גילה בודק פעילות חח"י בהקמת תחנות משנה ליצרנים פרטיים

יזמים המקימים תחנות כוח גדולות מחויבים בהקמת תחנת משנה על מנת להתחבר לרשת ההולכה הארצית

הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה בודק את פעילות חברת החשמל בתחום הקמת תחנות משנה עבור יצרני חשמל פרטיים על רקע טענות כי החברה מתחרה בצורה לא הוגנת תוך ניצול כוחה המונופוליסטי.

יזמים המקימים תחנות כוח גדולות (בהספק 20 מגה-ואט ומעלה) מחויבים בהקמת תחנת משנה על מנת להתחבר לרשת ההולכה הארצית. נכון להיום אין איסור על חברת החשמל לשמש קבלן ההקמה של תחנות אלה והיא מתחרה בהצלחה רבה מול חברות הפרטיות הפעילות בענף ובהן אלקו, אפקון, סימנס ו-ABB.

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל היא מועמדת מובילה לזכות בעסקאות להקמת תחנות המשנה בפרויקטים של ערבה פאוור בקטורה (40 מגה-ואט), של אשלים סאן באשלים (30 מגה-ואט) ושל דליה אנרגיות בצפית (870 מגה-ואט).

את פעילות חברת החשמל בתחום הקמת תחנות המשנה מרכזת היחידה לפיתוח עסקי. במקביל נזקקים יזמי תחנות הכוח הפרטיות לאישורים רבים מאגפים אחרים בחברת החשמל. המדובר בין השאר באישורים לציוד המשמש להקמת התחנה ובאישורי התחברות לרשת החשמל. במשק החשמל טוענים כי יזמים מעדיפים את חברת החשמל על פני קבלני הקמה אחרים מתוך שיקול שהדבר יסייע להם בקבלת האישורים להקמת תחנת הכוח.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "הפנייה לחברת החשמל נעשית ע"י היצרנים הפרטיים עצמם. חברת החשמל מתמודדת בתנאי תחרות מלאים מול חברות בינלאומיות בתחום המחירים, לוחות הזמנים ואיכות העבודה. חברת החשמל מחברת ובודקת מתקני חשמל ע"פ אמות מידה של רשות החשמל וע"פ תקנים בינלאומיים בצורה שוויונית ואחידה. אנו דוחים על הסף כל טענה או רמז לפגיעה בשירות זה".