מועצת הביטחון אישרה פה-אחד: סוריה תתפרק מנשק כימי

ההחלטה אינה כוללת איום צבאי ישיר על משטר אסד, בגלל התנגדות רוסיה ■ גורמים פרו-ישראליים הביעו חשש שהחלטה תשמש כלי בידי מתנגדי ישראל ■ המועצה תצטרך להתכנס שוב כדי להטיל סנקציות צבאיות או כלכליות

מועצת הביטחון קיבלה אתמול (ו') פה-אחד החלטה שמחייבת את סוריה להתפרק מכל מאגרי הנשק הכימי שבידיה. נוסח ההחלטה אינו קורא לנקוט צעדי עונשין אוטומטיים נגד המדינה אם משטר אסד לא יממש את הסעיפים במסמך.

גורמים פרו-ישראליים הביעו אמש חשש, שהחלטה עלולה לשמש כלי בידי מתנגדי ישראל להעלות על הכוונת הגלובלית את הנשק הגרעיני שישראל מחזיקה כביכול, לפי פרסומים זרים. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר אתמול, בנאום בעצרת הכללית, כי הוא מקווה שהחלטה תיתן תנופה לכינוס וועידה לטיהור המזה"ת מכל כלי הנשק הלא קונוונציונליים.

הצבעה על ההחלטה נגד סוריה לא נערכה עד עתה בגלל מחלוקת בין חמש החברות הקבועות במועצה על השאלה כיצד לאכוף אותה. ארה"ב, בריטניה וצרפת תמכו בהכללת סעיף שיקרא להטלת סנקציות. רוסיה וסין התנגדו.

הנוסח שעליו התפשרו חמש המדינות קובע, שאם סוריה לא תקיים את סעיפי ההחלטה, תנקוט מועצת הביטחון צעדים לפי סעיף 7 של אמנת או"ם. זו רמת האזהרה הגבוהה ביותר של החלטות מועצת הביטחון. סעיף 7 מפרט צורות ענישה נגד מדינות סוררות, לרבות סנקציות כלכליות ואפילו פעולה צבאית.

אך, כפי שציין לברוב, צעדי האכיפה אינם אוטומטיים. לפני שיהיה אפשר להטיל סנקציות כלכליות או לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד, תצטרך המועצה לשוב ולהתכנס כדי לדון בכך, ואז תוכל רוסיה להטיל וטו על צעדי ענישה. בכל זאת, הנוסח המוסכם הוא התקדמות משמעותית מבחינת ארה"ב, מפני שעד עתה לא רצתה רוסיה אפילו להזכיר אופציית ענישה בהחלטת מועצת הביטחון.

בנאום במועצה, אמר שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי ההחלטה קובעת תקדים חשוב: היא מקבעת את הכלל, שכלי נשק כימיים מהווים "איום על השלום והביטחון הבינלאומיים ולעולם אין להשתמש בהם".

כזכור, דחף נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפעולה אמריקאית נגד מטרות בסוריה, כדי לאלץ את משטר אסד לוותר על מאגרי הנשק הכימי שברשותו. אך, ממש ברגע האחרון, התנה אובמה פעולה צבאית בתמיכת הקונגרס. כשהתברר שהמחוקקים אינם סומכים ידם על הרעיון, קיבל הבית הלבן את הצעת רוסיה, שלפיה תוותר דמשק על מאגרי הנשק הכימי שבידיה. בכל אופן, הממשל לא הודיע אף פעם במפורש שהאופציה הצבאית הוסרה מעל השולחן.