בועת נדל"ן? לא בקדנציה שלי

למה להוריד מחירים כש-50% עד 70% ממחיר הדירה מגיע למדינה?

מצעד האינטרסים

ראש קבינט הדיור, שר האוצר יאיר לפיד, סגר השבוע על הקמת עוד חברה ממשלתית, בשליטתו, לקידום הדיור. שר השיכון אורי אריאל קיבל השבוע שליטה על "קופת חסמים". ניסן סלומיאנסקי, יו"ר ועדת הכספים, הודיע השבוע שיזמן את מנהלי הבנקים לדיון.

את האמת הגדולה, "כמעט לאף אחד אין אינטרס להוריד את מחירי הדירות", אמר השבוע שמואל סלבין, פעם מנכ"ל האוצר והיום יו"ר קרן ריט סלע קפיטל: בנק ישראל לא מעוניין מכיוון שזה יערער את יציבות הבנקים. הבנקים המסחריים לא מעוניינים כי זה יחליש את היחס בין החוב לנכס ויכניס אותם לסיכון גבוה יותר.

הקבלנים הרי מעוניינים להרוויח כמה שיותר. ראשי הרשויות המקומיות רוצים שהמחירים יעלו כדי שתבוא אליהן אוכלוסייה חזקה והם יוכלו לגבות ארנונה יותר גבוהה. משקי בית שבבעלותם דירות לא רוצים שהמחירים יירדו כדי שיהיה להם רכוש יקר יותר, תחושת עושר גדולה יותר. נוסיף את האינטרס של הממשלה: מסי נדל"ן מכניסים בכל שנה לקופה סכומים הולכים ומשמינים. הערכות: 6 מיליארד שקל נכנסו השנה לקופה בגין מס רכישה ומס שבח, לא כולל מע"מ.

כמה מיליארדים לרשויות המקומיות בגין היטלי השבחה ופיתוח, והכנסות רשות המקרקעין עבור כל מכ ירת קרקע לדירה. בקיצור: 50%-70% ממחיר הדירה נכנסים לקופת התקציב. בועה? פצצה מתקתקת? סיכון חברתי? נכון, אבל זה בטח לא יקרה בקדנציה שלי אז אפשר להמשיך. ומי רוצה להוריד מחירים? זוגות ופרטים שאין בבעלותם דירה. רק הם. המסכנים.

ברכה ומבוכה

צל"ש לעפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, על הקמת מסגרת מפגשים, קשרים ועידוד יזמות לנשים בעלות עסקים קטנים ובינוניים. לא-צל"ש לפרקליט המדינה משה לדור שנעל השבוע את פרשת דן כהן המושחת, שהתחילה באישום על קבלת שוחד מעל 4 מיליון דולר בגין פרשות רוגוזין וסימנס, והסתיימה בהסדר להרשעה על 1 מיליון דולר שוחד בלבד. וכהן אפילו לא מסכים לספר, אם בכלל שאלו אותו, מי החברים הישראלים שנהנו גם הם מהשוחד מסימנס: סה"כ 20 מיליון דולר - על פי תצהיר של הנהלת החברה בבית משפט אמריקני.

מבוכה בדרך: עסקת טיעון מתבשלת בתיק השוחד של יצחק כהן, שהיה סגן בכיר לחשבים הכלליים באוצר, שי טלמון, ניר גלעד וירון זליכה, בשנים 1997-2007, ונאשם בקבלת שוחד בעת מילוי תפקידו. למה הסדר שמתייחס לקטע קטן אחד בהיסטוריה של האיש ולא חקירת עומק רחבה שתנקה, או לא, את כל מי שנגע אז בכספי ציבור?

7.10.2001. כותרות הערב: "תחזית מעודכנת בי-ם ל-2002: הצמיחה 1.5%-2% בלבד. האבטלה תזנק ל-9.6%"; "p&s: תחזית האוצר לצמיחה של 4% ב-2002 - אינה ריאלית" (המציאות: 2002 הסתיימה עם צמיחה שלילית של 0.5%, ואבטלה של 10.3%); נדל"ן: "פסימיות בענף. אין סימנים שהגענו לתחתית והתחושה בשוק רעה. לא ידענו להתכווץ בזמן וכאשר השוק ירד הקבלנים עסקו בהכחשות"; "מקצרים הליכי תכנון - החלטת הקבינט בדבר קיצור הליכים" (קיצרו?).

stella-k@globes.co.il