מי זוכר את יצחק כדורי?

כדאי מעכשיו להתרגל לביטוי: "אתם בוגדים במורשת של מרן"

קשה להישאר אדיש נוכח גילויי האבל העממיים והאותנטיים שנחשפו עם פטירתו של מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף. נחילי הענק שליוו אותו בדרכו האחרונה המחישו עד כמה דומיננטית הייתה דמותו בחייו, ועד כמה יורגש חסרונו במותו.

סימן השאלה הגדול ביותר מרחף כעת מעל התנועה הפוליטית שהקים, ש"ס. ב-30 השנה שחלפו מאז הוקמה היה הרב עובדיה הדבר היחיד שנותר יציב במפלגה החרדית ספרדית. יושבי-ראש באו והלכו אבל המרן נותר שם תמיד, שליט עליון בממלכתו.

קשה לזכור היום שלא תמיד זה היה כך בש"ס. לאורך שנות קיומה היו תקופות ארוכות שבהן הרב עובדיה נדחק לעמדה פאסיבית. בשנות ה-90 למשל, ככל שהעמיקה אחיזתו של אריה דרעי במפלגה כך הצטמצמה שליטתו של המנהיג הרוחני. דרעי קבע, דרעי החליט, דרעי מינה - והרב, על תקן חותמת-גומי, נותר בשוליים.

מי זוכר היום שבבחירות 96' האטרקציה הרוחנית האמיתית שהציגה ש"ס לבוחריה הייתה דמותו של המקובל יצחק כדורי והקמעות שחילק למצביעים. הרב עובדיה הסתייג אמנם מהמקום הבולט שניתן למיסטיקן הישיש בקמפיין הבחירות, אבל דרעי החליט והמרן נאלץ להתיישר.

גם בקמפיין של 99' נדחק הרב לשוליים. דרעי, שזה עתה הורשע בבית המשפט, מיקד את מסע הבחירות בעצמו וגרף 17 מנדטים. הקהל בעצרות מחא כפיים בנימוס כשהרב היה עולה על הבמה, אבל נכנס לאקסטזה כאשר דרעי היה מופיע. ההדחה של דרעי מיד לאחר הבחירות ההן לא נעשתה רק כדי להכניס את ש"ס לממשלת אהוד ברק, זה גם היה מהלך שנועד להחזיר לרב עובדיה את השליטה במפלגתו.

המהלך ההוא הצליח לחלוטין. ב-14 השנה שחלפו מאז אותה הדחה, איש לא העז להמרות את פי הרב. אלי ישי, אריאל אטיאס, וגם אריה דרעי עם שובו לזירה - כולם הקפידו להתיישר בהתאם לרצונו של המנהיג הרוחני. ועדיין התזכורת שפורטה כאן נועדה להראות שש"ס ב-30 שנות קיומה כבר ידעה להציע לבוחריה תכנים ומנהיגים שחרגו מדמותו של הרב עובדיה. דרעי עשה זאת בעבר, וכעת, בנסיבות שונות אמנם, הוא ינסה לעשות זאת שוב.

11 מנדטים קיבלה ש"ס בבחירות האחרונות שנערכו השנה, מתוכם כמעט 9 שייכים למצביעים חרדים ודתיים בני עדות המזרח. לאגודת ישראל, המפלגה שייצגה אותם בפטרונות ובאדנות עד הקמת ש"ס ב-1983 הם כבר לא יחזרו. אז לאן ילכו עכשיו כל אותם חרדים ובני ישיבות ספרדיים? למרצ? ללפיד? ש"ס תישאר כנראה הבית הטבעי של אותו קהל. אמנם מפלגה של 17 מנדטים היא כבר כנראה לא תהיה, ויש אפשרות סבירה שהיא תשוב להיות מפלגה חד-ספרתית כמו בשנותיה הראשונות, אך מצד שני, היא גם לא הולכת להיעלם.

לידיעת הקוראים שלמה עמאר ואלי ישי

בדברי ההספד שנשא דרעי מול מאות-האלפים הוא סימן את הכיוון. "נמשיך להיות מאוחדים בדרכך", אמר, בניסיון להוציא מסדר-היום אפשרות לפילוג פנימי ב"תנועה הקדושה שהקמת" (כך כינה דרעי את ש"ס בדברי ההספד). מטרתו של יו"ר ש"ס תהיה לאגד כעת תחת מטרייתה את כל הרבנים והדמויות הבולטות בעולם התורה הספרדי. במקום ממלכה של איש אחד, ש"ס תהיה מעתה קואליציה של פלגים וזרמים. ככל שיצליח במשימה כך יגבר הסיכוי לשמור על "התנועה הקדושה". ככל שיעמיק דרעי את שליטתו בנעשה, כך יקטן הסיכוי של כוחות אחרים להשתלב בהנהגה - לידיעת הקוראים הרב שלמה עמאר ואלי ישי.

ומעל הכול תהיה "מורשת מרן". כדאי כבר עתה להתרגל למונח. "אתם בוגדים במורשת של מרן", יאמר דרעי למי שיעז לחרוג מהשורה או לקרוא עליה תיגר. הרי אף חרדי לא ירצה להסתבך עם הרבנים החיים, אז להסתבך עם המתים?!

הכותב הוא הכתב הפוליטי של ערוץ 10