותה חברה שנרכשה ב-1968 על-ידיHennes Fashion . כשעשינו מחקרי שוק עבור מחלקת הגברים שלנו, חשבנו על סגנון האאוטדורס בכל מקרה, ואז חשבתי שזה יהיה מעניין לקשר בין שני הדברים האלה, ולספר קצת על ההיסטוריה של החברה באמצעות יצירת קולקציה המשקפת את המורשת".

החנות שלה

ווסטראוס היא עיר בינונית ותעשייתית הממוקמת במרחק של כשעה וחצי נסיעה משטוקהולם. היא גם העיר שבה נוסדה M&H כחנות לבגדי נשים ב-1947, על-ידי ארלינג פאשון, סוחר מקומי ששאב השראתו מביקור בארצות הברית, שם נתקל לראשונה במכירת בגדים בהיקף גדול ובמחירים נמוכים. שם החנות המקורי היה Hennes, (שפירושו "שלה"). החנות הפכה לרשת במהלך שנות ה-50 וה-60, שבמהלכן נפתחו חנויות ראשונות גם באנגליה, בנורבגיה ובדנמרק. כעשרים שנה לאחר ייסודה, רכשה כאמור הרשת את Mauritz Widforss, והחלה למכור גם בגדי גברים. לימים ראשי התיבות של השמות יהפכו לשמה הפופולרי של אחת מענקיות האופנה הגדולות בעולם.

כקולקציה הנשענת על מורשת השטח והטבע, התוצאה המודרנית יוצרת מראה אורבני חדש לגברים. היא כוללת 21 פריטי לבוש ואביזרים, רובם עשויים מאריגים מיוחדים כמו כותנה מצופה שעווה מתוצרת British Millerain או סוגים שונים של צמר מתוצרת Abraham Moon & Sons, שיוצרו בשיטות מסורתיות כדי לשמור על האותנטיות ועל הנאמנות למקור. "חפרנו בארכיונים ויצרנו קולקציה בהשראת ציוד השטח שנמכר במוריץ וידפורס", אומר קלוסל. "אלה מסורות הזוכות לחיים חדשים בהקשר מודרני, ושגברים יכולים ללבוש בסגנון שלהם".

- איך הופכים את העבר הרחוק למודרני ולעכשווי?

"במקרה הזה לא רצינו שהקולקציה תיראה מסורתית מדי אלא קולקציה מודרנית שמהדהדת לעבר. הענקנו תשומת לב מיוחדת לגזרות. רצינו גזרות מודרניות, שבהן הכול יותר קצר וחתוך, הצללית שונה לחלוטין מאשר בעבר, ובנוסף - חלק מהפריטים עשויים מחומרים עמידים למים, שזה משהו שלא היה קיים בעבר, מה שמעניק את המגע העכשווי. וכמובן, צבעים ופרופורציות שלא היו בעבר; חשבנו, למשל, שכדאי להשתמש בגוון כתום זרחני".

- מה היה האתגר המרכזי?

"הצורך במחקר נוסף בנושא ואיסוף החומרים. אחרי זה, כשהצגנו את הרעיון לאחרים בחברה, הוא תפס מיד. כולם אהבו את הרעיון שנוכל לעשות קולקציית אופנה, ולדבר על ההיסטוריה של החברה שלנו במקביל. כולם הסכימו שהקולקציה הזו לגמרי מתאימה למוטו העסקי שלנו, 'אופנתיות ואיכות במחיר הטוב ביותר', ואזכור ההיסטוריה שלנו הוא בונוס".

- האם ייצוגה של ה-M היא הסיבה לכך שהקולקציה הזו פונה רק לגברים?

"אכן, הקולקציה מתמקדת במוריץ, ולכן זה אך היה הגיוני שהיא תיועד לגברים".

- על מה נאלצת להתפשר כשעיצבת את הקולקציה?

"אני חושב שלא נאלצנו להתפשר. באופן טבעי הקולקציה בתחילתה הייתה רחבה יותר מבחינת עיצוב, והיא צומצמה, כך שאני מניח שזו הייתה מעין פשרה; אבל מצד שני, דווקא העריכה של הקולקציה הפכה אותה לחזקה ולקוהרנטית".

דווקא המגוון המצומצם של 21 פריטי לבוש שהם בגדר על זמניים בארון הסתיו הגברי, הופכים את קולקציית הקפסולה הזו לאופנתית ולפרקטית. בצבעי חורף קלאסיים לצד רעננים (ירוק וכתום, למשל) וצלליות מוצקות בבדים רכים, המגמה הבולטת ביותר בקולקציה היא השילוב בין לבוש אורבני, לכאורה רשמי יותר, ללבוש יומיומי וקז'ואלי יותר, ובעיקר השימוש בדיטיילים פונקציונליים. בין הפריטים השונים בולטים ז'קט עם קפוצ'ון וכיסים רב תכליתיים מכותנה; הבטנה עשויה מניילון כתום מרופד, והיא ניתנת להסרה וללבישה עם הז'קט או בלעדיו. פריט אחר הוא בלייזר טוויד אפור מצמר עם כיסים כפולים בגימור עור וחצי בטנה, ג'ינס משופשף עם טלאים גדולים על הרגליים וכפתורים לשלייקעס.

