הפועלים: "אי-ודאות תוביל לתנודתיות חריפה בכיל"

כלכלני הבנק סבורים כי האתגרים המורכבים איתם מתמודדת החברה יקשו על פעילותה ויעיבו על המניה ■ עם זאת, בבנק הותירו את ההמלצה על מניית החברה ברמה של "תשואת שוק" ומחיר יעד של 37 שקל

"אנו עומדים בפני תקופה ארוכה של אי-ודאות וספקולציות שונות, אשר עלולות להביא לתודתיות חריפה במניית החברה", כך מעריך ירון פרידמן, אנליסט בבנק הפועלים בסקירה מיוחדת שפרסם לגבי כיל. עם זאת, פרידמן הותיר את ההמלצה על מניית החברה ברמה של "תשואת שוק" בסיכון גבוה ומחיר יעד של 37 שקל.

בסקירה מציין פרידמן כי בחודשים האחרונים כיל מוצאת את עצמה מתמודדת עם אתגרים מורכבים במספר חזיתות. מחד, הצמיחה הנמוכה בעולם פוגעת בביקושים בשוקי היעד ומנגד, חלה ירידת מחירים בשוק הפוספטים עקב גידול בהיצע לצד ירידה בביקוש, כאשר ברקע גם שערי החליפין מעיבים על פעילותה של כיל. אולם, האתגרים המרכזיים איתם נאלצת החברה להתמודד הם בתחום האשלג - ועדת ששינסקי 2 ומשבר ה-BPC.

בנוגע לוועדת ששינסקי 2, שהוקמה בכדי לדון בגובה התמלוגים שישולמו למדינה בגין אוצרות טבע ותגיש את המלצותיה בעוד כשנה, מעריך פרידמן כי חוסר הוודאות בכל הנוגע לעתיד החברה יגדל ויוביל לתנודתיות חריפה במניה.

האירוע הנוסף שזיעזע את כיל בשבועות האחרונים הוא פירוק תאגיד יצוא האשלג BPC ע"י אורלקלי, עניין שהביא לעצירה מוחלטת של עסקאות בענף בחודש וחצי האחרונים. "אין ספק כי הענף כולו מצוי כעת בתהליך של בחינה מחדש", מציין פרידמן. "אנו סבורים כי ירידת מחירי האשלג לרמה של 300 דולר בראיה ארוכת טווח הינה תחזית פסימית מדי, ומעריכים כי שיווי המשקל ינוע סביב 350 דולר לטון".

לסיכום, בבנק הפועלים סבורים כי האתגרים דלעיל ילוו את כיל ויעיבו על מנייתה גם בטווח הנראה לעין. מנגד, פרידמן מציין באותה נשימה כי הירידות החדות שנרשמו במניית כיל בחודשים האחרונים הפכו אותה לזולה גם במודל שמרני. "אנו סבורים, עם זאת, כי נוכח אי-הוודאות שעוד תלווה את כיל בטווח הנראה לעין, המניה תמשיך לסבול מתנודתיות גבוהה, המצדיקה תמחור מוזל ביחס למתחרות הגדולות בענף. לפיכך, חרף הפער בין מחיר היעד לבין מחיר המניה בבורסה, המלצתנו למניה נותרת 'תשואת שוק' בסיכון גבוה, במחיר יעד של 37 שקלים למניה".