לא רק באוויר: התעשייה האווירית תייצר ספינות סיור לחיל הים

התעשייה האווירית תייצר שלוש ספינות סופר דבורה חדשות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ■ רוב היצור והפיתוח של הספינות - ישראלי

חרף הקיצוצים הנרחבים בתקציב הביטחון, צה"ל ממשיך להצטייד: מפעל רמתא של התעשייה האווירית (תע"א) זכה בחוזה לאספקה של שלוש ספינות חדשות עבור חיל הים. מדובר בספינות מדגם סופר דבורה סימן 3, וגורמים מקצועיים העריכו היום (א') את היקף העסקה בכמה עשרות מיליוני שקלים.

מדובר בעסקת המשך לעסקה שנעשתה בין התעשייה האווירית למשרד הביטחון בשנת 2006, ובמסגרתה סיפק מפעל רמתא, שנמצא בבאר שבע ומעסיק כ-350 עובדים, ארבע ספינות סיור מאותו דגם. העסקה הושלמה ב-2010 כשתע"א העבירה את הספינה הרביעית לחיל הים. לעסקה זו קדמה עסקה נרחבת יותר, משנת 2001, אז ייצר מפעל רמתא עבור חיל הים שש ספינות סיור.

הספינות מדגם סופר דבורה סימן 3 עתידות לשמש את כוחות חיל הים למשימות של ביטחון שוטף, הגנה על המים הטריטוריאליים של ישראל, ביצוע מבצעים ופעילות למניעת הברחות, הסתננויות ומעשי טרור, והגנה על האינטרסים הכלכליים של המדינה בים התיכון.

בתע"א אמרו היום כי הספינות החדשות הן דור רביעי לספינות סופר דבורה סימן 3 והן פותחו תוך מימוש לקחים שהופקו מהדגמים הקודמים. לספינות החדשות מערכות הנעה שבכוחן לאפשר תמרונים חדים ומהירות גבוהה באופן שיתאים אותן למגוון רחב של איומים חדשים בזירה הימית. זאת, לצד יכולות לחימה, גילוי, התקפה והגנה.

על אף ההשתתפות של כלי השיט החדישים במשימות ההגנה על תגליות הגז הטבעי בים התיכון, הספינות החדשות לא אמורות לספק מענה מלא לאתגר הביטחוני המתהווה. גורמים שמקורבים לנושא העריכו כי הגנה כזו כרוכה בנוכחות ממושכת של כלי שיט גדולים יותר ובמרחק רב יחסית מחופי ישראל.

מנהל מפעל רמתא, תא"ל (במיל') ניצן שקד אמר בשיחה עם "גלובס", כי בהימצא חומרי הגלם המתאימים, ניתן יהיה לספק את הספינה הראשונה לחיל הים בתוך כשנה, ושתיים נוספות מדי שלושה חודשים. לדבריו, מלבד המנועים של הספינות, שמיוצרים בארה"ב בידי החברה הגרמנית MTU, הן יישאו מערכות פרי פיתוח של חברות ביטחוניות בישראל. מערכות אלה כוללות את התותח טייפון של רפאל; מערכת תקשורת מתוצרת אורביט ומערכת שליטה ובקרה מפיתוח של חיל הים. מנכ"ל תע"א, יוסי וייס, אמר כי "חתימת החוזה מחזקת ומבססת את מעמדה של תע"א עם החברות המובילות בעולם בבניית כלי שיט למשימות שבהן נדרשות יכולות מבצעיות טובות לצד אמינות גבוהה".