כמה עולה לבטח את החיוך של ג'וליה רוברטס?

מה מכסה ביטוח חטיפות? ■ מה קורה כשטבעת בערך של 150 אלף דולרים אובדת בבית? ■ ומדוע מבטחים תחרות נושאת פרסים? ■ הצצה אל כמה מהביטוחים הפחות שגרתיים שנעשו בשנים האחרונות

טוטאל לוס של הפרארי 458 האדומה בדרום הארץ לפני כשבועיים הגיע לכותרות העיתונים בגלל שווייה של המכונית - 2 מיליון שקלים, לא כולל מושב הנהג שנתפר למידותיו של בעל הרכב. העיתונים ידעו לדווח גם שהמכונית לא הייתה מבוטחת. מה הרגיש בעל הרכב, תושב כפר שמריהו שיצא מהתאונה ללא פגע? האם הצטער על היעדר הביטוח? את זה כנראה לא נדע.

לא רק מכוניות יקרות מוחזקות על-ידי בעלי ממון בישראל; גם אוספים יקרי ערך, יהלומים יקרים, יצירות אמנות וכלי נגינה השמורים מכל משמר נכנסים לרשימת מוצרי היוקרה כחול-לבן. "לנו במשרד יש פרארי אחת ואותה אנחנו מבטחים", אומר בחיוך אורן לזרוביץ, סמנכ"ל, מנהל המחלקה העסקית, איאון (Aon) ישראל, השלוחה המקומית של ברוקר הביטוח הבינלאומי הגדול בעולם בתחומי ניהול הסיכונים, ביטוח וביטוחי משנה. "כשלקוחות מצטיידים בפריט יקר ערך חדש הם מגיעים אלינו. האנשים האמידים בישראל מאוד מודעים למשמעות הביטוח".

ביקשנו לבדוק עם לזרוביץ ביטוחים יוצאי דופן שנעשו ונעשים בישראל ובעולם, וגילינו עולם שלם, לעתים מעט ביזארי, של אמנות, פרסים וגם איברי גוף שמתהדרים בפוליסות ביטוח. לפרארי האדומה ההיא זה כבר לא יעזור, אבל רוב הסיכויים הם שבקרוב בעליה יקבל אחת חדשה, אולי בצבע אחר - הפעם, יש להניח, הטלפון הראשון יהיה לסוכן הביטוח.

אמנות: הפסל נמכר לפי משקל

בימים אלה מוצגת במוזיאון ירושלים תערוכת מרצבכר, שמציגה יצירות מתוך אוסף ורנר וגבריאלה מרצבכר - מאוספי האמנות המודרנית הפרטיים החשובים בעולם. "מדובר במוצגים בעלי ערך גבוה במיוחד, שמגיעים לארץ מחו"ל", מספר לזרוביץ. "זו הסיבה לכך שהמבטחים ביקשו שההובלה תתבצע במספר משלוחים נפרדים, כדי לצמצם את החשיפה לסיכון פר משלוח".

מהם הסיכונים הבלתי צפויים המרחפים מעל היצירות? אלה יכולים להתרחש בזמן ההובלה, בתנאי הלחות והטמפרטורה שבהן מוחזקות היצירות, בזמן התצוגה עצמה, בסכנה לשריפה, בגניבה או בחבלה, ובישראל כמו בישראל - גם סיכוני מלחמה וטרור.

"יש לנו מחלקה ייעודית שעוסקת רק בביטוח של יצירות אמנות", מספר לזרוביץ. "אנחנו מבטחים את מוזיאוני ישראל, תל אביב, חיפה ובית התפוצות. מדי שנה נכנסות לישראל תערוכות בשווי מצטבר של מאות מיליוני דולרים. אני מצטמרר כשאני אומר את הסכומים הללו.

לרוב, המוזיאונים רוכשים פוליסה פתוחה לכל ההשאלות שנערכות במהלך השנה, והפרמיה של פוליסה כזו מגיעה למאות אלפי שקלים בשנה. במקרים נקודתיים, למשל אם מדובר בכתבים היסטוריים, דרישות המיגון וההובלה הרבה יותר מחמירות".

- היו מקרים שבהם הביטוח הופעל?

"לפני כמה שנים היה לנו מקרה של פסל מאוד יקר של אמן ישראלי ידוע שהציג במוזיאון ישראלי. מדובר בפסל ששקל כמה טונות, ובכל זאת נגנב מתחת לרדאר. הגנבים ניצלו פרצה והעמיסו את הפסל על משאית. החלה חקירה, גם היא מתחת לרדאר. לא מדווחים על המקרים הללו, כי מנסים באמצעות חקירה מאומצת למצוא את הגנב".

- ומצאו?

"לא. הסברה היא שייתכן כי מדובר בגניבה שלא לצורכי מסחר ביצירה, אלא שימוש ביצירה כחומר גלם. הגנבים ראו בפסל גוש מתכת ורצו להתיך אותו, בכלל לא ראו את הערך האמנותי של היצירה. זה הכי מתסכל. חברת הביטוח שילמה ללקוח קרוב למיליון דולרים".

האמנים המבוקשים לגניבה

פבלו פיקאסו הוא האמן המבוקש בקרב גנבי האמנות בעולם; כ-700 יצירות של האמן בעל החתימה הייחודית נגנבו במהלך ההיסטוריה, כשהגניבה הגדולה ביותר הייתה בשנת 1976, אז נגנבו 118 יצירות של האמן ממוזיאון בצרפת. בשנת 2008 נגנב מגלריה בפלורידה תחריט של פיקאסו בשם Le Repas Frugal, שערכו 300 אלף דולרים. הוא נמצא כאשר הגנב, מרקוס פאטמון, ניהל משא ומתן עם סוכן FBI שהתחזה לסוחר אמנות.

על-פי האתר Artloss, מאגר המידע הגדול בעולם ליצירות אמנות שנגנבו, האמנים הבאים אחרי פיקאסו ברשימת האמנים הנחשקים על-ידי גנבי אמנות הם סלבדור דאלי, ז'ואן מירו ומארק שאגאל. הערכה היא כי למעלה מ-50% מיצירות האמנות שנגנבים בעולם הם מאוספים פרטיים, ורק כ-20% מהיצירות נגנבים ממוזיאונים ומגלריות.

תכשיטים ואוספים: שומרי הסוד

"לא תאמינו אילו אוספים יקרים, תכשיטים ופרטי אספנות מחזיקים בישראל; מדובר בפריטים שעולים מיליונים", מקדים לזרוביץ בסקירת היקף שוק פוליסות הביטוח לפריטי אספנות ולאוספים יקרים. "יש לא מעט אנשים שמחזיקים באוספי בולים השווים מאות אלפי דולרים, בשעונים יקרים, בתכשיטים יקרי ערך, ביהלומים, במכוניות אספנות ועוד. הרוב מוחזק בכספות בבתים או בבנקים".

על-פי לזרוביץ', את הביטוחים הללו עורכים לרוב בחו"ל. "על מנת לא לפתוח פרצה לגנב - אף אחד לא רוצה לחשוף את המידע על שווי האוצרות שהוא מחזיק בבית. עריכת פוליסות כאלה כרוכה בעבודה עם מומחה מעריך, ולעתים מדובר ברמות כיסוי שכלל לא ניתן להשיג בישראל, לכן אנחנו עובדים מול חברות ביטוח זרות".

- בוא נדבר על תכשיטים, אם אפשר על יהלומים.

"התעריף לפוליסת ביטוח לתכשיטים ענודים גבוה משמעותית יחסית לפריטים שנמצאים במקום קבוע, ברמות של פי שניים ופי שלושה. ברגע שגברת עונדת את התכשיט היקר על גופה היא חשופה לשוד, וגם למקרים שהתכשיט מחליק מהיד, נשבר או אובד".

- איך מצליחים לאבד תכשיט בשווי מאות אלפי דולרים?

"היה לנו מקרה של איש עסקים שקנה לאשתו טבעת יקרה מאוד, ששווייה 150 אלף דולר. הייתה לו הרחבה בפוליסה לכיסוי הטבעת. הוא פנה אלינו ודיווח שאשתו איבדה את הטבעת. הופעלה חקירה, פעלנו מול המבטח, ואכן שילמנו את מלוא הסכום. לאחר מספר חודשים העוזרת עשתה ניקיון בבית, ומצאה את הטבעת בין הכריות בסלון. הלקוח התקשר וסיפר לנו שהוא מצא את הטבעת. הכסף הוחזר לביטוח והטבעת - לאישה".

השוד של תכשיטי לבייב

פסטיבל קאן שהתקיים בחודש מאי האחרון היה פסטיבל גם עבור גנבי התכשיטים. את אקורד הפתיחה נתנו הגנבים בתחילת הפסטיבל: תכשיטים בשווי כמיליון דולרים - שנשמרו בכספת שנתלשה מהקיר - נשדדו. שבוע מאוחר יותר נגנבה שרשרת יהלומים ששווייה מוערך בכ-3 מיליון דולרים; היא אוחסנה בסוויטה במלון יוקרה בשעה שבמאים ושחקנים מפורסמים, כמו שרון סטון, חגגו במסיבה אקסקלוסיבית שנערכה באותו המלון. לא פחות משמונים אנשי אבטחה מטעם בית התכשיטים השוויצרי היוקרתי, דה גריזוגונו, נכחו בבית המלון בשעת השוד והיו אמונים על אבטחת התכשיט.

חודשיים מאוחר יותר התרחשה בקאן גניבת ענק של יהלומים, ששוויים הוערך בכ-40 מיליון אירו. היהלומים נגנבו מתערוכה שהוצגה בבית המלון קרלטון בעיר. פורסם כי אוסף היהלומים שייך לאיש העסקים לב לבייב. מחקירת המשטרה עלה כי השודד נמלט עם היהלומים במזוודה.

*** הכתבה המלאה - במגזין G