אולמרט: "יוסי, אחי, עשה מעשה בלתי נסבל ובלתי נסלח"

רה"מ לשעבר, המואשם בלקיחת שוחד מיזמי הולילנד דרך דכנר המנוח, טען כי לא ידע על חצי מיליון השקלים שהעביר לכאורה עד המדינה לאחיו: "מצבו של יוסי היה קשה, הוא פעל בצורה בלתי אחראית, והתוצאה היא שאני צריך לעמוד כאן כנאשם"

"ההתנהלות של שמואל דכנר הייתה של יהודי עם חליפת שלושה חלקים. היה בדפוסי ההתנהגות שלו משהו 'מאכערי', אבל הוא ייצג פרויקט גדול מאוד, ולכן היחס שלי אליו היה בהתאם" - כך תיאר היום (ג') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב את יחסו לדכנר, עד המדינה המנוח, שעל בסיס עדותו בנתה הפרקליטות את כתב האישום נגד אולמרט ונגד יתר הנאשמים בתיק הולילנד.

אולמרט מואשם כי כשהיה ראש העיר ירושלים לקח שוחד של מאות אלפי שקלים מיזמי פרויקט הולילנד, באמצעות דכנר, בתמורה לתמיכתו בפרויקט.

בשעות אחר-הצהריים תחל חקירתו הנגדית של אולמרט בידי הפרקליטות, אך רוב הדיון היום הוקדש לסיום חקירתו הראשית על-ידי פרקליטו, עו"ד רועי בלכר.

בין היתר נשאל אולמרט על-ידי בלכר על יחסיו עם אחיו, יוסי אולמרט, שהפרקליטות גורסת כי דכנר העביר לידיו חצי מיליון שקל ככספי שוחד לאהוד ולבקשתו, לאחר שיוסי נקלע למצוקה כלכלית בתחילת שנות האלפיים.

יוסי אולמרט העיד בחקירתו במשטרה כי קיבל כספים דכנר, אך בעדותו בבית המשפט לפני מספר חודשים שינה את גירסתו. בדבריו היום תקף אולמרט בחריפות את אחיו והטיל עליו את האחריות למצבו הנוכחי.

"יוסי עשה מעשה בלתי נסבל ובלתי נסלח, והתוצאה שלו היא שאני צריך לעמוד כאן כנאשם, מבלי שידעתי על מעשיו ומבלי שהייתי מעורב בהם", אמר אולמרט. "הוא גם דאג להסתיר את זה באופן שלא יהיה שום סיכוי שאדע על כך, כי הוא ידע שאם אדע על כך, התוצאה תהיה קטלנית מבחינתו. הוא גרם לי נזק בל-יכופר והגן על עצמו בלבד. השפלתי את ראשי כשהוא העיד במשפט".

"סבל מאיומים"

אהוד אולמרט הדגיש כי גם במשטרה וגם בעדותו בבית המשפט הכחיש אחיו את מעורבותו של ראש הממשלה לשעבר בהעברת הכספים מדכנר. "הוא מעולם לא דיבר איתי על העניין הזה. כל היתר, מי משקר, כמה משקר, למה משקר, אני לא יכול להגיד".

בהמשך נשאל אולמרט איזו סיבה יכולה להיות לדכנר לתת כסף ליוסי, מלבד רצונו להתקרב באמצעות זאת לאולמרט. "אני לא יכול להשיב בשמו של יוסי, למעט העובדה שברור לנו עכשיו שמצבו של יוסי באותה תקופה היה קשה, והוא פעל בצורה בלתי אחראית ומופקרת ובאופן שהיה חייב להניח שיגרום לי נזק כבד ביותר. מי שהולך למשחקים של בית"ר ירושלים בטדי לא יכול להגיד שהוא לא מכיר את הולילנד, שנבנה ממול".

"לא היו גירעונות"

אולמרט דיבר באריכות על המשבר הכספי אליו נקלע אחיו והשפעתו עליו. "כשהתברר לנו שיוסי לקח הלוואות מהשוק האפור, סבל מאיומים ודפיקות על הדלת באמצע הלילה, זה גרם לי עוגמת-נפש. מה שהטריד אותי יותר היה מצבה של אשתו ו-3 בנותיו, שנשארו ללא פרוטה וללא מקום מגורים", סיפר.

אחת מטענות הפרקליטות נגד אולמרט היא כי דכנר העביר עשרות אלפי שקלים לחשבונה של שולה זקן, ראש לשכתו של אולמרט לשעבר, לבקשתו של אולמרט לכיסוי גירעונות שנוצרו מהתמודדתו בפריימריז בליכוד. "הכסף הועבר לזקן ללא קשר אליי. באותה תקופה כלל לא היו לי גירעונות", העיד אולמרט.

כאשר נשאל למה לדכנר להעביר כספים לזקן אם לא כדי להגיע אליו, אמר אולמרט: "אני לא יודע מה היו מחשבותיו של דכנר או מה היה בינו לבין זקן (בהמשך העיד אולמרט כי דכנר הציע לזקן לעבוד אצלו. לפי הפרסומים גם התנהל בין השניים רומן - ח' מ'). אני מניח שבהתנהגות של דכנר היה אלמנט של 'שלח לחמך'. דכנר העיד גם כי נתן לאריה דרעי 400 אלף שקל ונתן כספים לאביגדור ליברמן, והודה בעצמו שלא קיבל מהם דבר בתמורה. אולי הוא נהג כך גם ביחס אליי".

גם שמו של משה טלנסקי, "מכר ותיק" של אולמרט, עלה בדיון היום. טלנסקי תרם בתחילת שנות האלפיים 30 אלף דולר ליוסי אולמרט, והעיד במשפט הולילנד כי הוא עשה זאת לבקשתו של ראש הממשלה לשעבר.

"מה רוצה התביעה לטעון? שזה דומה למקרה של דכנר, שניהל פרויקט של מאות מיליונים?", אמר אולמרט. "אי-אפשר להקיש אחד מהשני, ומעולם לא פניתי לטלנסקי בעניין אחי".

השופט דוד רוזן הקשה על אולמרט וציין כי טלנסקי תרם ליוסי רק כדי להגיע אליו. "טלנסקי היה איתי בקשר בכל מקרה והעביר כספים לקופה הפוליטית, ולכן הוא לא צריך היה את יוסי כדי להגיע אליי", הגיב אולמרט.