דרוש מנכ"ל מרוט כנפיים

שר התקשורת ארדן מציב תנאים שכל מנכ"ל שמכבד עצמו לא יקבל

שר התקשורת גלעד ארדן מכהן כחצי שנה בתפקידו ועדיין לא הצליח למצוא מנכ"ל קבוע למשרד. מדובר במחדל מפואר, שכן לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת יש חשיבות אדירה במשרד, אבל יותר מכך - למשק כולו, שכן מצבנו בתחום התקשורת בהשוואה לעולם אינו משביע רצון.

הניסיון מלמד כי מנכ"לים עצמאיים ודומיננטיים היו המנכ"לים הכי טובים במשרד, במיוחד כאשר השרים לא פחדו והבינו שההצלחה במשרד כמו משרד התקשורת באה רק כאשר הם נותנים למנכ"לים להוביל את הקו האסטרטגי שהם התוו.

מדוע ארדן לא ממנה מנכ"ל קבוע למשרד התקשורת זו השאלה הכי נשאלת בענף בחודשים האחרונים. תשובה מוסמכת אין, אבל השערות לא חסר. מספר מועמדים לתפקיד שנפגשו עם ארדן ושוחחו עם "גלובס" מספרים שהמנכ"ל שיבוא למשרד התקשורת בתנאים של ארדן, יהיה עוף מרוט כנפיים ולא מנכ"ל רציני, כי כל מנכ"ל שמכבד את עצמו לא יבוא בתנאים שלו.

נוסחת הניהול של ארדן קובעת שהוא מנהל את המשרד. נקודה. המנכ"ל במקרה כזה הופך להיות מעין ראש מטה עם סמכויות קצת יותר רחבות וזהו. הוא רוצה לקבוע הכל. הוא רוצה לדעת כל פרט ופרט ושום דבר לא יוצא מבלי שהוא מאשר. אפילו תגובות לעיתונות הוא דורש לאשר קודם. מכל זה מקבלים דבר אחד גדול וברור: כישלון ניהולי מהדהד.

ארדן מתגלה כמי שחושש מאיבוד שליטה ולכן רוצה לשלוט בפרטים באופן כפייתי כי הוא לא סומך על הצוות שלו. זה מתכון בטוח לכישלון כי שר במשרד הוא כמו יו"ר בחברה. ראיתם הרבה פעמים יו"ר פעיל ודומיננטי שיכול לעבוד עם מנכ"ל רציני שמכבד את עצמו? אם השר נפגש לשיחות אישיות עם סמנכ"לים בלי ידיעתו של המנכ"ל, ובלי שהוא נוכח בפגישות, ואם הוא נפגש עם מנכ"לים של חברות ובעלי שליטה בלי מנכ"ל משרדו, בשביל מה בדיוק צריך מנכ"ל? כדי שיאשר חופשות?

שר צריך להתוות כיוון ואסטרטגיה ולזוז הצידה כדי שאנשי המשרד יוכלו לעבוד, ושיפנו אליו כאשר מתגלות בעיות שמצריכות את התערבותו. המנכ"ל הוא הדרג המקצועי ולא יכול להיות מצב שבו השר פשוט מחליט לסגור עניינים עם סמנכ"לים מעל ראשו של המנכ"ל. סוג הניהול הזה, שניתן לכנות אותו מיקרו מנג'מנט, אולי טוב בענפים מסוימים אבל במשרד התקשורת הוא הרסני.

השנים האחרונות היו שנים נוראיות מבחינה ניהולית במשרד וכעת אנחנו משלמים את המחיר בעיכובים כבדים שמדרדרים את ישראל. כך זה בסלולר, כך זה בתחרות בשוק הקווי, וכך זה גם בטלוויזיה, בדואר ועוד.

תקציב טיסות של מאות אלפי שקלים ב-2012 נגמר בחודש יוני, ולאחר מכן אין כסף לטיסות החשובות באמת, מישהו נותן דין וחשבון על כך? בשנים האחרונות לא היו תוכניות עבודה מאושרות במשרד, לא היו ישיבות הנהלה, לא היו דיווחים על טיסות, בכירים טסו והסתירו את הטיסות שלהם מפני ההנהלה. מבחינת תפקוד, המשרד הזה הוא עי חורבות שמחייב שיקום יסודי. להביא פקיד כמו שארדן רוצה או מישהו בעל שיעור קומה שהוא יהפוך אותו לפקיד, זה לא יעבוד. ארדן חייב ללמוד לשחרר, אחרת הקדנציה שלו תסתיים בכי רע, ויפה שעה אחת קודם.