לרסן את מפלצת המסחר

רובוטים אוטומטיים הם 70% מכל המסחר ו-81% מהסחר באג"ח

מסחר אלגוריתמי פירושו שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות לצורך ניתוח נתוני השוק וביצוע קנייה ומכירה של ניירות ערך, נגזרים ומכשירים פיננסים נוספים. ועדת האוזר לשכלול המסחר ועידוד הנזילות בבורסה, שפרסמה את המלצות ביניים שלה לאחרונה, ממליצה לעודד את פעילותם של שחקני האלגו - האנשים שמבצעים את המסחר האלגוריתמי - ולהגביר את חלקם היחסי במסחר.

הוועדה ערה אמנם לסיכונים הרבים הקיימים בפעילותם של שחקנים אלו, ולפיכך המלצותיה כוללות גם צעדים משמעותיים שמטרתם לנהל את הסיכון הזה, ועדיין, להבנתנו מדובר בהמלצה בעייתית במיוחד, שתביא לדחיקה נוספת מהשוק המקומי של משקיעים מסורתיים ופוטנציאליים. לאור זאת, יש להקדיש לה מחשבה נוספת בטרם תיכלל בדוח הסופי של הוועדה.

מכונות המסחר פורחות בשנים האחרונות. המנכ"לית הפורשת של הבורסה, אסתר לבנון, ציינה במסגרת סיכום פעילותה בשנת 2012 כי "המסחר בתדירות גבוהה", קרי זה של מכונות המסחר, אחראי לכ-71% מהיקף פעולות המסחר בשוק התל אביבי ול-82% מהיקף פקודות המסחר בשוק האג"ח המקומי.

המכונות הללו נשענות על תוכנות ומערכות תקשורת משופרות, ומעבירות פקודות מסחר במהירות של מיקרו שניות, אלא שהן לא חפות מבעיות. מערכות המסחר הואשמו לא אחת בתרומתן השלילית להגברת התנודתיות בשווקים, והן נתפסות כאחראיות למספר צניחות חדות בשווקים בשנים האחרונות, שהבולטת בהן היא קריסת מדדי המניות האמריקנים ב-6 במאי 2010.

גם תקלת המסחר בנאסד"ק ב-23 באוגוסט השנה, שהשביתה את המסחר למשך שלוש שעות, יוחסה על ידי גורמים רבים לפעילות המסחר בתדירות גבוהה, וכך גם התקלה בהנפקת פייסבוק.

באירופה כבר פועלים בכיוון

ריסון המפלצות הקרויות מכונות מסחר בתדירות גבוהה הפך לאחרונה יעד מוצהר של ממשלות רבות, וכן דרך לגיטימית להשלמת הכנסה של מדינות הצמאות להכנסות מעסקאות פיננסיות שמידת תרומתן לצמיחת הכלכלה מוטלת בספק. בתחילת ספטמבר הרימה ממשלת איטליה את הכפפה והטילה מס בשיעור 0.02% על עסקאות המבוצעות על ידי מכונות המסחר בתדירות הגבוהה ממחצית השנייה, בלי קשר לשאלה האם מדובר בעסקאות שמבוצעות בבורסה או מעבר לדלפק.

11 מדינות אירופאיות נוספות ובהן גרמניה, ספרד ויוון צפויות להטיל מסים על טרנזקציות אלו החל בינואר 2014, והן ללא צל של ספק בוחנות את תוצאות המהלך האיטלקי בטרם יפעלו. צעדים אלו הם חלק מפרויקט רחב ביותר בגוש האירו, המיועד להבטיח כי הסקטור הפיננסי יפיק רווחים הוגנים ויתרום תרומה מהותית לכלכלה, ולמזער ככל האפשר מצבים בהם עסקאות פיננסיות אינן תורמות ליעילות השווקים הפיננסים.

מנגד, צריך לציין כי המצדדים באי העמדת חסמים בפני סוחרים בתדירות גבוהה טוענים במידה רבה של צדק כי מסחר כזה מספק במקרים רבים נזילות גבוהה לשווקים, משמש כעושה שוק, ומקטין את המרווח הממוצע בין מחיר ההיצע למחיר הביקוש ובכך מוזיל את הפעילות למשתתפים אחרים.

המלצות ועדת האוזר להגברת הסחירות בבורסה לא רק שאינן קוראות להגביל את המסחר האלגוריתמי, אלא חותרות, כאמור, לעודד אותו. אנו סבורים כי המסקנות של הוועדה צריכה להיות בדיוק בכיוון ההפוך, כלומר לרסן את פעילות סוחרי האלגו טריידינג ולעודד את פעילותם של משקיעים מוסדיים ומשקיעים פרטיים מקומיים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון