כיצד ניתן להימנע ממקרה קריסת התקרה ברחוב הרצל בת"א?

ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות: חפירה שנעשית מתחת ליסודות של בניין חייבת להיות מנוטרת כל העת, מפוקחת ולהיעשות בציוד נכון

בשבוע שעבר קרסה תקרה בבניין ברחוב הרצל בתל אביב. קריסת התקרה, שבגללה נהרג אדם אחד ונפצעו חמישה, התרחשה כאשר נעשו עבודות בנייה במסגרת תמ"א 38 - התוכנית המעניקה זכויות בבנייה בתמורה לשיפוץ ולחיזוק בניינים ישנים מפני רעידות אדמה.

אסון גדול יותר עלול היה להתרחש אם הבניין היה מאוכלס. העבודות בוצעו על סמך היתר שניתן כדין על ידי עיריית תל אביב ואפשר לחזק את הבניין בן שלוש הקומות ולבנות שתי קומות מגורים נוספות על הגג.

גורמים המעורים בפרטי המיזם הסבירו כי שלא מדובר בפרויקט תמ"א 38 רגיל, אלא בפרויקט שדומה יותר לפרויקט שימור. החיזוק היה אמור להתבצע מפנים המבנה, ולכן לא ניתן בהכרח ללמוד מכך על פרויקטים אחרים של תמ"א 38. לפני בניית הקומות העליונות היה צורך בעבודות הריסה בתוך המבנה, ולכן הוא היה ריק. תחקיר טרם נערך, ולכן עוד לא ברור מה גרם לקריסה אולם ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, ומי שאחראי בתל אביב-יפו על סינון של חלק מתוכניות תמ"א 38 שמוגשות לעירייה, סבור שהמקרה אינו צריך להשליך על תחום התמ"א 38 כולו וכי הבעיה נעוצה במקום אחר.

- התוכנית הזו עברה אצלך?

"לא, אבל לא כל התוכניות עובדות דרכי. התפקיד שלנו הוא לעזור לעירייה לסנן את הבקשות לביצוע התמ"א ולקבוע האם הבניין אכן זכאי לקבל זכויות של תמ"א 38 או לא. ביררתי את פרטי האירוע ולפי התמונה שקיבלתי, ככל הנראה החלו לבצע חפירה בתוך הבניין כדי לרדת למפלס הנמוך ממפלס הקרקע. כנראה החפירה ירדה נמוך יותר מהיסודות וזה מה שערער את הבניין וגרם לקריסת התקרה. אני לא בטוח שמי שעבד במקום היה מודע לכל התמונה. חפירה שנעשית מתחת ליסודות של בניין חייבת להיות מנוטרת כל העת, מפוקחת ולהיעשות בציוד נכון. זו פעולה כירורגית, כמו ניתוח לב פתוח, שאותו צריך לבצע מומחה, ולא מי שרק עבר קורס חובשים".

- האם זה מעיד על כל תמ"א 38?

"זה לא מעיד על כל התחום. יש הרבה בניינים שהעבודות בהם נעשות על הצד הטוב ביותר ויש לא מעט אנשי מקצוע שמבינים בתחום. לפעמים קורים מקרים כאלו, ואם אין נפגעים בנפש לא תמיד שומעים עליהם בכלל. לפני כמה חודשים היה מקרה דומה ברחוב אחד העם. בבניין לשימור. הרימו את הבניין על קורות פלדה כדי לחפור מרתפי חנייה והוא קרס. במקרה הזה אף אחד לא נפגע ולא שמעו על זה. אבל זה מקרה אחד מאלף. כשמזמינים עבודה צריך לקחת את המומחים ביותר ולא את הזולים ביותר".

- האם פיקוח הדוק יותר ימנע זאת?

"בלתי אפשרי לפקח על הכל. אי אפשר לחפש כל הזמן מי עושה עבודה ואיך. יש הרבה בניינים בעיר והרבה מקומות שעובדים בפנים, בתוך הבית, ולא רואים כולם מבחוץ. הדבר החשוב הוא המודעות. המודעות של הקבלנים, של מזמיני העבודה וגם של הציבור".

- מודעות למה?

"בישראל, כולם מתחרים ביניהם מי משיג את הכי זול. לפעמים זה בא על חשבון בעלי מקצוע מתאימים. עבודה כמו שנעשתה בבניין שקרס הייתה צריכה להיעשות על ידי קבלן מומחה לתחום ולסוג העבודה".