הפלונטר של קטאר 2022

האם הבלאגן סביב העברת המונדיאל לחורף עשוי לגרום לפיפ"א להחליף את המדינה המארחת? תמונת מצב

פתאום ספ בלאטר ממהר. הוועד המנהל של פיפ"א אמור לקבל בישיבה שתתקיים ב-3 באוקטובר בציריך את הצעתו של נשיא פיפ"א להעביר את מונדיאל 2022 בקטאר לחורף. "הענקת האירוח לקטאר היתה טעות", הודה בלאטר, ומיד רמז שכמובן זו לא היתה טעות שלו: "היה לחץ פוליטי על נציגים בפיפ"א מצד מדינות שיש להן אינטרס עסקי עם קטאר".

בכך זרק בלאטר את האשמה על אופ"א, ובעיקר על נשיא אופ"א מישל פלאטיני שהודה שנפגש עם נשיא צרפת ונציגי קטאר, ושאכן הצביע בעד אירוח במפרץ הפרסי. למה בלאטר ממהר כל כך להפיל את התיק על פלאטיני? פוליטיקה. החיכוכים ההולכים וגוברים בין שני השליטים של הכדורגל העולמי הם כבר לא סוד, ומי כמו בלאטר ישמח לעוד הזדמנות להלום בצרפתי שמעוניין לרשת אותו בתפקיד בבחירות הבאות.

האם בכלל יש סיכוי שפיפ"א תחזור בה מהבחירה שלקחה בדצמבר 2010? קשה להאמין. האם תוכל לעמוד בלחצים העצומים נגד העברת מונדיאל לחורף? נראה שכן. המשפטנים של פיפ"א עבדו קשה מאוד כדי לגבות את הארגון מכל הכיוונים ומצאו שניתן לשנות את התאריך. התירוץ הטוב ביותר: בריאות השחקנים מעל הכל. פיפ"א הודיעה כי הוועדה הרפואית מטעמה שבדקה את הנושא מצאה שאי אפשר לשחק בקטאר בקיץ, אז הטמפרטורות מגיעות ל-50 מעלות, מבלי לסכן את בריאות השחקנים והצופים.

***

הניסיון למצוא תאריכים אחרים התגלה כבעייתי. קודם כל בגלל הקושי העצום למצוא ימים פנויים בלוח השנה. באופ"א הסכימו שהמונדיאל לא יוכל להיערך בקיץ בקטאר והציעו להעביר אותו לינואר, כדי לא לפגוע בצ'מפיונס ליג (תקופת הפגרה של הצ'מפיונס ליג) שהוא כידוע אחד מגורמי ההכנסה המרכזיים של הארגון. אבל בינואר 2022 יש משחקי חורף אולימפיים, והרי לא הגיוני לערוך שני מגה-אירועים כאלו במקביל. ובכלל, איך דוחסים מוקדמות בתוך שנה אחרי יורו בקיץ 2020 כך שיהיה מספיק זמן להתכונן למונדיאל? קרל היינץ רומיניגה חשף שארגון המועדונים האירופי (ECA) רוצה מונדיאל באפריל. בפרמיירליג לא מוכנים לשמוע על מונדיאל בחורף מאחר שקיומו עלולים לגרום לוויתור על משחקי חג המולד, ואפילו כבר העלו את נושא החרמת הטורניר.

קטאר, גם כדי למנוע תביעות, טוענת שהיא מתכוננת רק למשחקי קיץ עם הפתרונות הטכניים שהוצגו (קירור האצטדיונים ומתחמי האוהדים). אם פיפ"א רוצה טורניר חורף, היא צריכה לבקש.

תביעות? ודאי. בעיקר מצד המדינות שהפסידו לקטאר בהצבעה. פרנק לאווי, המיליארדר היהודי מאחורי ההצעה האוסטרלית לאירוח המשחקים ב-2022 טוען "שמעבר הטורניר לחורף שובר את הכלים. במקרה כזה רק צודק והוגן יהיה לתבוע חזרה את 43 מיליון הדולר שהשקענו בהצעה שלנו". וגם שאר המפסידות - דרום קוריאה, יפן וארה"ב - לא מתכוונות לוותר ומפעילות לחצים גדולים. אבל יותר מכך, רשת פוקס האמריקאית שרכשה את הזכויות למונדיאלים של 2018 ו-2022 יחד עם טלמונדו של NBC עבור מיליארד דולר הודיעה כבר שהיא בבירור לא תשלם את אותו סכום שחושב עבור משחקי קיץ תמורת משחקים בחורף, שמתמודדים על צופים מול NFL ופוטבול מכללות.

בלאטר אמנם מאשים את אופ"א ואת האינטרסים הפוליטיים והכלכליים שלה, ומזכיר כי "המשחק בסופו של דבר לא שייך לאירופה". רוב הבוחרים של בלאטר באמת לא מאירופה, אבל בלי שיתוף הפעולה של המועדונים, מעסיקי השחקנים, פיפ"א בצרה.

***

שני פתרונות אפשריים לדילמה: אם אין פשרה, והמשחקים לא יוכלו להתקיים לא בחורף ולא בקיץ הקטאריים, הם יתקיימו במקום אחר - קרי ארה"ב, המדינה שיכולה לקיים את הטורניר מחר. ולא, לאנגלים, שכל הזמן מנסים להעביר את המשחקים אליהם, אין סיכוי. הם, אחרי הכל, הפסידו לרוסיה 2018 וכלל לא היו מועמדים למשחקי 2022.

אבל רוב הסיכויים שזה לא יקרה, ויהיה פיתרון של פשרה. איך קוראים לו? כסף. כי אם יש משהו שלא חסר לא לפיפ"א ולא לקטאר, זה כסף. תשלום פיצויים למועמדות האחרות? פיצוי לפוקס על אובדן צופים? שטויות. סך כל ההשקעה בתשתיות בקטאר עד 2022 עובר את הסכום הדמיוני של 200 מיליארד דולר, לפי דלויט. אז מה זה כבר עוד מיליארד פיצויים בדרך?