קרנות פלנוס: "השקענו בוויזאייר 3 מיליון דולר על סמך מצגי-שווא"

לטענת קרנות פלנוס, מנכ"ל וויזאייר לשעבר דוד יעיש ומנהל הכספים לשעבר אופיר נכטשטרן הציגו בפניהם סכומי מכירות וגבייה מלקוחות, הגבוהים מאלה שהיו בפועל

דוד יעיש, לשעבר מנכ"ל חברת שבבי התקשורת וויזאייר (הסטארט-אפ Wizair), ואופיר נכטשטרן, שהיה מנהל הכספים של וויזאייר, הציגו לנו שורה של מצגים רשלניים אודות מצבה של וויזאייר, שבהסתמך עליהם השקענו 3 מיליון דולר בחברה ב-2010, ובכך הם גרמו לנו נזקים קשים - כך טוענות קרנות פלנוס בתביעה בסך כ-18.8 מיליון שקל שהגישו אתמול (א') נגד יעיש ונכטשטרן לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לפי הנטען, המצגים הלא נכונים שהציגו יעיש ונכטשטרן לקרנות פלנוס כללו, בין היתר, מצג לפיו מכירות וויזאייר במהלך שנת 2010 הסתכמו ביותר מ-13 מיליון דולר, בעוד שבמציאות המכירות הסתכמו בכ-10.5 מיליון דולר (פער של יותר מ-2.5 מיליון דולר); מצג לפיו במהלך 2010 גבתה החברה מלקוחותיה כ-9.4 מיליון דולר, בעוד שבפועל היא גבתה רק כ-7.5 מיליון דולר; וכי ההון העצמי שלה עמד על כ-2.8 מיליון דולר, בעוד שבפועל הוא עמד באותה עת על כמיליון דולר בלבד.

הסכם להעמדת אשראי

וויזאייר הוקמה ב-2001 על-ידי דוד יעיש והאחים יהודה וזהר זיסאפל, ובמשך השנים היא הייתה חלק מקבוצת רד. הפתרון של החברה התמקד בהעברת תוכן תוך הסתמכות על פרוטוקול USB אלחוטי, והיא סיפקה התקן שתומך בהעברת תוכן בין המחשב למערכות הבידור הביתיות.

החברה גייסה לאורך הדרך קרוב ל-80 מיליון דולר ממגוון משקיעים, אך היא ידעה מורדות רבות ונקלעה לקשיים.

ב-2010 נחתם הסכם בין קרנות פלנוס, שהן קרנות מימון המספקות כלי אשראי מותאמים לחברות בצמיחה בתחומי הטכנולוגיה, לבין וויזאייר, שהיה במהותו הסכם להעמדת אשראי בסכום של 3 מיליון דולר. בהמשך העמידו קרנות פלנוס 2 מיליון דולר נוספים לטובת החברה. בנובמבר 2012 פורקה וויזאייר בהוראת בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לפי התביעה, בשל המצגים הרשלניים של יעיש ונכטשטרן בדבר עסקי וויזאייר, שהיו מרוחקים מהמציאות כמתואר בתביעה, קרנות פלנוס לא ידעו על ההכרח לפעול להקטנת נזקיהן בזמן מוקדם ובזמן אמת.

"כתוצאה מכך גדל הגירעון בעסקי וויזאייר, וגם גדלו החובות של וויזאייר לנושיה בדין קדימה, והנזק שהדבר גרם לתובעות הלך והתעצם - עד שאבדה יכולתן להשיב לעצמן את כספן", נטען.

"מצגים מתוך קלות-ראש"

בתביעה טוענות קרנות פלנוס כי אילו הן היו מגלות בזמן אמת כי המצגים שניתנו להם על-ידי יעיש ונכטשטרן ביחס למצב וויזאייר אינם תואמים את המציאות - הן היו עושות שימוש בזכותן להעמיד לפירעון מיידי את האשראי בסך 3 מיליון דולר שנתנו לחברה ב-2010, ונזקיהן היו נמנעים.

"מחמת המצגים הרשלניים של יעיש ונכטשטרן התובעות לא היו יכולות לדעת על הפגיעה בהן ועל גיבוש זכויותיהן לפעול לפירעון מיידי של כל האשראי הלא מסולק שנתנו כאמור... רק בדיעבד התברר כי מחמת מצב עסקיה של וויזאייר, לא יהיה בכוח התובעות לקבל בחזרה את החוב המגיע להן", נטען.

לדברי קרנות פלנוס, יעיש ונכטשטרן אחראים באופן אישי למצגים הלא נכונים. "כל אחד מהם עשה זאת מתוך קלות-ראש - כשלא אכפת למי מהם אם אותם מצגים הם מדויקים אם לאו, ובכוונה שהתובעות תפעלנה על סמך אותם מצגים ותפעלנה את זכויותיהם או תמנענה מלעשות כן על יסוד אותם מצגים", נטען בתביעה.