הפורמטים הלוהטים בפסטיבל מיפ 2013: סלבס ומעשים טובים

הפסטיבל נפתח בפרזנטציה של וירג'יניה מאוסלר, מנכ"לית THE WIT, שסימנה 27 פורמטים שיכולים להיות פורצי דרך - ומתוכם בחרה להציג 4 פורמטים מישראל

פסטיבל מיפ 2013, שיצא אתמול (ב') לדרך, נפתח בפרזנטציה השנתית של וירג'יניה מאוסלר, מנכ"לית חברת THE WIT והגורו העולמי של הטרנדים החמים בעולם הפורמטים. ההרצאה השנתית של מאוסלר מאכלסת מאז ומתמיד אולם מלא מפה לפה, אך הפעם נותרו גם רבים מחוץ לכותלי הגרנד אודיטוריום, כשהגלריות והיציעים היו מלאים מפה לפה.

העובדה כי רבים הגיעו לפרזנטציה לא מעידה רק על מוניטין שיש ל-THE WIT, אלא גם על העובדה שקשה מאוד לזהות כרגע את הדבר הבא בתחום הפורמטים, ושיש צימאון גדול להברקה טלוויזיונית חדשנית.

המנדט של מאוסלר הוא לזהות מגמות ותכנים בעלי פוטנציאל להיות "הדבר הבא" בטלוויזיה העולמית. מאוסלר סימנה לא פחות מ-27 פורמטים שיכולים להיות פורצי דרך, ומתוכם בחרה להציג 4 פורמטים ישראליים.

הפורמט הראשון היה הריאליטי "הכפר" של ערוץ 10, שמופץ בפסטיבל על-ידי דורי מדיה. בנוסף, הוצג הפורמט המקורי "GUYS IN DISGUISE", שמופץ על-ידי ארמוזה פורמטס, שבו רווק או רווקה אטרקטיביים יוצאים לדייט עם שני מועמדים פוטנציאליים המחופשים באופן מוזר. הבחירה ב"אחד" נעשית על סמך אישיותו/ה בלבד. מה שהרווק/הרווקה אינם יודעים זו העובדה שהמסתתרים מאחורי התחפושות אינם אנונימיים.

בהמשך הוצג "I CAN DO THAT" - הפקה מקורית של ארמוזה פורמטס וג'יאנגסו (JBC), רשת השידור הסינית השנייה בגודלה, שאליה חבר ארמוזה בחודש שעבר במגמה לשתף פעולה בפיתוח והפצה של חומרים מקוריים. זו תוכנית בידור אולפנית, שבה קבוצה של 8 סלבס מוצאים את עצמם מאותגרים במשימת במה שאינה מתחום עיסוקם. לצורך עמידה במשימה עומד לרשותם שבוע בלבד.

הפורמט הרביעי הוא "RISING STAR" ("הכוכב הבא") - גרסה חדשה של "כוכב נולד" מבית טדי הפקות וזכיינית ערוץ 2 קשת. כפי שדווח אתמול, התוכנית נמכרה עוד לפני הפסטיבל לחברת המדיה הצרפתית M6 להפקה בצרפת.

מניתוח המלצותיה של מאוסלר ניתן ללמוד כי הסקנדינבים וההולנדים עדיין מובילים את העולם עם פורמטים מקוריים, הסלבס מככבים בתשעה מתוך הפורמטים המומלצים (תחרויות ריקודים, חידוני טריוויה, עזרה לשבטים אבודים באפריקה ובבישול), שבעה מהפורמטים מתעסקים "במעשים טובים" או "סיוע לחלשים", ויש גם גרסאות נוספות לכל ז'אנר הרווקים והרווקות, המבשלים והזמרים.

גולת הכותרת היא הפורמט "OLE" מפורטוגל. בתוכנית הזו 6 סלבס צריכים לעלות לזירה מול שור זועם ולעצור אותו. ממש כמו בתוכניות הריאליטי הגדולות, הם עוברים אימונים ונכנסים "לשדה הקרב". מי יהיה הסלב שינצח את השור ויזכה בתואר הנחשק?

אפשר לומר בזהירות רבה כי השוק השנה לא מציע אתגרים מרתקים לקונים הפוטנציאליים, וכי קשה עדיין לשים את האצבע על משהו ייחודי באמת.

* הכותבות הן שותפות ב-A-Cappella, Media Content Hub, חברה בינלאומית לניהול תוכן וייצוג.