- מהו הפריט האהוב עליך מהקולקציה הזו?

"הז'קטים. בעיקר הבלייזר מטוויד".

- איך אתה צופה את ההבדלים בדרך שבה ישתמש הקהל האמריקאי בקולקציה לעומת הקהל האירופי?

"זו שאלה טובה. אני מאמין שהאופנה האמריקאית היא מעט יותר שמרנית, כך שאולי האירופים יערבבו את הקולקציה הזו עם פריטים אחרים, בדרך אחרת משאמריקאים יעשו".

- מה נשאר דומה בין מוריץ של אז ושל היום?

"H&M היו תמיד חברה של אופנה לכול. זה גם היה הרעיון אז - בהתחלה היו בגדים לנשים, ואז גם לגברים, ומאוחר יותר גם לילדים. זו תמיד הייתה חברה דמוקרטית".

תשומת הלב לפרטים הקטנים, והעובדה שלכל אובססיה גברית יש נישה במרחב של הקולקציה, משכנעות שלכל אחד יש מקום בה. יותר מזה: על-פי הקולקציה, בשילוב שבין המראה המחויט למראה הקז'ואל הנינוח אין שום דבר רשלני; להפך - זה מותר ואף רצוי. בזכות העובדה שמדובר במהדורה מוגבלת, אפילו לא תצטרכו לבחור בחוכמה את הפריטים, כי מראש אין סיכוי שתמצאו את עצמכם משובטים.

- איפה נמתח הקו בין אופנה לסטייל?

"סטייל בעיניי יותר קשור לאישיות, לדרך שבה תיקחי אופנה ותאמצי אותה ליצירת סטייל. אופנות חדשות יוצאות כל הזמן, אבל את נאמנה יותר לסטייל שלך, זה משהו אישי יותר".

- היית פעם בישראל?

"כן, הייתי בחופשה משפחתית ב-2008. היה הרבה יותר קר ממה שחשבתי שיהיה, אבל אהבתי מאוד את תל אביב".

- ומה הייתה ההתרשמות שלך מהסטייל של הגבר הישראלי הממוצע?

"חיובית למדי. הגברים הישראלים מאוד נינוחים ובעלי מודעות. מההיכרות הלא מעמיקה שלי עם ישראלים, אני מניח שהאקלים המקומי מייצר גישה הרבה יותר קז'ואל ללבוש בהשוואה לגישה האירופית. אני דווקא מחבב את הגישה הלא פורמלית הזו".

- יש דרך נכונה ולא נכונה להתלבש?

"לא ממש. מובן שאם אתה הולך לחתונה או לאירוע, תצטרך להתלבש בהתאם; אבל בעיקרון, אתה צריך להתלבש לפי הסטייל והאישיות שלך, ואז זה ייראה טוב. כל עוד אתה יודע מה מתאים לך ולמבנה הגוף שלך - אפשר לשחק עם זה. אם תלך נגד זה רק כי זו האופנה, תהפוך לקורבן אופנה; אבל אין הרבה גברים שעושים את זה. אני בעד להתנסות בכמה שיותר סגנונות וצירופים".

- מיהו מעצב האופנה האהוב עליך?

"את דריס ואן נוטן הבלגי אני מעריץ עוד מלימודיי. טביעת האצבע שלו מזוהה היטב, הוא עובד עם שכבות, טקסטורות, מרקמים וצבעים מעניינים. אני חושב שהוא עושה בגדים יפהפיים, וההקפדה שלו על הפרטים היא כמעט שמרנית. גם את פטריק ארוול האמריקאי אני מאוד מעריך, אף שהוא מתמקד בסגנון ספורטיבי, שונה לחלוטין מדריס ואן נוטן".

- מה אתה לובש בדרך כלל?

"אני מעריך ש-60% מהמלתחה שלי זה H&M, וכל השאר זה בעיקר פריטי וינטג' ישנים יותר".

מהם שלושת פריטי החובה שכל גבר חייב להחזיק במלתחת הקז'ואל שלו?

"זוג טוב של מכנסי ג'ינס, חולצה לבנה מחמיאה ובלייזר בסגנון קז'ואל".

הקולקציה תושק בישראל ב-3 באוקטובר ותימכר בחנות הרשת בקניון עזריאלי בתל אביב. טווח המחירים: 60-900 שקלים