נתניהו באו"ם: "איראן תהיה כמו 50 צפון קוריאות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא נרשה שלאיראן יהיה נשק גרעיני ■ "הלוואי ויכולתי להאמין לרוחאני, אבל אני לא" ■ "הבעיה היא שאחמדינג'אד היה זאב בעור זאב, ורוחאני הוא זאב בעור של כבש" ■ צפו בשידור מאולפן "וואלה"

"אני חש כבוד וזכות לעמוד כאן בפניכם היום ולייצג את אזרחי מדינת ישראל" - כך אמר הערב (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפתח נאומו מעל בימת העצרת הכללית של האו"ם.

"היום תקוותנו לעתיד מאותגרת על-ידי איראן גרעינית שרוצה להשמיד אותנו, אך זה לא תמיד היה נכון", אמר נתניהו, שדיבר על כורש שנתן ליהודים לבנות את בית המקדש בירושלים.

"ב-1979 ניסו לרסק את תקוות העם האיראני לדמוקרטיה וגם בו-זמנית הפיצו קריאות מוות ליהודים. מאז אותו זמן נשיאים איראנים באו והלכו, אך כולם שרתו את אותה אמונה בלתי סולחת ואת המשטר הזה שיצר דיקטטור, מנהיג עליון, חומייני ועכשיו חמינאי. הנשיא רוחאני כמו הנשיא לפניו - הוא משרת של המשטר הזה".

"הוא לא נשמע כמו אחמדינג'אד, אבל בכל הקשור לתוכנית הגרעין ההבדל ביניהם הוא שאחמדינג'אד היה זאב בעור זאב, ורוחאני הוא זאב בעור של כבש. כמו כל השאר אני מקווה שיהיה אפשר להאמין למילים של רוחאני, אבל חייבים לראות את המעשים של איראן. יש סתירה כל כך בולטת בין המילים של רוחאני לבין הקולות מאיראן. לפני שבוע רוחאני עמד כאן על הבמה ושיבח את הדמוקרטיה האיראנית, אבל המשטר שהוא מייצג מוציא להורג אנשים שמתנגדים פוליטית. הוא דיבר על הטרגדיה בסוריה אבל איראן באופן ישיר משתתפת בטבח שאסד מבצע שם. והמשטר הזה מקדם משטר סורי שמשתמש בנשק כימי.

"רק לפני 3 שבועות מרגל איראני נעצר כשאסף מידע על השגרירות האמריקאית בתל-אביב. הייתי באמת רוצה להשתתף בדברים האלה שאומר רוחאני אבל הדברים היחידם שאיראן ייצרה בשנים האחרונות זה אלימות וטרור.

"הלוואי ויכולתי להאמין לרוחאני, אבל אני לא. כי עובדות הן דברים עקשניים. בשבוע שעבר רוחאני אמר שמעולם איראן לא בחרה בהשתקה ובסוד בנוגע לתוכנית הגרעין. ב-2002 איראן נתפשה על חם כשבנתה צנטריפוגות מתחת לאדמה בנתאנז. רוחאני אומר לנו לא לדאוג, שזה לא נועד לצרכים צבאיים. מי מכם מאמין לזה?

"למה שמדינה שטוענת שהיא רק רוצה גרעין לצרכי שלום מקימה מתחת לאדמה מרכזי העשרה חשאיים? למה למדינה עם המשאבים הטבעיים הגדולים הללו להשקיע כל כך הרבה ביכולת גרעינית? למה מדינה שטוענת שהתוכנית היא לצרכים אזרחיים כל הזמן מפרה הוראות של מועצת הביטחון ולמה מדינה עם תוכנית לצרכי שלום מפתחת טילים בליסטיים שיכולים להחזיק ראשי נשק גרעיניים שיכולים להגיע לניו יורק?

"התשובה פשוטה - איראן לא בונה תוכנית לצרכי שלום, אלא מפתחת נשק גרעיני. רק בשנה שעברה איראן העשירה 3 טון אורניום, הכפילה את מאגריה והוסיפה אלפי צנטריפוגות ופיתחה כורי מים כבדים כדי שיהיה להם מסלול נוסף.

"מאז הבחירה של רוחאני המאמץ הקדחתני המשיך בלי הפרעה. זה לא שקשה למצוא עדות לכך שיש לאיראן תוכנית גרעינית - קשה למצוא עדות שאין להם כזו. לפני שנה ציירתי קו אדום, ואיראן נזהרה מאוד לא לחצות אותו, אבל איראן רוצה להיות במצב שתוכל לשעוט קדימה לפני שהקהילה הבינ"ל תוכל למנוע את זה.

"אבל יש לה בעיה אחת - סנקציות. אני טוען במשך הרבה שנים מעל במה זו שהדרך היחידה למנוע בדרכי שלום מלפתח נשק גרעיני זה לשלב סנקציות צבאיות עם איום צבאי אמיתי. הרעיון הזה נושא פירות".

נתניהו ציין כי "רוחאני חושב שהוא יכול שתהיה לו עוגה צהובה וגם לאכול אותה", והשווה את המצב באיראן למצב עם צפון קוריאה, אשר ניהלה מו"מ אבל בסופו של דבר המשיכה עם התוכנית הגרעינית שלה. "איראן תהיה כמו 50 צפון קוריאות", הוא אמר.

נתניהו אמר כי "יש להסיר את הסנקציות רק כשאיראן תפרק לגמרי את תכנית הגרעין שלה. איראן על הקרשים. אם אתם רוצים נוק-אאוט - אל תפסיקו עם הלחץ. ככל שהלחץ גדול כך הסיכוי גדול יותר.

"ישראל לא תרשה שלאיראן יהיה נשק גרעיני. אם ישראל תאלץ לעמוד לבדה - ישראל תעמוד לבד. אבל נדע שנגן על עצמנו", אמר.

מאוחר יותר הערב, לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ייפגש ראש הממשלה נתניהו עם מזכ"ל הארגון באן קי-מון בניו יורק.

אתמול שוחחו נתניהו והנשיא אובמה. לאחר השיחה, בבית הלבן, נותרו עמדותיהם ללא שינוי. אובמה ציין כי "איננו מסירים שום אופציה מעל השולחן, לרבות (האופציה) הצבאית. עלינו לראות האם (האיראנים) אכן רציניים בנכונותם לציית לנורמות הבינלאומיות ולחוק הבינלאומי ולהחלטות ולדרישות בינלאומיות".

עוד הוא אמר כי "אנחנו נכנסים למו"מ (עם איראן) עם עיניים פקוחות. זה לא יהיה קל, וכל דבר שנעשה יחייב את רמת האימות הגבוהה ביותר, כדי שנוכל לספק לאיראנים את ההקלה בלחץ הסנקציות שהם מעוניינים להשיג". הוא הוסיף, שהצהרות שלא יגובו במעשים שקופים ובני אימות בני לא יספיקו להסרת הסנקציות. ואובמה אף הדגיש כי "חיוני" שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.