נתניהו חייב לנו הסבר

אחרי שבועות של חידלון, שיסביר: מדוע הוא מתנגד לקרנית פלוג

אני לא יודע הרבה על שלושת המועמדים לנגיד בנק ישראל, מעבר למה שנכתב עליהם בעיתונים. אני כן יודע, לעומת זאת, שכבר שבועות שקברניטי המדינה, אם אפשר לקרוא להם כך, אינם מסוגלים להחליט מי מהמועמדים מתאים לתפקיד הכול כך חשוב. יש לי גם ידיעה שסיפור המינוי, שתחילתו ביעקב פרנקל, נמשך כבר כמה חודשים. נראה לי שקיים קונצנזוס שכל נושא המינוי הפך לפארסה. מכאן ואילך יהיה ברור כי האדם שייבחר הוא מועמד של חוסר ברירה, לא של העדפה מקצועית.

עוד אנחנו לומדים שפרשת המינוי גורמת נזק לא קטן לתדמית של ישראל בבירות שונות בעולם. לא רק בתחום הכלכלי-מוניטרי, אלא בכלל. מין שלומיאלים כאלה - כך אנו מצטיירים בפרשה זו. וכאשר מצרפים אותה אל אחרות כמותה, ולא חסר כאלה, הרי שחלה נגיסה גדולה בהערכה שישראל נהנתה ממנה פעם, ושהיא כה זקוקה לה עכשיו.

המומלצת של פישר

גם עם קרנית פלוג אין לי היכרות אישית או מקצועית. אני יודע שהיא ממלאת היום את מקומו של הנגיד שעדיין לא מונה; שהיא היתה במשך שנים רבות המשנה לנגיד סטנלי פישר. גם היא הוזכרה בשעתו בין המועמדים.

אבל לעומת האחרים לוותה מועמדותה בהמלצה חמה ביותר של פישר. למעשה הוא אמר שהיא המועמדת הטובה ביותר שיש לנו כיום. בדרך כלל המלצה כזאת מקבלת משקל נכבד. במיוחד כאשר הממליץ פישר הוא אדם מוערך בארץ ובעולם, ומה שחשוב לא פחות אדם שניקיון כפיו מעולם לא הועמד בספק. הוא גם לא נחשד באפשרות שיציע מועמד בגלל סיבות לא ענייניות.

שרה תשלם

יאיר לפיד, הנושא בתואר שר האוצר, הביע תמיכה במינוי. נתניהו התנגד - ולפיד נסוג כמו אדם ששמע נביחה בסמטה חשוכה. נאלם דום. עד היום אנחנו לא יודעים למה לפיד וויתר בקלות כה רבה, ובעיקר מה הסיבה שנתניהו שם וטו על פלוג.

על פי השמועה זה קשור למאמר שפרסמה פלוג ובו לא נתנה לנתניהו את הקרדיט שהגיע לו כשר האוצר. שהגיע לו - לדעתו. אבל זו, כאמור שמועה המהלכת בציבור בגלל שאין הסבר אחר. בסוף זה בטח יגיע גם אל הרעיה שרה. היא תצטרך לשלם, בצדק או לא, את מחיר שתיקתו של בעלה.

וזו הנקודה בגינה אני מטריח את קוראי טור זה. בדרך כלל נתניהו לא חייב להסביר מדוע אינו רוצה מועמד כזה או אחר. אבל אנחנו כבר מזמן התרחקנו מתחומי ה"בדרך כלל". מה שמתרחש עכשיו אינו מתקבל על הדעת. הציבור רשאי לדרוש מביבי להסביר את התנגדותו לפלוג - או למנות אותה לאלתר. מספיק כבר לעשות צחוק מהתפקיד ומאתנו.