צרפת במסר מרגיע לישראל: "נישאר קשוחים מול איראן"

ערב חידוש המו"מ לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, מנסה נשיא צרפת פרנסואה הולנד לשלוח מסר מרגיע לישראל ■ בשיחת טלפון שקיים עם נתניהו הבהיר כי ארצו לא תלך שולל אחרי הרפובליקה האסלאמית

רגע לפני פתיחת המשא ומתן של מעצמות המערב עם איראן, שוחח נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם ראש הממשלה נתניהו והבטיח לו כי ארצו לא תישאר תקל על הרפובליקה האסלאמית בדרך לעצירת תוכנית הגרעין שברשותה.

בשיחת טלפון שקיימו שני המנהיגים אתמול (ו'), אמר הולנד לנתניהו כי צרפת תישאר "קשוחה", במהלך המו"מ שצפוי להיפתח בהמשך השבוע בג'נבה. הדברים האלה מגיעים ככל הנראה בתגובה לבליץ התקשורתי שערך נתניהו לאחרונה, שבו הזהיר את העולם מפני "העמדת הפנים" של איראן.

נשיא צרפת הדגיש אמר לנתניהו כי ארצו מעוניינת לבחון את הצהרות המשטר האיראני, שמציג עצמו כמתון מאז החליף רוחאני את קודמו - מחמוד אחמדינג'אד. "רוצים לבדוק אם המתינות תתורגם גם למעשים", אמר הנשיא הולנד לראש הממשלה, כך על פי הודעת ארמון האליזה.

מאז חזר נתניהו ממסעו לאו"ם, הוא יצא למערכת הסברה יוצאת דופן שבה הזהיר מפני הכוונות האמיתיות שעומדות מאוחרי הקריצה האיראנית למדינות המערב. "היו קשוחים עימם", אמר נתניהו. היום כאמור הוא זוכה לגיבוי מנשיא צרפת - אחת משש הנציגות שיעמדו מול איראן בשולחן המשא ומתן.

ובינתיים באיראן: הצעה חדשה למערב, וקריאות "מוות לאמריקה"

בתוך כך, אומר שר החוץ האיראני מוחמד זריף כי הוא וצוות המשא ומתן האיראנים עומדים להציע מספר הצעות חדשות במהלך סבב שיחות הגרעין שיחלו בג'נבה בימים הקרובים. "אציג תוכנית חדשה לפתרון המחלוקת בנוגע לפעילות הגרעינית של איראן במהלך סבבה השיחות הקרוב", אמר זריף, אך סירב לפרט על אילו הצעות מדובר והאם תסכים ארצו לאפשר לפקחי האו"ם לבקר באתרי הגרעין המרכזיים במדינה.

ואם לשפוט על פי דעת הקהל ברפובליקה האסלאמית, ההמונים לא ממש מסכימים עם הגישה החדשה שמאמץ נשיא איראן רוחאני. בתום תפילות יום שישי יצאו אלפים לרחובות וקראו נגד הניסיון לחדש את היחסים עם ארה"ב. "מוות לאמריקה", זעקו ההמונים.